Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-26, 11:33
  #13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2015-02-26, 12:04
  #14
Medlem
I min ungdom hade jag stålsatt mig att läsa MK.

Jag fick tag i en kopia började läsa och orkade läsa 10 sidor totalt. Det är inkoherent dravel i kubik.
Citera
2015-02-26, 12:51
  #15
Medlem
H1ONEs avatar
Boken är ingen höjdare. Den är för nazister vad 50 shades of grey är för hämmade småflickor. Den kräver mycket fantasi för att den ska motivera till världskrig och dylik.

Den är lika bra som de 3 första Star Wars filmerna är för lättimponerade småbarn. Redan övertygade nazis kommer att älska den och ge den bästa betyg men för oss som inte tycker att Twlight är liträra skönverk får söka oss vidare.

Jag läste boken bara för att "ha läst den" och nu får jag min belöning fler år senare. Att utrycka en åsikt om boken som ingen kommer att läsa... Damn you Adolf!
Citera
2015-02-26, 13:13
  #16
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har du läst MK eller du bara utgår från "vad du tror"? Jag har förvisso själv inte läst MK men den ska vara rätt illa skriven prosa, osammanhängande politiska visioner etc. Ingen läsbar njutning direkt.

Anledningen till att den inte getts ut i Tyskland tidigare är rätt underbar: Andra världskriget och dess fasansfulla mänsklighetsbrott. Hört talas om det, vonbrixen?

Rätt att det inte är en läsbar njutning. När jag var 14/15 så läste jag boken, rätt jobbig stundtals då texten är svår att komma igenom (att förstå, en sak att läsa men att förstå det man läser är något helt annat).

Men sen så får man tänka på att det är över 70/80 år sen den släpptes.
Citera
2015-02-26, 14:42
  #17
Medlem
patriot8s avatar
Mein Kampf är en svår läst bok, det håller jag med om. Då är det lätt att stämpla det som dravel, då man inte förstod innebörden.

Att den skulle ges ut i sin originalform tvivlar jag på. Den har ju givits ut tidigare censurerad med förklaringar om hur hemsk "nazismen" var och vad den påstås ha lätt till enligt de allierade.
Citera
2015-02-26, 21:52
  #18
Medlem
Det stämmer att Mein Kampf sannolikast inte kommer att vara "icke-behandlad", ty det klargjordes redan för några år sedan när faktumet att copyrighten snart löpte ut, behandlades. Myndigheterna uttryckte sin stora oro att rättigheterna skulle komma att köpas av någon som skulle återgiva boken i original, och utan kommentarer, så att folk kunde påverkas.
Den som gives ut nu, lär således förmodligen att vara uppdelad i hundratals textstycken, med kommentarer till vart och ett för att 'motbevisa' dessa.
Citera
2015-02-26, 23:21
  #19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Snart är det alltså i Tyskland slut på den bisarra och icke med en rättsstat förenliga farsen att delstaten Bayern skulle äga rättigheterna till Hitlers bok och kunna bestämma över utgivningen även i Sverige. Detta ställdes på sin spets i Sverige då den yttrandefrihetsförespråkande
förläggaren Kalle Hägglund åtalade efter att ha gett ut Mein Kampf.

Att det samfällda juridiska samfundet i Sverige ens delvis gått med på denna idioti är ytterligare en fläck på dettas intellektuella hederlighet. Det gäller även om förläggaren Kalle Hägglund till största delen friades av HD och Bayerns krav på upphovsrätt underkändes, då han överhuvudtaget åtalades och inte friades helt.

http://www.tffr.org/articles/9901_enseger.htm
Citera
2015-02-27, 00:09
  #20
Medlem
Läst den. Helt okej bok ända tills Adolf hakar upp sig på hur judar luktar. Efter det så känns det som om han tappar perspektiv.


Tyskarna som verkligen vill läsa den har nog laddat ned den eller importerat den och läst den för länge sedan. Dom som verkligen behövde en fysiskt bokbutik för att få tag i den lär nog blir besvikna.
Citera
2015-02-27, 07:40
  #21
Medlem
Citat:
Rätt eller fel att ge ut boken på nytt och vad är det som är så farligt med dess innehåll?
Det "farliga" med dess innehåll är att den går emot de politiska strömningarna som har präglat Europa sedan andra världskriget. Makteliten är helt enkelt rädda för att de ska tappa en betydande del av opinionen i samband med bokens nyutgivning.
Citera
2015-02-27, 08:44
  #22
Medlem
I Europa där Koranen säljs som aldrig förr tycker jag att MK visst borde få säljas. Att förvanska historien är ingen bra ide. För övrigt är MK rena amatörboken i jämförelse med Koranen. Koranen är 100% ren hat. Idioten som skrev MK var galen. Pedofilen som författade Koranen var ond.
Citera
2015-03-13, 22:32
  #23
Medlem
InnesIs avatar
Jag blir alltid förvånad när många anser Mein Kampf vara svårläst, svårförstådd eller oläslig. Tycker inte alls att den boken utmärker sig på något av de sätten. Möjligtvis oläslig om man känner avsmak för vissa idéer som presenteras men inte annars.

Tycker den ger ett intressant perspektiv och en födjupning i förståelsen kring vem Adolf Hitler var och hur han resonerade och från var han kom. Tycker heller inte att politiska motståndare bör vara rädda över en mer nyanserad bild. Allt de generellt kritiserar Hitler för finns representerat i boken (förutom de historiska skeendena givetvis eftersom boken predaterar de flesta av de mest kända sådana).

Det jag minns främst var när han beskrev sig själv som ung innan han funnit sin plats, en diskussion angående demokrati samt det genomgående judehatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mickemanen
I Europa där Koranen säljs som aldrig förr tycker jag att MK visst borde få säljas. Att förvanska historien är ingen bra ide. För övrigt är MK rena amatörboken i jämförelse med Koranen. Koranen är 100% ren hat. Idioten som skrev MK var galen. Pedofilen som författade Koranen var ond.

Har du läst både Mein Kampf och Koranen? Om inte varför kommentera dess innehåll?
Citera
2015-03-14, 20:49
  #24
Medlem
Enligt en notis i pappersupplagan av Stockholms Fria så kommer boken att vara 2000 sidor vid nyutgivningen, att jämföras med originalets 800.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback