Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 21:02
  #1
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Bra artikel i GP av Jesper Bengtsson, chefredaktör för Tiden.

https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...det-godas-namn

Citat:
Censur sker alltid i det godas namn

Det har skett en glidning i debatten om yttrandefriheten sedan attentaten i Paris och Köpenhamn. Innebörden är att den som kränker allas lika värde inte ska ha rätt att yttra sig. Men denna princip leder rätt ut på ett sluttande plan, skriver Jesper Bengtsson, chefredaktör Tiden.

Efter attentaten i Paris och Köpenhamn är det tydligt att satirtecknare i Väst har blivit högvilt för några av vår tids mest blodiga politiska rörelser. Den som passerar gränsen, eller den som kanske mest av en slump råkar befinna sig i närheten av den som gjort det, får räkna med att bli utsatt för hot och mordförsök, eller rätt och slätt skjutas ihjäl.


De allra flesta har med emfas fördömt terrordåden. Tagit parti för det fria ordet. Gett sitt stöd till rätten att häda, en urgammal tradition som i högsta grad varit med om att flytta bort kyrkan (och kungen) från den världsliga makten i de flesta europeiska länder. De flesta är noga med den avgörande distinktionen: det är rätt att häda, men kanske inte alltid lämpligt. Jag delar den uppfattningen, och skrev nyligen om saken i Dagens analys på Tiden.

Ändå är det något som skaver.

Jag blir inte fri från känslan av att det varje gång det inträffar något som detta sker en glidning i debatten. En person i mitt facebookflöde sammanfattade den där hållningen i en kommenta. Hon menar att yttrandefrihet kräver att man respekterar alla människors lika värde och att inskränkningar av yttrandefriheten därmed också skulle kunna följa den principen. Den som kränker allas lika värde ska inte ha rätt att yttra sig.

(...)

Jag anser att Bengtsson ger en riktig beskrivning av vad många tyvärr anser om yttrandefrihet och att han även i övrigt har rätt i sina slutsatser. Vad anser ni?
Citera
2015-02-21, 21:57
  #2
Medlem
H1ONEs avatar
Nazitysklands goda låg i att censurera frontnyheter från Östfronten.

Nazitysklands goda låg inte i att censurera karikatyrer riktade mot judendomen eftersom det spelade perfekt enligt Nazitysklands ambitioner, att utrota judar.
Citera
2015-02-21, 22:41
  #3
Moderator
Fear2bes avatar
Vem definierar allas lika värde? Vad betyder mer exakt alla människors lika värde? Det är en viktig fråga om man tänker på att det ska vara förbjudet att ifrågasätta eller kränka detta värde. - Betyder det att alla människor ska ha exakt lika mycket pengar (oavsett ansvar, utbildningsnivå och oavsett av hur produktiv man är) och att alla ska bära samma slags kläder (som en uniform)? Jag misstänker att allas lika värde har någonting med kommunism att göra, typ som Kulturrevolutionen.
Citera
2015-02-22, 07:43
  #4
Medlem
Det där med att censurera faktum som kan "spä på högerextrema krafter" är ett exempel på de stora bristerna i samhället. Om det är ett faktum att Sverige blir otryggare ju mer det mångkulturaliseras så bör givetvis inte detta mörkläggas för att förhindra förebyggande. Rätt vad det är så är det någon som far illa, och då hålls dessa "goda krafter" ansvariga.
Citera
2015-02-22, 07:47
  #5
Medlem
skadetbehovass avatar
det är bara en snyggt sätt att få folk att sluta skoja med islam svårare än så är det inte
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback