Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-22, 09:15
  #1
Medlem
Rocco420s avatar
Hojj!

Jag har en halv gammal laptop, å har inte pengar att kasta upp till en ny.
Men då jag har kostat på mig lite snabbare lina så vill ja kunna utnyttja farten lite och jag har en router som klarar av 802.11ac men icke datorns nätverkskort.
Så jag tänkte köpa ett usb nätverkskort, men jag har kollat lite och det finns ju ett par st som klarar hastigheter på upp till 1267Mbit/sek och rätt många som klarar 867Mbit/sek
Men min tanke är att jag får väl inte ut mer än 480 Mbit/s hur jag än vrider och vänder då det är väl max överföringshastigheten på USB 2.0 ?
Citera
2015-02-22, 09:36
  #2
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
Hojj!

Jag har en halv gammal laptop, å har inte pengar att kasta upp till en ny.
Men då jag har kostat på mig lite snabbare lina så vill ja kunna utnyttja farten lite och jag har en router som klarar av 802.11ac men icke datorns nätverkskort.
Så jag tänkte köpa ett usb nätverkskort, men jag har kollat lite och det finns ju ett par st som klarar hastigheter på upp till 1267Mbit/sek och rätt många som klarar 867Mbit/sek
Men min tanke är att jag får väl inte ut mer än 480 Mbit/s hur jag än vrider och vänder då det är väl max överföringshastigheten på USB 2.0 ?

480 Mbit/s är den teoretiska överföringshastigheten. Du kommer landa på max 50 Mbit/s via USB-interfacet.
Citera
2015-02-22, 09:44
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Den här klarar 867 + 300. Tillsammans blir det 1167 Mbit/s på de båda frekvensbanden. Det är teoretiska hastigheter som är omöjliga att komma upp i i verkligheten. Den har USB3.0 så det går undan. Du hade visserligen inte USB3.0 men du kan ju få någon gång.
http://www.tp-link.se/products/detai...del=Archer+T4U

Prisskillnaden är nog rätt liten till denna USB2 sticka som klarar 433+150 Mbit/s (teoretiskt):
http://www.tp-link.se/products/detai...cher+T2UH#over
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-22 kl. 10:04.
Citera
2015-02-22, 09:46
  #4
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den här klarar 867 + 300. Tillsammans blir det 1167 Mbit/s på då båda frekvensbanden. Det är teoretiska hastigheter som är omöjliga att komma upp i i verkligheten. Den har USB3.0 så det går undan. Du hade visserligen inte USB3.0 men du kan ju få någon gång.
http://www.tp-link.se/products/detai...del=Archer+T4U

Prisskillnaden är nog rätt liten till denna USB2 sticka som klarar 433+150 Mbit/s:
http://www.tp-link.se/products/detai...cher+T2UH#over


När TS skaffar nyare laptop med USB3 har den nog gigabitkort med AC-stöd också skulle jag tro.
Citera
2015-02-22, 09:50
  #5
Medlem
Rocco420s avatar
näe jag har koll på att det är teoretiska hastigheter och att det inte är vad man får i verkliga livet.
Men jag hoppas iaf kunna öka lite mot för vad jag har idag.. tankar ja torrents så kommer jag väl upp i ca 3.2 en bra dag... flyttar jag filer till NAS:en från bärbara via trådlösa så är jag uppe på 6..
lite lär man väl kunna höja dessa siffror i och med att routern klarar mer.. ?
Citera
2015-02-22, 10:00
  #6
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
näe jag har koll på att det är teoretiska hastigheter och att det inte är vad man får i verkliga livet.
Men jag hoppas iaf kunna öka lite mot för vad jag har idag.. tankar ja torrents så kommer jag väl upp i ca 3.2 en bra dag... flyttar jag filer till NAS:en från bärbara via trådlösa så är jag uppe på 6..
lite lär man väl kunna höja dessa siffror i och med att routern klarar mer.. ?

Det är nog USB-interfacet som är flaskhalsen i ditt fall.
Citera
2015-02-22, 10:04
  #7
Medlem
Rocco420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är nog USB-interfacet som är flaskhalsen i ditt fall.


i dagsläget kör jag inte med usb-sticka utan integrerat nätverkskort.
Citera
2015-02-22, 10:06
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
näe jag har koll på att det är teoretiska hastigheter och att det inte är vad man får i verkliga livet.
Men jag hoppas iaf kunna öka lite mot för vad jag har idag.. tankar ja torrents så kommer jag väl upp i ca 3.2 en bra dag... flyttar jag filer till NAS:en från bärbara via trådlösa så är jag uppe på 6..
lite lär man väl kunna höja dessa siffror i och med att routern klarar mer.. ?

Vilken trådlös standard klarar datorn? 802.11b, g eller n?
Citera
2015-02-22, 10:10
  #9
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
i dagsläget kör jag inte med usb-sticka utan integrerat nätverkskort.
Aha, då är jag med.
Citera
2015-02-22, 10:24
  #10
Medlem
cykelsadels avatar
Du nämner att du kommer upp i hastigheter som 3 och 6. Är det 3-6 MB/s vilket motsvarar mellan 30-60 MBit/s. Och det är helt OK hastighet via trådlöst.
Citera
2015-02-22, 12:15
  #11
Medlem
Rocco420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken trådlös standard klarar datorn? 802.11b, g eller n?


N enligt drivrutinen.
Qualcomm Atheros AR9485 802.11b/g/n


Citat:
Du nämner att du kommer upp i hastigheter som 3 och 6. Är det 3-6 MB/s vilket motsvarar mellan 30-60 MBit/s. Och det är helt OK hastighet via trådlöst.

Jo det är väl inte att klaga på så, men 6MB/s när jag för över till nasen på mit egna nätverk lär man ju kunna höja.. då 6MB7 är ca 48MBit/sek.
Men det kanske man får nöja sig med helt enkelt..
__________________
Senast redigerad av Rocco420 2015-02-22 kl. 12:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback