Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 12:33
  #1
Medlem
Någon som har tips på recept för ett kraftigare italiensk/fransk-aktigt lantbröd bakat med jäst. Gärna med lite hårdare/grövre skropa men luftig inuti så att den itne blir så kompakt.

Tack på förhand
Citera
2015-02-22, 13:56
  #2
Medlem
think2acts avatar
innan du lägger in brödet i ugnen så blöter du handflatorna med kallt vatten och rör degen med vatten över allt noga med lite fukt så blir brödet väldigt knaprigt eller hårt på kanterna.
Citera
2015-02-22, 22:06
  #3
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
innan du lägger in brödet i ugnen så blöter du handflatorna med kallt vatten och rör degen med vatten över allt noga med lite fukt så blir brödet väldigt knaprigt eller hårt på kanterna.
Eller så sprejar du med en blomspruta, aningen lättare.

Jag brukar vara lat och köra på "Lantbrödsmjöl 4 sädesslag", töm påsen i maskinen tillsammans med 50 g jäst, 1 l vatten, 85 g sirap och 50 g margarin. Sen kör man ihop det lite, slänger i 3 tsk salt och kör lite till. Brukar slå upp det till tre eller fyra limpor.

Alltså receptet står på baksidan av mjölförpackningen. Det är bara jag som skrivit om det i gram. det brukar bli ett halvgrovt och väldigt gott bröd.
Citera
2015-02-23, 13:04
  #4
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Eller så sprejar du med en blomspruta, aningen lättare.

Jag brukar vara lat och köra på "Lantbrödsmjöl 4 sädesslag", töm påsen i maskinen tillsammans med 50 g jäst, 1 l vatten, 85 g sirap och 50 g margarin. Sen kör man ihop det lite, slänger i 3 tsk salt och kör lite till. Brukar slå upp det till tre eller fyra limpor.

Alltså receptet står på baksidan av mjölförpackningen. Det är bara jag som skrivit om det i gram. det brukar bli ett halvgrovt och väldigt gott bröd.

Klassiskt lantbröd innehåller inget smör eller margarin. =) Olja ska man använda Gärna raps vill du ha lite intensivare smak går även olivolja bra.
Citera
2015-02-24, 20:03
  #5
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Klassiskt lantbröd innehåller inget smör eller margarin. =) Olja ska man använda Gärna raps vill du ha lite intensivare smak går även olivolja bra.
Okej, det visste jag inte. Alltid lär man sig nåt
Citera
2015-02-24, 23:50
  #6
Medlem
Köp ngn av jan hedhs mer ambitiösa brödböcker, han presenterar bröd från olika regioner och länder, blandannat varianter på det jag tror du menar med lantbröd, ett lite rustikt, ljust bröd

Gillar du skorpa ska du göra rejäla stora bröd, då hinner de torka längre innan de är klara i mitten
Citera
2015-03-03, 00:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Eller så sprejar du med en blomspruta, aningen lättare.

Jag brukar vara lat och köra på "Lantbrödsmjöl 4 sädesslag", töm påsen i maskinen tillsammans med 50 g jäst, 1 l vatten, 85 g sirap och 50 g margarin. Sen kör man ihop det lite, slänger i 3 tsk salt och kör lite till. Brukar slå upp det till tre eller fyra limpor.

Alltså receptet står på baksidan av mjölförpackningen. Det är bara jag som skrivit om det i gram. det brukar bli ett halvgrovt och väldigt gott bröd.

Hur länge har du det i ugnen, på vilket gradantal och hur länge låter du det jäsa?

Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att testa.
Citera
2015-03-03, 22:00
  #8
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge har du det i ugnen, på vilket gradantal och hur länge låter du det jäsa?

Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att testa.
Jäser i bunken kanske 30 minuter sedan på plåt tills det känns spänstigt. Man ska kunna känna på det utan att det sjunker ihop. Men kanske mellan 30 min - 1 timme. Sedan in i ugnen, 200 minuter tills det är 98 c i mitten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback