Citat:
Nej, livet är inte svartvitt det är sant
Bra att du skriver det för o få mig komma ner på jorden. Jag är, som du märker det, näst intill blind pga hur jag blviit behandlad. När jag till slut mötte en ny psykolog blev jag av med samtliga mina diagnoser, men lik förbannat dök den förre upp med polisen(!) flera månader senare för att han förutsatte att jag var "sinnesjuk ännu".
Bra att du skriver det för o få mig komma ner på jorden. Jag är, som du märker det, näst intill blind pga hur jag blviit behandlad. När jag till slut mötte en ny psykolog blev jag av med samtliga mina diagnoser, men lik förbannat dök den förre upp med polisen(!) flera månader senare för att han förutsatte att jag var "sinnesjuk ännu". Klart vi alla är färgade av våra upplevelser! Och jag vet att du inte är den enda som råkat illa ut. Det har hänt några enstaka gånger att jag träffat läkare som varit äkta psychon. En vill plötsligt ge mig fyra nya tunga psykdiagnoser efter en halvtimmes samtal, samt sa så skumma saker att jag höll på att bryta ihop (men jag såg att övriga patienter på avdelningen också verkade helt knäckta efter att ha pratat med honom så jag insåg någonstans att det kanske inte bara var jag). Tack och lov var detta bara någon jag träffade tillfälligt och när jag kom till en normal läkare igen strök han ett streck över alltihop. Sedan har jag haft några underbara läkare och psykologer också så jag har liksom sett hela skalan.
Skönt att du är ute från psyket nu!

Citat:
Nåja... jag ska inte nojja upp ts mer, men om jag vore du, så skulle jag se till att mycket kortfattat förklara exakt din problematik med din doktor, och säga till din doktor att du kommer läsa allt han skriver. Be din doktor vara öppen och ärlig med dig. Lägga korten på bordet.
Om du inte håller med din doktor om diagnos (det är oerhör svårt att sätta diagnos på någon för övrigt), så byt doktor. Byt byt byt. Prata med deras chefer...
Om du inte håller med din doktor om diagnos (det är oerhör svårt att sätta diagnos på någon för övrigt), så byt doktor. Byt byt byt. Prata med deras chefer...
Detta tycker jag dock är bra råd. Jag plockar numera alltid ut mina journaler som rutin en gång om året, och oftare om det är något särskilt jag undrar över. Man kontaktar någon i receptionen och fråga vart man ska vända sig, eller går in på www.minavardkontakter.se och begär journalkopior där. Man måste inte uppge något skäl till att man vill läsa dem. Ens läkare måste godkänna att de lämnas ut, men jag har aldrig blivit nekad. Normalt skickas kopiorna per rekommenderad post, och man får betala en expeditionsavgift. Man brukar också ha alternativet att läsa journalen på mottagningen tillsammans med en vårdpersonal som kan förklara svåra ord och så.
Har man någon/några anhöriga som man har bra kontakt med kan man också be dem om hjälp med att prata med vården om något krånglar, det beror ju på ens situation.