Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 19:44
  #181
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Enligt Wiktionary är genitiv och dativ av just huis i princip stelnade:

"Usage notes

Case forms of this noun remain in, albeit very limited, use:

The definite genitive des huizes to mean 'of the family, household', e.g. de dame des huizes ('the lady of the house'), een vriend des huizes ('a friend of the family').

The dative huize in prepositional expressions used chiefly referring to large manors or jokingly, e.g. in huize Mulder ('at the Mulders’ house')."

Tack, det var just det som jag försökte minnas.

Förresten tycker jag att kasuset nominativ har varit bortglömt i den här tråden. Det finns kvar i substantiv som "slarver", "dummer" och "toker", och i adjektiv som "vacker", "nykter" och "tapper".
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-03-18 kl. 19:54.
Citera
2017-03-18, 20:03
  #182
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tack, det var just det som jag försökte minnas.

Förresten tycker jag att kasuset nominativ har varit bortglömt i den här tråden. Det finns kvar i substantiv som "slarver", "dummer" och "toker", och i adjektiv som "vacker", "nykter" och "tapper".

Man tänker heller ofta inte på att dagens svenska nominativ vanligen är fornsvenskans ackusativ.
Citera
2017-03-19, 05:39
  #183
Medlem
Furiennas avatar
Är den? Kan du förklara det lite närmare?
Citera
2017-03-19, 13:23
  #184
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Är den? Kan du förklara det lite närmare?

Jag kanske inte skulle ha sagt så generellt, men det gäller åtminstone för manliga substantiv i singular:

Här är fornsvenska maþer:

nominativ, indefinit maþer

ackusativ, indefinit man

genitiv, indefinit manz, mans

dativ, indefinit manni, manne

nominativ, definit maþrin

ackusativ, definit mannin

genitiv, definit mansins

dativ, definit manninum, mannenom
Citera
2017-03-19, 17:07
  #185
Medlem
Furiennas avatar
Ah, då förstår jag. Tack.
Citera
2017-05-17, 11:46
  #186
Medlem
dengo.dajordens avatar
saluhall
Citera
2017-05-17, 20:16
  #187
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Engelskan skulle nog kunna ha det, även om jag inte kommer på några exempel på rak ram.

alive är en gammal stelnad dativform av on+life. Den tonande v:et vittnar om den apokoperade dativändelsen.

Danska har former men jag kommer inte på dem just nu.
__________________
Senast redigerad av HinGambleGoth 2017-05-17 kl. 20:59.
Citera
2017-05-19, 21:34
  #188
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
alive är en gammal stelnad dativform av on+life. Den tonande v:et vittnar om den apokoperade dativändelsen.
Tackar!

Jag kan ju också nämna att engelska pronomen som "him", "her", "them" och "whom" också är gamla dativformer.
Citera
2017-05-19, 21:36
  #189
Medlem
Frawjons avatar
Lagom, som nämns i en annan tråd här, är obestämd dativ plural av lag.
Citera
2017-05-21, 01:10
  #190
Medlem
Det var inte längesedan jag stötte på "till kyrks" i ett blogginlägg någonstans. Det värmde hjärtat en aning. Snarare en nykonstruerad form än ett fast uttryck; vore den ändå godkänd i svensk skrift? Kan SvD slänga ur sig "till soffas" borde "till kyrks" fungera lika bra.

"Till skolas", "till skols". Jag vet inte vad som vore rätt. Kan vi överhuvudtaget konstruera nya uttryck så här?
Citera
2017-05-21, 02:07
  #191
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlemsfinest
Det var inte längesedan jag stötte på "till kyrks" i ett blogginlägg någonstans. Det värmde hjärtat en aning. Snarare en nykonstruerad form än ett fast uttryck; vore den ändå godkänd i svensk skrift? Kan SvD slänga ur sig "till soffas" borde "till kyrks" fungera lika bra.

"Till skolas", "till skols". Jag vet inte vad som vore rätt. Kan vi överhuvudtaget konstruera nya uttryck så här?

Det är ju inte de ursprungliga genitivformerna. De ursprungliga genitivformerna är kyrko och skola (man använde från början den grekiska formen skole i nominativ, vilket ännu är fallet hos t.ex. äldre göteborgare).
Citera
2017-05-21, 20:30
  #192
Medlem
Furiennas avatar
Jag tror inte att vi kommer få några nya genitiv-bildningar i "till"-uttrycken. Till och med islän- ningarna har börjat slarva och använder dativ i stället, och här i Sverige finns de gamla uttrycken knappt ens kvar hos ungdomarna. Men det är gulligt att försöka.

Sedan vill jag tacka Frawjon för den intressanta uppgiften om att skola hette "skole" i nominativ. Jag har tydligen mycket kvar att lära mig...
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-05-21 kl. 20:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback