Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 01:17
  #1
Avstängd
Har länge undrat varför folk väljer att ge bort sin information till Google, Microsoft etc. Varför kör ni inte istället Countermail eller liknande alternativ som kostar pengar att använda? Varför bryr ni er inte om erat privatliv?
Citera
2015-02-23, 01:22
  #2
Medlem
bithaxs avatar
För att det kostar pengar.
Citera
2015-02-23, 01:24
  #3
Medlem
Dr.Booms avatar
Tycker inte att det är en big deal bara om tex google o microsoft då vill ha information från mig, det påverkar mig inte på något sätt
Citera
2015-02-23, 01:26
  #4
Medlem
Vitalrepuss avatar
Man kanske inte har något att dölja? Varför skulle det skada mig att Google vet hur gammal jag är till exempel?
Citera
2015-02-23, 01:34
  #5
Avstängd
markusj99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmder
Har länge undrat varför folk väljer att ge bort sin information till Google, Microsoft etc. Varför kör ni inte istället Countermail eller liknande alternativ som kostar pengar att använda? Varför bryr ni er inte om erat privatliv?
Det finns inget värde i den information som man ger bort. Man ger bort mail, ålder och namn typ, vilket är samma som flashback har. Det är ju knappast att man ger bort ens bankkonton till google eller facebook eller nåt sånt.
Citera
2015-02-23, 02:21
  #6
Medlem
Jag kan faktiskt känna som du angående all information som vi delar ut. Men har varken pengar eller kunskap nog för att hålla mig anonym.
Som du skriver så lämnas det ju ut sjukt mycket information. En sån sak som facebooks eviga frågor om vart man är från, vilken skola man går på, förhållandestatus osv. Det finns både fördelar och nackdelar med att blotta oss online.
Citera
2015-02-23, 07:06
  #7
Medlem
DouglasQuaids avatar
En intressant frågeställning. Det vanligaste argumentet som jag hört är att olika former av intrång i privatlivet inte utgör något problem eftersom man inte har något att dölja.

Min personliga slutsats är dock att de allra flesta idag inte bryr sig om sitt privatliv eftersom deras deltagande i olika typer av sociala medier har en avgörande betydelse för deras välbefinnande. Det är alltså viktigare att vara aktiv på Facebook etc. än att vara anonym. Informationen samlas in lite i taget och därför är det inte många som reagerar när ytterligare en pusselbit ur privatlivet lämnas ut.
Citera
2015-02-23, 09:58
  #8
Medlem
Klappars avatar
Dom flesta känner inte till vad Google, Facebook och liknande sidor sysslar med. Själv bryr jag mig inte så mycket, det är alldeles för tidskrävande ändå om privatlivet är en viktig sak. Mycket av dom tjänsterna som skyddar privatlivet kostar pengar, det är inte alla som har råd.
Citera
2015-02-23, 09:59
  #9
Medlem
turdalizers avatar
Jag delar med mig så lite som möjligt. Ålder och personnummer är ju dock inget att diskutera då dessa uppgifter är offentliga i sverige.
Citera
2015-02-23, 11:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
En intressant frågeställning. Det vanligaste argumentet som jag hört är att olika former av intrång i privatlivet inte utgör något problem eftersom man inte har något att dölja.
Det är också vad jag hör, på internet. På samma gång så verkar inte samma personer vara sugna på att skriva sina person- och adressuppgifter. I många fall kanske det är ett sätt för dem att försöka intala sig själva att de har rent mjöl i påsen. Problemet är däremot att många verkar se ett krav på privatliv som något negativt. Det finns många legitima skäl till att vilja konversera ostört.

Citat:
Min personliga slutsats är dock att de allra flesta idag inte bryr sig om sitt privatliv eftersom deras deltagande i olika typer av sociala medier har en avgörande betydelse för deras välbefinnande. Det är alltså viktigare att vara aktiv på Facebook etc. än att vara anonym. Informationen samlas in lite i taget och därför är det inte många som reagerar när ytterligare en pusselbit ur privatlivet lämnas ut.
Håller med - vi lever i en tid då det är lättare att synas, uppmärksammas och briljera villkorslöst. I sin tur ökar behovet av bland annat de tre sakerna. Att få personligt stöd i form av likes, kommentarer eller delningar är nu en viktig del för en stor del av befolkningen.

Jag tycker att grundidén kring stödet är en bra sak i sig - men som vi alla vet handlar det mer om att få likes på en solig semesterbild än stöd i en svår personlig fråga. För, privata angelägenheter håller man ju gärna borta ifrån det öppna Facebook och liknande. Privata angelägenheter delar man hellre med sig av till världssträckande organisationer som använder det till produktplacering, marknadsföring, beteendeanalysering och liknande.

Personligen hade jag däremot gärna haft en Microsoft- eller Google-representant sittandes i mitt hus och som för anteckningar dygnet runt, men jag kanske är en extremt öppen person.
Citera
2015-02-23, 12:39
  #11
Medlem
Ultimatrixs avatar
För att människor är oengagerade får. Är inte det uppenbart? Riseup är ju också gratis, t.ex. men hur många använder det? De flesta (alla utom nördarna) vill bara ha något som funkar, och då duger Outlook och Gmail alldeles utmärkt.

De flesta idag laddar ju upp hela sina liv på Facebook, så jag förstår inte varför Outlook vore så hotande mot privatlivet.
Citera
2015-02-23, 13:02
  #12
Medlem
Än så länge har det kommit upp mycket "bra" argument, såhär tänker de allra flesta som jag har diskuterat privatliv med:

Citat:
Google Microsoft mm vet redan allt om mig
Citat:
Det tar tid och pengar att sätta upp VPN:er säkra mejl mm istället jag kör outlook som redan är färdigfixat
Citat:
Skickar man krypterad data så blir företagen nyfikna och kan knäcka den informationen
Citat:
Jag tror inte dem lagrar så mycket ändå, jag menar tror du verkligen Google har ekonomi att ha så stora servrar att lagra alla människor?
Citat:
Det är bra, då kan man stoppa terrorister
Citat:
Vem fan bryr sig?
Citat:
Jag har ändå ingenting att dölja.
Citat:
Ser inte problemet i om google vet var jag bor, jobbar osv. Det kan ändå alla se på min facebook
Citat:
Tror du verkligen att dem kommer gå och lyssna på mina samtal? Dem lyssnar ju bara på terrorister fattar du väl
Citat:
Osv... bla bla bla jävla moralkärring bla bla bla mjölk är grön bla bla bla vad varmt det är idag


Alla dessa argument bygger på okunskap och omedvetande om tekniken och den gigantiska masslagring vi har. Det finns ju bara några få utvalda som faktiskt vet hur omfattande den verkligen är, inte ens jag fattar nog hur omfattande det är. Kunskapen måste ut, där ligger problemet. Majoriteten vill bara ha något som fungerar och orkar inte bry sig/ser inge problem med övervakningen
__________________
Senast redigerad av ostskalare 2015-02-23 kl. 13:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback