Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-24, 20:51
  #1
Medlem
Hej!

Har sen i höstas haft lite problem med sömnen från och till och börjar nu bli lite smått less på det. För mig handlar det mest om att när jag märker att jag inte kan sova så låser jag mig och har svårt att koppla av helt och hållet. Det blir som en ond cirkel där jag inte somnar för att jag vet att jag har svårt att somna. Trött har jag inga problem med att bli och somnar jag väl så sover jag oftast igenom hela natten, men när jag väl kommer in i en period då jag sover dåligt så är det knepigt att ta sig ur. Ingen som sitter på något dundertips som jag inte redan har lyckats googla mig till? Tar tacksamt emot allt som kan göra det lättare för mig att somna!

Tog kontakt med vården för två veckor sedan men fick vid första tillfället en axelryckning och Atarax utskrivet bara. Skall tala med dem imorgon igen och förklara snällt och lugnt att det inte fungerar (tagit upp till 125 mg utan att det hjälpt) och hoppas på något bättre. Finns det några bra läkemedel just för insomning, är det någon idé att be om något specifikt eller kommer läkaren att höja på ögonbrynen då och bli ännu försiktigare? Mitt problem är ju som sagt inte att jag inte blir trött, utan att komma över själva insomningströskeln. Så antihistaminer (har utöver Atarax själv beställt Doxylamin och testat) hit och dit lär ju inte hjälpa speciellt mycket.
Citera
2015-02-24, 20:53
  #2
Medlem
Ligg och tänk på ingenting och när du vaknar är du lika pigg som när du sovit 😉
Citera
2015-02-24, 20:55
  #3
Medlem
wizzmans avatar
Ett stort glas kall mjölk svalt rum och radion på låg volym dom där nattpratarna har en väldigt sövande röst.
Citera
2015-02-24, 21:05
  #4
Medlem
JayJayAdamss avatar
För vissa fungerar det med imovane eller propavan, andra behöver starkare preparat.
När jag har svårt att sova så lyssnar jag på mindfullness meditation på youtube i hörlurar eller på datorn, hörlurar är helt klart bäst.
Här är några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=zOFxVMlnNdw
http://www.youtube.com/watch?v=L12_GAi2UQ0
http://www.youtube.com/watch?v=8TDcGYmEgyM

Det värsta man kan göra är att trissa upp sig själv genom att ligga o tänka "jag kan inte sova, fan varför kan jag inte sova" osv
som någon annan skrev så ska man helst inte tänka på något alls.
Vissa säger att melatonin ska va bra vid sömnproblem, har själv inte prövat det men kan vara värt ett försök
Lycka till!
Citera
2015-02-24, 21:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
För vissa fungerar det med imovane eller propavan, andra behöver starkare preparat.
När jag har svårt att sova så lyssnar jag på mindfullness meditation på youtube i hörlurar eller på datorn, hörlurar är helt klart bäst.
Här är några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=zOFxVMlnNdw
http://www.youtube.com/watch?v=L12_GAi2UQ0
http://www.youtube.com/watch?v=8TDcGYmEgyM

Det värsta man kan göra är att trissa upp sig själv genom att ligga o tänka "jag kan inte sova, fan varför kan jag inte sova" osv
som någon annan skrev så ska man helst inte tänka på något alls.
Vissa säger att melatonin ska va bra vid sömnproblem, har själv inte prövat det men kan vara värt ett försök
Lycka till!

Det där med att tänka på "ingenting" är något som jag kanske borde försöka lära mig. Har lite svårt att helt slå av huvudet så att säga. Melatonin har jag förstått som att det egentligen bara är effektivt om man inte blir trött när man borde, exempelvis om man vänt på dygnet. Jag lägger mig ungefär samma tid varje kväll och är alltid trött när jag lägger mig dock.
Citera
2015-02-24, 21:50
  #6
Avstängd
ilpobres avatar
Försök att inte kolla klockan när du vaknar, vet av egen erfarenhet att det kan vara svårt att låta bli. Är i ungefär samma sits faktiskt.
Citera
2015-02-24, 21:59
  #7
Medlem
Du kommer aldrig få ut någon medicin av en vettig läkare om du inte har underliggande sjukdomar alt. grav sömnstörning. Gå o lägg dig, undvik dator och dylikt några dagar och gör något annat. Sluta med nikotin, alt. ta din sista cigg/snus senast typ kl 8 på kvällen. Se till att få mycket solljus under dagen, dra upp persienner och håll dig helst utomhus så mycket du kan. Träna. Undvik kaffe. GÅ UPP TIDIGT trots att du är trött.

Osv..
Citera
2015-02-24, 22:00
  #8
Medlem
dxdps avatar
Mest troligt om bara vid behov:
Zolpidem eller zopiklon är ett bra val. Nackdel är att det är beroendeframkallande och man kan behöva öka dosen. Inte alls säkert att läkare vill skriva ut. Vissa blir groggy dagen efter, inte jättevanligt dock. Zopiklon kan ge metallisk smak i munnen dagen efter.

Bra (enligt mig och många andra) icke beroendeframkallande:
Theralen, ett neuroleptikum som också är antihistamin. Har starkt sederande effekt. Många blir "bakfulla" av det.

Mindre "bra":
Quetiapin, antipsykotikum som används mot bipolaritet/schizofreni/depression. Det har sömngivande effekt och fungerar på många.
Saroten, tricyklisk antidepressivt. Det är i allmänhet ett dåligt alternativ, kan ihop med andra läkemedel ge otrevliga effekter.
Mirtazapin, antidepressiv medicin med starkt sövande effekt.

Mindre troliga men effektiva:
Nitrazepam
Flunitrazepam
Triazolam

Edit: Finns naturligtvis fler som kan bli aktuella, nozinan bland annat. Miaserin med flera ... men de där medicinerna är vanligaste.
Citera
2015-02-24, 22:19
  #9
Medlem
Akilles-själs avatar
Z-analoger som tex Zolpidem och Zopiklon funkar bra i rätt dos, lika så nästan alla Bensodiazepiner i rätt dos.
Det du nu kan få utan problem är dock bara (men som funkar i hööga doser) är theralen, kanske i lyckad kombination med hööga doser av tex Lergigan eller Propavan osv som boost (men du får hamstra skiten för skukvårdens doser är skrattretande rent ut sagt), lycka till!

MvH Akilles
Citera
2015-02-25, 10:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashol
Du kommer aldrig få ut någon medicin av en vettig läkare om du inte har underliggande sjukdomar alt. grav sömnstörning. Gå o lägg dig, undvik dator och dylikt några dagar och gör något annat. Sluta med nikotin, alt. ta din sista cigg/snus senast typ kl 8 på kvällen. Se till att få mycket solljus under dagen, dra upp persienner och håll dig helst utomhus så mycket du kan. Träna. Undvik kaffe. GÅ UPP TIDIGT trots att du är trött.

Osv..

Jag brukar inget nikotin och dricker inte kaffe, tar ibland en energidryck på morgonen (mellan 08-09) och det är i sådana fall det enda koffein som jag får i mig på hela dagen. Igår så stängde jag av datorn och satte mig och läste med dimmad belysning i 30 minuter innan sänggående men det hjälpte inte
Citera
2015-02-25, 10:28
  #11
Medlem
Precis som med migrän är det som sömn bättre att ta hand om dom underliggande orsakerna, än att ta medicin. Det kan vara så att du har en utsliten madrass. Jag har haft väldiga sömnproblem. Dom försvann av att jag arbetar på dagen. Alltså på riktigt arbetar, att jag håller igång. Även på min fritid jobbar jag med mina intresse. Jag vilar bara när jag verkligen är tröttt.
Citera
2015-02-25, 20:23
  #12
Medlem
drdnks avatar
Efter att ha provat nästan alla sömn mediciner så önskar jag att jag aldrig börjat men nu är man hookt så det finns ingen återvändo. Anyways så förstår inte varför folk är så rädda att fråga läkarna om olika mediciner. Vartenda en av alla sömnisar jag har fått ut, har jag bett om.
Sagt till läkaren att jag prövat på egen hand, det fungerade/fungerade inte och jag vill ha mer/eller inte .

Imovane +´lergigan har jag funnit är en bra combo.
Krossa 2 circadin och dricka pulver funkar mot insomning ibland.(ger fina drömmar på kuppen).
Theralen om man inte har nått viktigt att göra dagen efter.
Att kombinera imovane med valfri annan benzo funkar bäst för mig men är ju självfallet sämst i längden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback