Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-22, 21:52
  #1
Medlem
Jag publicerar den här tråden åt en nära bekant.

Så här skriver hon:

"Tangentbordet till min MacBook Air slutade igår att fungera efter att det droppat två droppar vatten på den i samband med att jag hade duschat och mitt hår var blött.

En bild finns på meddelandet som nu visas på datorn. Vare sig musen eller tangenterna fungerar vilket gör att jag inte kan stänga av datorn. Jag har även fortsatt att ladda den så att den inte får slut på batteri och det inte går att starta den igen.

Finns det något jag kan göra hemma eller blir jag tvungen att lämna in den?

Tacksam för svar."

Bild på meddelandet: http://postimg.org/image/f4awdk9yt/

Jag hoppas att någon kan hjälpa till och sedermera ge förslag på vad som kan vara tokigt.
__________________
Senast redigerad av Farenhigh 2015-02-22 kl. 21:54.
Citera
2015-02-22, 21:54
  #2
Medlem
tzjs avatar
Två droppar låter osannolikt lite för att sänka tangentbordet. Låt den torka ordentligt på ett lagom varmt ställe i ett dygn för säkerhets skull.
Citera
2015-02-22, 22:10
  #3
Medlem
Bärbara Macar är känsliga för att blötas ned via tangentbordet under drift. Otaliga exempel finns. Men två droppar låter i underkant, trots det. Lite mer drippelidropp var det allt. Man kan ansluta ett externt tangentbord och mus via USB för att styra Macen. I värsta fall måste den in på felsökning och lagning.
Citera
2015-02-22, 22:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Två droppar låter osannolikt lite för att sänka tangentbordet. Låt den torka ordentligt på ett lagom varmt ställe i ett dygn för säkerhets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Bärbara Macar är känsliga för att blötas ned via tangentbordet under drift. Otaliga exempel finns. Men två droppar låter i underkant, trots det. Lite mer drippelidropp var det allt. Man kan ansluta ett externt tangentbord och mus via USB för att styra Macen. I värsta fall måste den in på felsökning och lagning.

Det märkliga var att det var just extremt få droppar som träffade datorn och därför är det ett mysterium för mig hur datorn över huvud taget ens kan vara i närheten av att reagera på den lilla mängd vatten som kom på datorn.

Just nu fungerar inte musplattan heller. Ett externt tangentbord är inkopplad och en datormus ska inhandlas i morgon. Det vore dock skönt att slippa dessa externa komponenter och få reda på vad som behöver ordnas.

Vad kan det tänkas kosta att lämna in den på reparation? Om vi nu utgår från ett standardfel orsakat av fukt i tangentbordet.
Citera
2015-02-22, 22:15
  #5
Medlem
Beror lite på vad som behöver bytas. Måste moderkortet repareras kan hon lika gärna köpa en ny Mac. Har hon inte drulle-försäkring?
Citera
2015-02-22, 22:38
  #6
Avstängd
TheGiantKilleers avatar
köp tagentbord? eller de kanske inte finns stäng av knappen på det.

lämna in den ?
Citera
2015-02-23, 00:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Det märkliga var att det var just extremt få droppar som träffade datorn och därför är det ett mysterium för mig hur datorn över huvud taget ens kan vara i närheten av att reagera på den lilla mängd vatten som kom på datorn.

Just nu fungerar inte musplattan heller. Ett externt tangentbord är inkopplad och en datormus ska inhandlas i morgon. Det vore dock skönt att slippa dessa externa komponenter och få reda på vad som behöver ordnas.

Vad kan det tänkas kosta att lämna in den på reparation? Om vi nu utgår från ett standardfel orsakat av fukt i tangentbordet.
Om vattnet skadade datorn så behöver förmodligen "upper case" bytas. Jag vet inte vilken MBA det gäller, men här har du exempel (senaste MBA 13").
Citera
2015-02-26, 14:08
  #8
Medlem
Jimbos avatar
Har samma problem. 2-3 droppar vatten.
Kollade vad det skulle kosta att fixa och det hamnar på det facila priset av 2.500 riksdaler.
Citera
2015-02-26, 14:20
  #9
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag har en bekant som råkade ut för samma sak i morse.
Efter kontroll och samtal med macverkstad så fick vi samma resultat: moderkortet är kortslutet och det spelar ingen roll om den torkar för macbook är oerhört känslig för väta eftersom alla kopparbanor är öppna som jag förstod det. (Fråga mig inte vad de menade med det för jag har ingen aning)

Min bekants dator måste in på verkstaden och de sa att de enbart räddar innehållet på hårddisken men att datorn är för gammal att satsa pengar på att laga.
Troligen är det samma problem för TS vänninas dator; moderkortet är kortslutet av vattnet och är den mer än två år gammal så är det bara att försöka rädda innehållet på hårddisken och skaffa en ny dator enligt macverkstaden.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2015-02-26 kl. 14:25.
Citera
2015-02-26, 20:01
  #10
Medlem
SirKnasens avatar
Går ju inte konstatera ett kortslutet logikkort över telefon.
Datorn måste självklart in för felsökning.
I en Air går signalen såhär Logikkort->TrackPad->Tangentbord så det troliga är fel på TrackPad när även tangentbordet inte fungerar.
Kostar gissningsvis ca 1500Kr att byta trackpad. Om man nu har sådan tur att det bara är den som behöver bytas.
Citera
2015-04-05, 13:04
  #11
Medlem
Jag börjar bli dum på den här macbook tangentbord...jag har nyligen kommit från en windows användare till macbook .
Jag håller på att göra en e-learning på datan, och ibland säger den att jag måste trycka t.ex ctrl+h , ctrl +b eller atl+h m.m..
Som windows användare räckte det med att trycka in det, men med windows mac verkar det inte funka....
hur gör man??
Citera
2015-04-05, 17:13
  #12
Medlem
tzjs avatar
Vad exakt är det som inte fungerar? Är det så att du även försöker klicka "+"?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback