Tittar man runt på repertoarerna runt om i Europa så dominerar fortfarande dom klassiska verken även om man idag ger större plats för moderna kompositioner.
Personligen har jag lite svårt för många moderna operor. Jag är nog rätt gammaldags i det fallet.
Det tror jag inte, det som har skrivits på senare år har bara varit skräp så du är fullt normal.
Jag tar det inte personligt, men är trött på brus här. Du har med ett par kaxiga rökruterader avfärdat rätt mycken annans ansträngning utan ett uns egen, och för den med sådan attityd brukar det vara av vikt att inte framstå som barn/tölp. Seså, tjuvrökare dräller i drivor här, men du kanske överraskar? Du har i 1 steg gått från ‘bara skräp på senare år’ till ‘mindre bra sedan ~1960’ och kan lära dig mycket under sommarlovet.
Är det din ansträngning? Vilken opera har du skrivit? Är du ond för att den inte är erkänd mer än av dina närstående? Vad är det jag kan lära mig och du kanske kan hjälpa till? Träffas gärna vid någon föreställning och diskuterar opera med dig, men på internet känns du inte tillräckligt viktig för att redogöra något för.
Nej, inget jag skrivit, men “Allt efter cirka 1960” som du skrivit. Detta är ett diskussionsforum, och diskussion motverkas av coola 1-liners som dina bidrag här. Vad du tycker om min vikt är irrelevant, men en bekräftelse av din. Jag kan lära dig ett & annat om musik, men bete sig som folk förutsätts man klara själv i & med reglerna. Du har utan någon som helst originalitet bränt 3 chanser på raken här, men har 1 till om du bygger den själv.
är du en lättprovocerad gammal gubbe? Jag tvivlar inte på att du kan lära mig en hel del om musik men din överlägsna attityd ökar lusten att provocera dig mer. Nå, med cirka 1960 menar jag operan La voix humaine, vilken som skulle vara den första mindre dåliga kan jag inte svara på men jag har lyssnat på en hel del modernare operor där ingen har tilltalat mig. Du får gärna rekommendera någon som är bra.
__________________
Senast redigerad av La Belva 2015-06-24 kl. 12:09.
Om vi kommer överens om att jag är en gammal gubbe, kan du då lägga ned attityden? Den är det du som öppnat med (och utan något annat), jag har bara svarat.
La voix humaine är riktigt bra, även som subjektiv gräns! Du säger inte vad du tycker är bra/dåligt, så det blir litet svårt att tipsa annat än utifrån allmän konsensus (“den första mindre dåliga” blir mindre gångbart än ‘den första mindre bra’.); men givet Poulencs säregna polarisering mellan cirkuston & innerligt svårmod ofta kopplat till som från religiositet vore nog Schnittke något att uppskatta mycket ur, främst 1980-talsproduktionen och startspecifikt hans Faust. Det är en fullängdsopera men började som kantat med vad som senare skulle utgöra akt 3. Ge den versionen ditt försök, här den rågade halvtimmen; men
Schnittke utgår inte från Goethes version där kontraktet är ett vad, utan den äldre folksagan där saken är tidsbestämd. Här klimax vid kontraktets utgång, en tango i G-moll till historians köttigare text.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!