Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-23, 09:46
  #1
Medlem
Hej. På senare tid har jag blivit intresserad av hela den här DJ grejen och vill prova göra musik själv som en hobby.

Jag har ingen erfarenhet av nånting med musik och göra förutom att jag spelade ytterst lite gitarr och piano för många år sen.

Jag har ingen uttrustning eller Mac dator. Har heller inte så mycket pengar just nu.

Jag vill göra lite musik i stil med kygo, matoma, chillmasters osv.

Vad ska jag köpa? Vad behövs? Vad ska jag göra? Det finns mycket jag undrar.

Skulle uppskatta hjälp av någon som kan lite.

Jag nöjer mig med nybörjarsaker och allt som är enkelt till att börja med.

Och vad tycker ni om DJ utbildning i stockholm för cirka 9 tusen, kan det va värt?
Citera
2015-02-23, 10:13
  #2
Medlem
pickledonions avatar
För 9k hade jag nog snarare köpt en dator och utrustning än att lägga det på en DJ-utbildning. Du kan definitivt lära dig det mesta själv.

Det finns säkerligen en uppsjö av videoklipp på youtube som hjälper dig att komma igång. Här hittade jag ett https://www.youtube.com/watch?v=FQNtYBWRuzs. Hurvida det är bra tips eller dåliga tips får någon annan avgöra, jag är ingen DJ.

Eftersom det verkar vara som vilken hobby som helst så är det bara att börja söka information på google och youtube.
Citera
2015-02-23, 10:30
  #3
Medlem
Vitalrepuss avatar
När du väl har lite pengar, köp en MacBook Pro. Inhandla sedan musikproduceringsprogrammet "Logic" till din dator. När du har gjort allt detta, så kan du kolla igenom olika guider på YouTube.

Lycka till!
Citera
2015-02-23, 11:53
  #4
Medlem
Först måste du lära dig skillnaden på DJ och producent, annars skulle du bli besviken om du gick en kurs eftersom du inte får lära dig det du förväntar dig.
Det är stor skillnad på begreppen, men en person kan vara både DJ och producent.
Som DJ mixar man bara musik på nattklubb eller liknande. Dvs man framför sin eller andras musik genom att spela det från dator/CD/Vinyl och mixar ihop låtarna till snygga övergångar, eller lägger delar parallellt för att skapa mash-ups live etc.
Men en producent är den som gör musiken. Detta sker vanligtvis via en DAW, digital audio workstation, till exempel Logic.

Det du verkar vilja satsa på är att testa att producera eget, så en kurs för att lära sig DJa skulle inte ge dig så mycket, men det kanske är intressant också. Oavsett så kan du lära dig både och via video på nätet istället för att gå en kurs. Bättre att lägga de pengarna på utrustning.
Det du ska satsa på att skaffa är:
- DAW, programmet du gör musiken i. Antar att du kör windows eftersom du inte har mac. Kika på till exempel Cubase, FL studio, Ableton, Reaper eller pro tools.
- En midi-klaviatur. Det underlättar mycket att kunna spela musiken på en klaviatur när du ska spela in.
- Bra högtalare gjorda för musikproduktion
- Ett bra ljudkort gjort för musikproduktion
Citera
2015-02-23, 15:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Först måste du lära dig skillnaden på DJ och producent, annars skulle du bli besviken om du gick en kurs eftersom du inte får lära dig det du förväntar dig.
Det är stor skillnad på begreppen, men en person kan vara både DJ och producent.
Som DJ mixar man bara musik på nattklubb eller liknande. Dvs man framför sin eller andras musik genom att spela det från dator/CD/Vinyl och mixar ihop låtarna till snygga övergångar, eller lägger delar parallellt för att skapa mash-ups live etc.
Men en producent är den som gör musiken. Detta sker vanligtvis via en DAW, digital audio workstation, till exempel Logic.

Det du verkar vilja satsa på är att testa att producera eget, så en kurs för att lära sig DJa skulle inte ge dig så mycket, men det kanske är intressant också. Oavsett så kan du lära dig både och via video på nätet istället för att gå en kurs. Bättre att lägga de pengarna på utrustning.
Det du ska satsa på att skaffa är:
- DAW, programmet du gör musiken i. Antar att du kör windows eftersom du inte har mac. Kika på till exempel Cubase, FL studio, Ableton, Reaper eller pro tools.
- En midi-klaviatur. Det underlättar mycket att kunna spela musiken på en klaviatur när du ska spela in.
- Bra högtalare gjorda för musikproduktion
- Ett bra ljudkort gjort för musikproduktion
Tack för att du tog din tid det uppskattas.

Bör jag inhandla en Mac dator alltså? Hade en förut men skulle kunna köpa en för dem är ju väldigt sköna att använda.

Ett sånt där piano som kygo använder och gör tropic / Deep house är väl något som jag bör ha nytta av??
Citera
2015-02-24, 08:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Tack för att du tog din tid det uppskattas.

Bör jag inhandla en Mac dator alltså? Hade en förut men skulle kunna köpa en för dem är ju väldigt sköna att använda.

Ett sånt där piano som kygo använder och gör tropic / Deep house är väl något som jag bör ha nytta av??
Mac är inget som krävs, men läs denna tråd för att se lite om skillnaderna när det gäller musik:
(FB) Mac, PC nån skillnad?
Själv kör jag mac för att mina personliga erfarenheter är att det är stabilare och mycket mindre strul vilket är bra när jag ska använda datorn live. Men det finns gott om program som fungerar för Windows också, så om du redan har det är det ju enklast att komma igång genom att skaffa något program till det.

Nu vet jag inte vad han använder, har du kanske länk till någon video med det?
Citera
2015-02-24, 19:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Mac är inget som krävs, men läs denna tråd för att se lite om skillnaderna när det gäller musik:
(FB) Mac, PC nån skillnad?
Själv kör jag mac för att mina personliga erfarenheter är att det är stabilare och mycket mindre strul vilket är bra när jag ska använda datorn live. Men det finns gott om program som fungerar för Windows också, så om du redan har det är det ju enklast att komma igång genom att skaffa något program till det.

Nu vet jag inte vad han använder, har du kanske länk till någon video med det?
Jag googlade och hitta en interview där han sa att han kört med logic i 3 år och fortfarande lär sig saker.

Han har ju även som sagt ett piano men det kanske inte behövs?

Jag älskar dock piano, alltid velat lära mig det.

Just nu har jag väl en standard stationär PC som jag surfar lite med,tror du den funkar för nybörjare? Den är inte vass direkt.
Citera
2015-02-24, 22:27
  #8
Medlem
Allt som krävs är väl egentligen en dator och en DAW. MIDI-keyboard kan vara en fördel men absolut ingen måste.

En total nybörjare kommer inte att använda upp så mycket CPU i början, inte precis som man slänger in kontakt och serum på 25 olika kanaler det första man gör. Din dator bör duga ett tag i alla fall. Så välj någon DAW du tycker ser intressant ut, och ladda ner demo-versionen och testa lite.
Citera
2015-02-25, 10:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madsf
Allt som krävs är väl egentligen en dator och en DAW. MIDI-keyboard kan vara en fördel men absolut ingen måste.

En total nybörjare kommer inte att använda upp så mycket CPU i början, inte precis som man slänger in kontakt och serum på 25 olika kanaler det första man gör. Din dator bör duga ett tag i alla fall. Så välj någon DAW du tycker ser intressant ut, och ladda ner demo-versionen och testa lite.
Vad är en daw?
Citera
2015-02-25, 10:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Vad är en daw?
Digital Audio Workstation, alltså det program där man spelar in och skapar musiken i
Citera
2015-02-27, 17:23
  #11
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Först måste du lära dig skillnaden på DJ och producent, annars skulle du bli besviken om du gick en kurs eftersom du inte får lära dig det du förväntar dig.
Det är stor skillnad på begreppen, men en person kan vara både DJ och producent.
Som DJ mixar man bara musik på nattklubb eller liknande. Dvs man framför sin eller andras musik genom att spela det från dator/CD/Vinyl och mixar ihop låtarna till snygga övergångar, eller lägger delar parallellt för att skapa mash-ups live etc.
Men en producent är den som gör musiken. Detta sker vanligtvis via en DAW, digital audio workstation, till exempel Logic.

Det du verkar vilja satsa på är att testa att producera eget, så en kurs för att lära sig DJa skulle inte ge dig så mycket, men det kanske är intressant också. Oavsett så kan du lära dig både och via video på nätet istället för att gå en kurs. Bättre att lägga de pengarna på utrustning.
Det du ska satsa på att skaffa är:
- DAW, programmet du gör musiken i. Antar att du kör windows eftersom du inte har mac. Kika på till exempel Cubase, FL studio, Ableton, Reaper eller pro tools.
- En midi-klaviatur. Det underlättar mycket att kunna spela musiken på en klaviatur när du ska spela in.
- Bra högtalare gjorda för musikproduktion
- Ett bra ljudkort gjort för musikproduktion


Snor tråden lite. Jag skulle vilja börja med lite korvjazz hemma vid datorn, alltså lite oseriös electropop kan man väll säga. Har gjort det för många år sedan i skolan i cubase hemma hos en polare förut. I skolan var det midiklaviatur till externt ljudkort till dator och cubase och hos polarn hade vi ett vanligt keyboard istället för midiklaviatur.

Jag undrar om man behöver ett externt ljudkort eller finns det midiklaviatur/keyboard/synthar som man kan koppla direkt visa usb eller liknande till dator & cubase?
Citera
2015-03-02, 09:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
Jag undrar om man behöver ett externt ljudkort eller finns det midiklaviatur/keyboard/synthar som man kan koppla direkt visa usb eller liknande till dator & cubase?
Externt ljudkort används oftast vad jag förstått för att kunna få ner latency, alltså den tidsfördröjning från att man trycker på en tangent tills ett ljud hörs. Externa ljudkort har bättre kapacitet att hantera dataflödet än de inbyggda i datorn, och på så viss kan man få ner behandlingstiden till ner emot 10 ms vilket är då det upplevs som att fördröjningen inte finns.

Men det finns gott om exempel på midi-klaviaturer som kopplas in via usb för att inte ha behovet av externt ljudkort för att få midi. Vissa program ska klara av att ha låg latency ändå, men vet inte vilka program som kan få det att låta bra så ändå. Logic har jag kört utan exernt ljudkort och låg latency, men bara testat med små projekt utan större datamängder att hantera.

Exempel på midi-klaviaturer med usb finns på länken nedan. Sökningen visar klaviaturer med 61 tangenter som strömförsörjs via databus, så de bör alla vara usb.
http://www.thomann.de/se/search.html...1901=Yes&kf=on
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback