Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 17:42
  #1
Medlem
Hej!
Sökt runt en del och inte hittat något vettigt som hjälpt mig märkvärt, så prövar här.

Ponera att du har 4x uttag för dator i ett rum (Går ej att peta fram nya trådar, dessa 4 cat6 är det som skall brukas.)
Det ska anslutas 4 datorer och 4 tillhörande telefoner (IP telefoni, PoE men denna funktion har jag nog uteslutit sålänge ni inte räddar min dag.)
Min första tanke var att använda en split som delar upp varje uttag till 2.
(http://www.kjell.com/sortiment/dator...e-cat-5-p38832)
Jag har lyckats komma till insikt själv att PoE från switchen i detta fall måste stängas av, lär skada komponenter som inte ska ha spänning?

Har två förslag/alternativ:

Antingen sätta en liten hub från ett av uttagen och dela upp telefonerna på, och en liten hub för datorerna?
Detta sätt kan jag köra 2 datorer utan split, 2st på en split.
Telefonerna går till hubben för 4e uttaget.

Alternativ 2, sätter nätsplitter på alla 4 uttag, en split till respektive station.

Skulle detta i teorin fungera?
Berätta gärna om för och nackdelar ni ser med detta, att man inte kan bruka snabbare än 100mbit är jag medveten om. Dock inte letat ihjäl mig efter cat6 split, om det nu skulle finnas.

Hoppas någon har lust att ta sig lite tid och fungera lite idecoach åt mig!
Citera
2015-02-25, 17:53
  #2
Medlem
kklasens avatar
Varje IP-telefon brukar som standard ha en inbyggd switch.
Detta gör att du kan koppla en dator till telefonen och telefonen till uttaget med PoE för att starta telefonen.

Om detta inte går. T.ex. om datorerna står avskiljt från telefonerna. Så kan man i ett uttag sätta en dum bordsswitch som man kopplar in allt i.
Citera
2015-02-25, 19:00
  #3
Medlem
cykelsadels avatar
Beroende på vilka telefoner du har idag. Som en annan säger så har endel IP-telefoner två st nätverksuttag.

Det kopplas så följande: Uttag > Telefon > Dator

Om du inte skulle ha en sådan telefon så är det lättaste att köpa dig en switch. En switch kostar från 100 kr och uppåt.

Antar du frågar om PoE då din Switch eller Brandvägg har PoE-portar. Oftast så brukar switchen kolla om andra enheten har stöd för PoE och om inte så matar den inte strömen och porten blir som en vanlig ethernetport. I vissa fall kanske du tom. kan stänga av den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback