Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-25, 22:29
  #25
Medlem
Frågor om DLink routern för 99kr +59kr..
Hej jag har just köpt denna router för studentrum i Umeå. Men den fungerar inte. Varför? Alltså, kopplar man från väggen till PC så går det bra. Tar man sladden till routern och loggar in på 192.168.0.1 så kommer man till routern webbgränssnitt. Efter guide så har fortfarande routern inget wlan ip nummer. Utgår ifrån att det ska vara dhcp men ändå, hjälp!
Har nätet någon annan spärr? Kan det ha med ip4 och ip6? Eller hastighetsproblem?

Jag provade routern bakom en annan router och då fungerade dlinken utmärkt!
Så det är inte något "fel på den".

Stort tack på förhand! Med förhoppning att det hjälper flera!
Citera
2015-02-25, 22:31
  #26
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqqa
Varför inte bara internetdela från datorn 24/7? Enkelt och gratis

Förutom att man måste ha ett till nätverkskort (trådlöst) och att det knappast är gratis att ha datorn på 24/7.
Citera
2015-02-25, 22:54
  #27
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Fast jag har inga enorma krav! Mitt bredband hemma går inte särskilt snabbt, 1 GB/s här på studentrummet är ju coolt men det är ju knappast särskilt användbart mer än att det är lite bekvämt när man laddar ner något stort.

Men jag hänger inte med alls i de tekniska specifikationerna, jag kanske bara får dra in till Elgiganten och låta dem pracka på mig första bästa! Känns inte som om jag förstår riktigt vad ni pratar om, jag behöver en konkret modul att köpa och så slår jag till på den.

I inlägg #10 så tipsar peternoster dig om två st routrar i din prisklass, med den budgeten så hittar du inte en router som klarar hastigheter över ~300 mbit/s trådbundet.

Precis som det redan har sagts så krävs det en hel del datorkraft för att hantera datatrafik i 1000 mbit/s, en billig router klarar helt enkelt inte av det.

Du får vad du betalar för.

//Tripportreat
Citera
2015-02-26, 11:47
  #28
Medlem
PeterNosters avatar
Här har du en billig och bra router med gigabitportar. Lite över budget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529115

Har funnits med länge. Genomströmningshastigheten kommer inte upp i 1 Gbit/s men det visste du ju inte vad det var så det kvittar väl.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback