Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 17:44
  #1
Medlem
undrade mer om custom hoj (Suzuki Vs 800 GL -00) eller sport hoj liknande cbr/r1 vilken som är dyrast å äga å ha om man bortser från skatt å försäkring, tänkte mellan 20 - 30 000 i den klassen
__________________
Senast redigerad av kauhajoki 2015-02-23 kl. 17:46.
Citera
2015-02-23, 18:26
  #2
Medlem
Fiskfjolls avatar
Rent spontant så tänker jag mig att sporthojen är dyrare att äga rent försäkringsmässigt.


Saxat från SMC

Citat:
De fordonsägare som betalar de högsta premierna i försäkringssystemet är sporthojsägarna. Samtidigt visar statistik från försäkringsbolagen att dessa fordon kraschar mest, förarna skadas oftare och fordonen stjäls också i hög grad
__________________
Senast redigerad av Fiskfjoll 2015-02-23 kl. 18:28. Anledning: Hittade info hos SMC
Citera
2015-02-23, 18:33
  #3
Medlem
så länge du håller dig till en motorcykel som det finns många utav så är delarna billiga. Det som är dyrt är försäkringen. Sporthojar och nya cyklar är dyrast.
Citera
2015-02-23, 19:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kauhajoki
undrade mer om custom hoj (Suzuki Vs 800 GL -00) eller sport hoj liknande cbr/r1 vilken som är dyrast å äga å ha om man bortser från skatt å försäkring, tänkte mellan 20 - 30 000 i den klassen

Suzukin drar mindre soppa och sliter mindre däck.
Dessutom kardandrift så du behöver inte tänka på kedja/drev.
Citera
2015-02-23, 19:58
  #5
Medlem
Sporthoj är mycket dyrare.

Försäkring kan i princip kosta hur mycket som helst beroende på vart du bor och hur gammal du är.

Däcken är både dyrare och slits mycket fortare.

Högre risk för böter/olyckor pga att man kör för fort.


Men i slutändan handlar det om vad man vill ha. Går liksom inte att jämföra en sporthoj med en glidare, 2 helt olika saker.

Ungefär som att jämföra en porche Carrera med en vw-buss...båda är bra för det dom är tänkt, men skiljer sig en del i körupplevelse!
Citera
2017-04-24, 19:03
  #6
Medlem
E-sparres avatar
Ett rykte står det R i modellbeteckningen ser försäkringsbolagen rött
Det är skillnad på premien
Citera
2017-04-24, 22:04
  #7
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-sparre
Ett rykte står det R i modellbeteckningen ser försäkringsbolagen rött
Det är skillnad på premien
Ett rykte it is. Vissa modeller är dyra, andra billiga även om de är snarlika i modellen.
En kul grej är att Yamaha R1 som alltid varit en dräpare ofta klassas som touringmaskin om den är tillräckligt gammal. Själv har jag en ZZR 1100, snabbast på klotet när den kom och jag ger ca 1500 spänn i försäkring. Halvförsäkring, helår.
Då kan man undra vad bolagen håller på med...
Citera
2017-04-24, 22:09
  #8
Medlem
killawifes avatar
Rent generellt är en sporthoj dyrare men det är inte nödvändigtvis så utan beror lite på hur man använder den. Kör du mycket så blir det mycket dyrare att ha en sporthoj men kör du bara 3-400 mil om året som jag så är skillnaden inte så stor. Försäkringskostnaderna är inte så höga på äldre hojar men nya sporthojar går knappt att äga. Servicekostnaderna är ungefär lika. Däcken slit inte nödvändigtvis mer utan har mer med typen av däck som används. Mjuka sportdäck slits snabbt men lite mer touring-betonade däck håller länge.
Jag tycker dock att man ska köpa en hoj man gillar och inte glo sig blind på kostnaden.
Citera
2017-04-25, 05:34
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissanskyline
Det som är dyrt är försäkringen. Sporthojar och nya cyklar är dyrast.
Visst om man köper nytt men köper du en +20år gammal hoj så kan du få helförsäkring för under 2000kr per år...träffat flera som helförsäkrar sporthoj till ett lägre pris än jag betalar för trafik på en 30 moppe.
Citera
2017-04-27, 22:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Visst om man köper nytt men köper du en +20år gammal hoj så kan du få helförsäkring för under 2000kr per år...träffat flera som helförsäkrar sporthoj till ett lägre pris än jag betalar för trafik på en 30 moppe.


Det där är iof helt sant, i mitt inlägg ovan syftade jag på lite nyare maskiner.
Har själv en sporthoj ifrån -98 som kostar ca 3000 hel/hel.

Och det står R i modellnamnet...
Citera
2017-04-28, 15:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Sporthoj är mycket dyrare.

Försäkring kan i princip kosta hur mycket som helst beroende på vart du bor och hur gammal du är.

Däcken är både dyrare och slits mycket fortare.

Högre risk för böter/olyckor pga att man kör för fort.


Men i slutändan handlar det om vad man vill ha. Går liksom inte att jämföra en sporthoj med en glidare, 2 helt olika saker.

Ungefär som att jämföra en porche Carrera med en vw-buss...båda är bra för det dom är tänkt, men skiljer sig en del i körupplevelse!

Nja, det där var väl väl hårt. Snarare kanske en Chrysler Sebring-cabbe?
Citera
2017-04-30, 10:05
  #12
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Du bör nog i första hand ta ställning till om du vill ha en customhoj dvs en glidare eller en sporthoj dvs en tourer. Personligen tycker jag att man sitter bekvämare på en customhoj än på en sporthoj eftersom jag föredrar att sitta men fötterna framåt istället för bakåt. Men det är naturligtvis en smaksak. Enda nackdelen med custom vs sport är att man sitter mer upprätt på en custom så fartvinden blir större på en custom än på en sporthoj där man mer ligger ner på tanken. Men kör man i lagliga hastigheter och inte har planer på att flänga fram på motorvägarna i överljudsfart så är mitt personliga val customhoj.

Servicekostnader och reservdelar är billigare på custom då de generellt är mer lättmekade... åtminstone på äldre modeller som saknar datorer. Nackdelen med nyare hojar generellt som har datorer är att du måste in till verkstad när varenda felmeddelande på skärmen visas. Kan bli kostsamt i längden då serviceverkstäderna liksom bilverkstäder debiterar minst en tusenlapp i timmen.

Försäkringen har jag inte så stor uppfattning om. Har själv en Yamaha XV535 och betalar under en tusenlapp (helförsäkrat) per år. Skillnad i bensinförbrukning har jag ärligt talat ingen uppfattning om. Beror säkert mest på körstil. Bensinförbrukningen på min hoj ligger på ca 4 dl/mil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback