Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-09-04, 21:39
  #73
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Haha, ja. Syftade dock mer på konceptet... Vi tillskriver floran och faunan märkliga (eller onödiga) roller. Jag har aldrig tänkt på det här förut, så missar säkert någonting. Känns bara onödigt. Men det kan väl allting göra, när man börjar tänka lite.

Jaha ja, där har du en poäng. Fast det var just därför jag höll på korpen, pga. dess märkliga roller i forntida historier, och historian. Men visst, fåglar är fåglar och skola bliva vid sin läst. och vilka är väl vi att upphöja eller nedvärdera, blott människor vi är.

Din aversion mot naturromantik känns lite främmande, du kanske inte kategoriserar dig till gruppen svensk?
Citera
2015-09-04, 22:12
  #74
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jaha ja, där har du en poäng. Fast det var just därför jag höll på korpen, pga. dess märkliga roller i forntida historier, och historian. Men visst, fåglar är fåglar och skola bliva vid sin läst. och vilka är väl vi att upphöja eller nedvärdera, blott människor vi är.
Korrekt!
Citat:
Din aversion mot naturromantik känns lite främmande, du kanske inte kategoriserar dig till gruppen svensk?
Jag har en tendens att låta min cyniska sida ta över på forumet. Eftersom du frågar så kan jag berätta att jag har en mjäkig jävla beskaffenhet att skönja naturromantisk estetik.

Om någonting - för någonting ska man ju vara, som du skriver - så kan jag vara människa, först och främst. Att jag är blond och blåögd kan väl tyckas sekundärt.

Gott om korpen. De låter lustigt när de ropar varandras namn. (Nu börjar det komma här.)
Citera
2015-09-04, 22:28
  #75
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Korrekt!

Jag har en tendens att låta min cyniska sida ta över på forumet. Eftersom du frågar så kan jag berätta att jag har en mjäkig jävla beskaffenhet att skönja naturromantisk estetik.

Om någonting - för någonting ska man ju vara, som du skriver - så kan jag vara människa, först och främst. Att jag är blond och blåögd kan väl tyckas sekundärt.

Gott om korpen. De låter lustigt när de ropar varandras namn. (Nu börjar det komma här.)

Nja, oavsett vi betygsätter fågel eller människosläktet så är jag för mångfald, fågel som fågel, människa som människa? Ehm, låt korpen vara lustig och tillåt dig själv vara blond och blåögd.
Citera
2015-09-04, 22:52
  #76
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Tack du.

Haha, vilken jävla konversationsdödare. Men för att återgå till ämnet, koltrasten. Inte mitt förstaval som sagt men nu när den är vald, igen, så känner jag mer förståelse än bitterhet. Det är fan i mig en förunderlig fågel.
Citera
2015-09-05, 14:05
  #77
Medlem
Offerviljas avatar
Min favoritfågel är den fantastiskt vackra domherren, men koltrasten är trevlig han också. Jag tycker att det känns helt okej att vi fortsätter att ha honom som vår nationalfågel.
Citera
2015-09-10, 04:32
  #78
Avstängd
Blåmes elr talgoxe. Främst Blåmes då denna har Sveriges färger ochvimportera fantastiskt vacker
Citera
2016-03-03, 10:42
  #79
Medlem
LiberalGuys avatar
Storlommen tycker jag passar som svensk nationalfagel.
Citera
2016-03-03, 19:36
  #80
Medlem
Algtjurens avatar
Denna omröstning är faktiskt redan avslutad. Koltrast vann, vilket jag själv tycker känns något trist. Jag hade helst velat se korpen som nationalfågel. Korpen är en respektingivande fågel, som dessutom känns väldigt urnordisk.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback