Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-25, 22:32
  #1
Medlem
Utdrag från artikel :
Citat:
Viktor Rydbergs Gymnasium vid Jarlaplan har blivit anmälda till Skolinspektionen för att det under skolans julavslutning i december förra året, enligt anmälan, ska ha funnits inslag av det kristna budskapet.

– Om det är någon som anser att det har funnits sådana inslag ska vi självklart se över det här. Vi för alltid en diskussion med kyrkan om innehållet och det vi skulle kunna göra är att be om att få ta del av innehållet inför avslutningarna. Det är en självklarhet för oss att följa skollagen, säger Kerstin, Jakobsson Hallén, skolchef för Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor.

Det som upprörde var följande:

Citat:
Enligt Kerstin Jakobsson Hallén höll prästen ett tal som skulle kunna översättas till bibliskt innehåll.

– Hon pratade om hur förutsättningar och förväntningar inte alltid blir som man tänkt sig, om ett möte med ett litet nyfött barn i stället för med en makthavare. Hon nämnde aldrig Jesus eller Gud, säger hon.

Den anklagade prästen, Lena Ideström, försvarar sig :

Citat:
Lena Ideström poängterar att hon aldrig skulle säga att hon sitter på sanningen. Däremot anser hon att hon ska kunna prata om vad hon har för tankar kring Gud och Jesus, om sina egna tankegångar om hur det är att vara människa.

– Det har blivit så laddat, diskussionen om ord som Gud och Jesus. Debatten är i dag ganska räddshågsen, som om att vissa ord ska hoppa på en och ta en i ens våld. Jag kan inte be om ursäkt för att jag är präst och kristen, säger hon.

Fulla artikeln : http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...XSWzFhq6Xl72A/


Jag valde att placera detta tankeväckande ämne i detta forum snarare än i exempelvis Integration & Invandring, då alla som studerat fenomenet på djupet med det starka politiska drevet mot just specifikt allt kristet, också har noterat att detta kommer från betydligt äldre, mäktigare och internationellt organiserade nivåer än från några senaretida invällande 'berikare' i Sverige.

Jag är självfallet medveten om att många menar att tilltag som dessa i slutändan egentligen bara är bra, och att all religion - inte enbart kristendom - är av ondo och inte hör hemma i dagens samhälle, viket folk givetvis har all rätt att tycka.
Dock skulle detta fenomen kanske förtjänas att studeras ur ett större perspektiv, ett potentiellt "agenda-perspektiv", kanske man får säga, och ur perspektivet att de internationella krafterna bakom just detta drev mot allt kristet, och enbart det kristna, måhända har helt andra avsikter och baktankar än de 'humanistiska' förklaringar som anges officiellt ( alltså exempelvis standardförklaringen att "ingen skall behöva känna sig diskriminerad").


Varsågoda att diskutera och vädra era tankar kring detta.
Citera
2015-02-25, 22:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Utdrag från artikel :


Det som upprörde var följande:



Den anklagade prästen, Lena Ideström, försvarar sig :



Fulla artikeln : http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...XSWzFhq6Xl72A/


Jag valde att placera detta tankeväckande ämne i detta forum snarare än i exempelvis Integration & Invandring, då alla som studerat fenomenet på djupet med det starka politiska drevet mot just specifikt allt kristet, också har noterat att detta kommer från betydligt äldre, mäktigare och internationellt organiserade nivåer än från några senaretida invällande 'berikare' i Sverige.

Jag är självfallet medveten om att många menar att tilltag som dessa i slutändan egentligen bara är bra, och att all religion - inte enbart kristendom - är av ondo och inte hör hemma i dagens samhälle, viket folk givetvis har all rätt att tycka.
Dock skulle detta fenomen kanske förtjänas att studeras ur ett större perspektiv, ett potentiellt "agenda-perspektiv", kanske man får säga, och ur perspektivet att de internationella krafterna bakom just detta drev mot allt kristet, och enbart det kristna, måhända har helt andra avsikter och baktankar än de 'humanistiska' förklaringar som anges officiellt ( alltså exempelvis standardförklaringen att "ingen skall behöva känna sig diskriminerad").


Varsågoda att diskutera och vädra era tankar kring detta.
Jag kan inte tänka mig att den här anmälan leder någon vart. Det var ju inte fråga om några konfessionella inslag som t ex bön.
Citera
2015-02-26, 04:43
  #3
Medlem
skadetbehovass avatar
finns det någon som kan säga att sånt här inte bottnar i rädsla att stöta sej med islam ?
Citera
2015-02-26, 06:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadetbehovas
finns det någon som kan säga att sånt här inte bottnar i rädsla att stöta sej med islam ?
Det här beror inte på islam.
Citera
2015-02-26, 06:57
  #5
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanLundborg
Det här beror inte på islam.

Klart det har. Vem tror du det är som har anmält?
Citera
2015-02-26, 07:01
  #6
Medlem
Detta är en hipster förälder som skall göra sig märkvärdig.
Citera
2015-02-26, 07:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Klart det har. Vem tror du det är som har anmält?
Du får gärna berätta vem det är för jag vet inte!
Det enda som är säkert är att anmälaren hatar Sverige och julfirande. Den här personen behöver professionell hjälp.
__________________
Senast redigerad av HermanLundborg 2015-02-26 kl. 07:22.
Citera
2015-02-26, 07:42
  #8
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanLundborg
Det här beror inte på islam.

Islam har allt med detta att göra, agendan är att allt utom islam ska utrotas.
Citera
2015-02-26, 13:56
  #9
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Islam har allt med detta att göra, agendan är att allt utom islam ska utrotas.
hur förklarar du då det inkonsekventa gullandet med övriga österländska trosuppfattningar då man, samtidigt som man förbjuder präster att yppa en enda stavelse från bibeln, vurmar för aktiviteter som yoga och mindfulness och gärna vill se sådant i skolmiljöer/arbetsplatser

nä agendan är att förinta kristendomen samt judendomen för att sedan smälta ner resterna till en pseudoreligiös goja, i satans namn

¿


prästen ifråga är förresten en jävla fitta, då man som kristen och definitivt präst bör vara säker på att det man säger är sant. det ingår i definitionen på en traditionell trosuppfattning.

svenska kyrkan är inte längre en kristen kyrka, det är ett sällskap för agnostiker
Citera
2015-02-26, 14:03
  #10
Medlem
KeyWarriors avatar
Lägg av nu, börjar bli rätt tjatit med sådant här.
Citera
2015-03-06, 00:05
  #11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanLundborg
Du får gärna berätta vem det är för jag vet inte!
Det enda som är säkert är att anmälaren hatar Sverige och julfirande. Den här personen behöver professionell hjälp.

En muslim såklart.
Citera
2015-03-06, 07:51
  #12
Medlem
Takus avatar
Trodde självaste julen var ett kristet koncept... eller är jag för främlingsfientlig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback