Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 05:41
  #1
Medlem
OnTheWeeds avatar
Mina fläktarna på datorn går igång för fullt och datorn låter som fan. Drar väldigt mycket CPU (40-50% sist jag kolla) och RAM (ligger på stadigt 4,5gb+ just nu). Har avslutat massa program osv. Har endast uppe Google Chrome vid skrivande stund

Några tips på hur man ska göra för att få ner det? Inga problem med att datorn jobbar direkt, men ljudet är riktigt irriterande. Kommer upp direkt jag öppnar CS:GO osv.

Finns det några program för att minska/rengöra RAM samt kanske lugna CPU lite? Antar att det låter för den jobbar så mycket.
Tar tacksamt emot alla slags tips som kan hjälpa mig.


Tacksam för snabba svar.
Citera
2015-02-23, 07:23
  #2
Medlem
Gäller det en laptop eller stationär?
Citera
2015-02-23, 07:29
  #3
Medlem
Om din CPU ligger på 50%, och dina ram-minnen jobbar häcken av sig trots att du är på skrivbordet utan andra program uppe så är någonting galet.

Starta om datorn. Sen kollar du vilka processer det är som tar upp all kraft i din maskin.
Citera
2015-02-23, 07:36
  #4
Medlem
OnTheWeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirkidyrk
Gäller det en laptop eller stationär?
Laptop.
Citera
2015-02-23, 07:40
  #5
Medlem
Raxbahns avatar
Provat blåsa rent den från damm?
Citera
2015-02-23, 07:43
  #6
Medlem
OnTheWeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Om din CPU ligger på 50%, och dina ram-minnen jobbar häcken av sig trots att du är på skrivbordet utan andra program uppe så är någonting galet.

Starta om datorn. Sen kollar du vilka processer det är som tar upp all kraft i din maskin.
Startade om datorn precis. Då låg den på 0-5% CPU och 1,4gb RAM.
Nu cirka 3 minuter efter skiftar den väldigt mycket i CPU och RAM har lagt sig på stadiga 2,60gb.
Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
Provat blåsa rent den från damm?
Var inte så länge sedan jag gjorde det. Ska skruva upp den så fort jag hittar skruvmejseln.
Citera
2015-02-23, 07:59
  #7
Medlem
Kolla i aktivitetshanteraren. Helt klart något process som drar upp värdena.
Citera
2015-02-23, 08:06
  #8
Medlem
Kan hända du har massa skitprogram som ligger och suger cpu kraft i bakgrunden, en ominstallation brukar göra susen
Citera
2015-02-23, 08:21
  #9
Medlem
Polyklorfenols avatar
Att blåsa bort damm kan möjligtvis få fläkten att gå lugnare, men påverkar knappast CPU eller RAM, eller hur?

Kolla vad som ligger i uppstartsfilen med msconfig.
Citera
2015-02-23, 10:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Att blåsa bort damm kan möjligtvis få fläkten att gå lugnare, men påverkar knappast CPU eller RAM, eller hur?

Kolla vad som ligger i uppstartsfilen med msconfig.

+1

Du kan posta en dump på dina processer så kan vi se om vi kan hjälpa dig med vad det är som drar kräm.
Citera
2015-02-23, 10:20
  #11
Medlem
OnTheWeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
+1

Du kan posta en dump på dina processer så kan vi se om vi kan hjälpa dig med vad det är som drar kräm.
Tusen tack!
Postar en bild direkt jag sitter vid datorn igen.
Citera
2015-02-23, 11:04
  #12
Medlem
Zimows avatar
Sätt på lite hög musik annars så hör du inte fläktarna! Brukar alltid funka för mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback