Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 18:18
  #1
Medlem
Igår när jag skulle sova tyckte jag att jag upplevde en märklig känsla.
Jag hade varit vaken ganska länge. När jag kände mig trött och slappnade av, kände jag en konstig tung övergångsfas. Det fick fort och de kändes som om hela hjärnan slocknade. Det kändes smått läskigt att somna så jag vågade inte riktigt fullfölja insomningen. Detta upprepade sig och jag fösökte somna in normalt med rätt teknik. Till slut lyckades jag somna på vanligt sätt. Var rädd hela hjärnan skulle stängas av. De kändes som om jag skulle få en blackout på denna insomning.

Kan vara inbillning men skulle ju inte skrivit denna tråden isåfall.
Vad var detta för märkligt?
Citera
2015-02-25, 18:47
  #2
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Igår när jag skulle sova tyckte jag att jag upplevde en märklig känsla.
Jag hade varit vaken ganska länge. När jag kände mig trött och slappnade av, kände jag en konstig tung övergångsfas. Det fick fort och de kändes som om hela hjärnan slocknade. Det kändes smått läskigt att somna så jag vågade inte riktigt fullfölja insomningen. Detta upprepade sig och jag fösökte somna in normalt med rätt teknik. Till slut lyckades jag somna på vanligt sätt. Var rädd hela hjärnan skulle stängas av. De kändes som om jag skulle få en blackout på denna insomning.

Kan vara inbillning men skulle ju inte skrivit denna tråden isåfall.
Vad var detta för märkligt?
Förmodligen sömnparalys. Kan ex fås om man inte sovit så mycket förut (eller varit vaken länge). Läskigt men ofarligt.
Citera
2015-02-25, 20:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Förmodligen sömnparalys. Kan ex fås om man inte sovit så mycket förut (eller varit vaken länge). Läskigt men ofarligt.
Tufft, det kan mkt väl ha varit så. Har läst på om det förut. Verkar riktigt spännande. Har inte bara inte riktigt ännu bestämt mig för att träna på de.

"Wake Induced Lucid Dream (WILD) går ut på att man tar sig direkt från vaket tillstånd till drömmen. Genom att ligga still i sängen och fokusera på det som sker "på insidan av ögonlocken"

Jag vill minnas att jag tänkte på vad som skedde på insidan.
Om de sker igen, så ska jag bara låta de ske.
Citera
2015-02-25, 23:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tufft, det kan mkt väl ha varit så. Har läst på om det förut. Verkar riktigt spännande. Har inte bara inte riktigt ännu bestämt mig för att träna på de.

"Wake Induced Lucid Dream (WILD) går ut på att man tar sig direkt från vaket tillstånd till drömmen. Genom att ligga still i sängen och fokusera på det som sker "på insidan av ögonlocken"

Jag vill minnas att jag tänkte på vad som skedde på insidan.
Om de sker igen, så ska jag bara låta de ske.

Det där du beskriver är klardrömmar, eller "lucid dreams".
Sömnparalys är något annat, och det är horribelt.
Du kan uppleva de mest fruktansvärda syner, ljud och känslor, helt oförmögen att röra dig eller skrika i din sovande kropp. Var glad att du slapp.
Citera
2015-02-25, 23:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asticote
Det där du beskriver är klardrömmar, eller "lucid dreams".
Sömnparalys är något annat, och det är horribelt.
Du kan uppleva de mest fruktansvärda syner, ljud och känslor, helt oförmögen att röra dig eller skrika i din sovande kropp. Var glad att du slapp.

Urk det var en läskig beskrivning du gav. Nu skrämmer du mig

Men hur vet du vad det var jag var när att drabbas av?

Sömnparalys eller lucid dream?

"Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken."

Håller med, detta låter förfärligt. Det måste vara allas mardröm, att en dag vakna upp och vara medvetslös.
Citera
2015-02-26, 04:52
  #6
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Håller med, detta låter förfärligt. Det måste vara allas mardröm, att en dag vakna upp och vara medvetslös.
När jag upplevt det har jag inte kunnat röra på mig alls/knappt kunnat röra på mig. En gång fick jag även för mig att det var en inkräktare i rummet (ett vanligt symptom vid sömnparalys), men jag var vaken nog att inse att det var orimligt och då gick det över efter en kort stund. Men det var ganska läskigt ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback