Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-23, 21:54
  #1
Medlem
Jag sitter och tittar på videon som en av astronauterna filmade under landningen precis innan de dog. Videon är 13 minuter lång, men redan efter en minut var jag tvungen att pausa i ren ilska.

https://www.youtube.com/watch?v=jen619TfDJU

Fråga nummer ett:
Vem fan var den dumma idioten som pratade i mun på piloten hela tiden medan han försökte styra en trasig farkost och rädda hennes otacksamma arsle!?

Fråga nummer två:
I vilket skede dog astronauterna? De lär ju knappast ha överlevt när farkosten slets isär.
Citera
2015-02-23, 23:14
  #2
Medlem
Sesamdamans avatar
Slösade just 13 min av mitt liv och fick inte ens se när det exploderade.
Citera
2015-02-24, 00:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag sitter och tittar på videon som en av astronauterna filmade under landningen precis innan de dog. Videon är 13 minuter lång, men redan efter en minut var jag tvungen att pausa i ren ilska.

https://www.youtube.com/watch?v=jen619TfDJU

Fråga nummer ett:
Vem fan var den dumma idioten som pratade i mun på piloten hela tiden medan han försökte styra en trasig farkost och rädda hennes otacksamma arsle!?

Fråga nummer två:
I vilket skede dog astronauterna? De lär ju knappast ha överlevt när farkosten slets isär.

Vill minnas att de började få "konstiga" värden från sensorerna bara några minuter innan färjan gick sönder, så i början av filmen är ingen medveten om att något är galet.

Svar nummer ett:
De har ganska seriösa antagningskrav för att bli astronaut så "dumma idioten" är nog inte en helt relevant benämning. Fanns det anledning att hålla tyst lär de ha gjort det.

Svar nummer två:
När färjan väl förlorade styrförmågan började den "wobbla" och slets i bitar tämligen omgående (typ sekunder). Det anses osannolikt (om än inte helt omöjligt) att någon skulle ha överlevt och varit vid medvetande under fallet till marken.

(Däremot anses det troligt att någon, kanske alla, ombord på Challenger 1986 var vid liv under de 2½ minut det tog innan "crew compartment" slog i vattnet i 300 km/h. )
Citera
2015-02-24, 00:45
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Fråga nummer två:
I vilket skede dog astronauterna? De lär ju knappast ha överlevt när farkosten slets isär.

I Wikipediaartikeln om olyckan så står det om videon:
Citat:
The recording ends about four minutes before the shuttle began to disintegrate and 11 minutes before Mission Control lost the signal from the orbiter


Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Fråga nummer ett:
Vem fan var den dumma idioten som pratade i mun på piloten hela tiden medan han försökte styra en trasig farkost och rädda hennes otacksamma arsle!?

Videon slutar alltså 4 min innan besättningen ens märker av problem. Det stämmer alltså inte att piloten kämpade med att styra en trasig farkost. Allt var rutin på det som syns på videon.
Citera
2015-02-24, 01:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Slösade just 13 min av mitt liv och fick inte ens se när det exploderade.

NASA klippte bort kraschen av respekt för de avlidnas familjer.
Citera
2015-02-24, 01:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
(Däremot anses det troligt att någon, kanske alla, ombord på Challenger 1986 var vid liv under de 2½ minut det tog innan "crew compartment" slog i vattnet i 300 km/h. )

Fast det var tydligen mest troligt att de förlorade medvetandet när crew cabin började falla vertikalt.
Citera
2015-02-24, 10:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Fast det var tydligen mest troligt att de förlorade medvetandet när crew cabin började falla vertikalt.

Varför det? Fritt fall innebär noll och ingen påfrestning på kroppen och alla bar LES dräkter och hjälm som åtminstone delvis skyddade dem mot det potentiellt extremt låga lufttrycket. Jag har för mig att man dessutom efter bärgningen och undersökning sett att de aktiverat sina personliga nödsystem manuellt vilken tyder på att de var vid liv en stund efter att olyckan inträffade även om de mycket väl kan ha förlorat medvetandet efter bara ett par sekunder. Rent tekniskt så lär de i alla fall ha dött vid nedslaget oavsett om de var medvetslösa tidigare eller inte.
__________________
Senast redigerad av Praetori 2015-02-24 kl. 10:42.
Citera
2015-02-24, 22:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Varför det? Fritt fall innebär noll och ingen påfrestning på kroppen och alla bar LES dräkter och hjälm som åtminstone delvis skyddade dem mot det potentiellt extremt låga lufttrycket. Jag har för mig att man dessutom efter bärgningen och undersökning sett att de aktiverat sina personliga nödsystem manuellt vilken tyder på att de var vid liv en stund efter att olyckan inträffade även om de mycket väl kan ha förlorat medvetandet efter bara ett par sekunder. Rent tekniskt så lär de i alla fall ha dött vid nedslaget oavsett om de var medvetslösa tidigare eller inte.

Flera av austronaterna hade inte på sig hjälmar och handskar när färjan började krångla, så om inte annat lär de väl ha skadats av hetta eller bristande syre. Jag har inte hört något om att de skulle ha varit vid medvetande någon längre tid efter att radiokontakten bröts.

Det kan vara Challenger jag tänkte på i förra inlägget. De föll vertikalt efter att ha skjutits rakt åt sidan från explosionen. Den gången fanns det även bevis för att åtminstone piloten hade varit vid medvetande, eftersom elspakarna hade flyttats från viloläge, vilket tydde på att piloten hade försökt få igång färjan efter explosionen. När det exploderade så tog det minst 20 sekunder innan färjan började falla vertikalt, vilket är hyfsat gott om tid för en professionell pilot med nerver av stål, så det är ingen som med säkerhet kan säga att de var vid medvetande ända tills de kraschade i havet.

Apropå idioter så kollade jag på en gammal filmning av Challenger nu för att vara säker. Det stod en massa civila på marken och sade om och om igen hur vacker röken var. Vilka stolpskott. Jag vet såklart inte hur jag själv hade reagerat, men om jag ser en rymdfärja förvandlas till ett brinnande inferno, hör en stark smäll, och sedan ser tre separata delar flyga från varandra åt alla håll och kanter så skulle jag nog utgå ifrån att något är fel.
Citera
2015-02-24, 23:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Apropå idioter så kollade jag på en gammal filmning av Challenger nu för att vara säker. Det stod en massa civila på marken och sade om och om igen hur vacker röken var. Vilka stolpskott. Jag vet såklart inte hur jag själv hade reagerat, men om jag ser en rymdfärja förvandlas till ett brinnande inferno, hör en stark smäll, och sedan ser tre separata delar flyga från varandra åt alla håll och kanter så skulle jag nog utgå ifrån att något är fel.

Det är lätt att säga så i efterhand, men 1986 fanns inget Youtube så "vanligt folk" var hänvisade till TV-sändningar, fragmentariskt ihopklippta och eventuellt kommenterade av allmänt otekniska journalister, när det gällde att tillskansa sig kunskap om hur uppskjutningen går till. Så om man vet att en rymdfärja SKA bli till tre delar när bärraketerna kastas av är det kanske inte helt uppenbart att det handlar om en "major malfunction". Och ljudet från smällen tar någon minut att nå åskådarna.

Det här klippet visar "backup-teacher-in-space", som genomgått grundläggande utbildning och rimligen måste vara mer insatt än den genomsnittlige åskådaren. Även hon börjar applådera (01:27)när det smäller. Förhoppningsvis inte för att hon är glad att rivalen just strök med...

https://www.youtube.com/watch?v=2P1bR6hShJ4
Citera
2015-02-24, 23:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Flera av austronaterna hade inte på sig hjälmar och handskar när färjan började krångla, så om inte annat lär de väl ha skadats av hetta eller bristande syre. Jag har inte hört något om att de skulle ha varit vid medvetande någon längre tid efter att radiokontakten bröts.
Jag är långt ifrån någon expert men var inte fullständig dräkt med hjälm standard '86? De orangea dräkterna med hjälm har väl astronauter haft på sig sedan man skickade upp den första apan just för att ge ett rudimentärt skydd mot brand och tryckfall i kabinen vid uppskjutning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback