Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 18:51
  #1
Medlem
Gjorde ett seriöst matschema efter att ha räknat fram min basförbrukning och optimala kaloriintag. Ska med mina stats och träningsupplägg ligga på ca 3000 kcal per dag. Upptäckte då att jag låg ca 1200 kcal under vad jag borde och 100 kcal under min kropps basbehov. Har alltså inte haft särskilt bra koll på hur mycket jag stoppat i mig utan ätit kött och potatis och råkost tills jag blivit mätt. Har nu rättat till detta och kompletterat med mer kolhydrater och protein. Märker främst två saker: har mycket mer energi på gymmet samt blir inte förkyld och sjuk varannan vecka längre.

Styrketräning sätter ju temporärt ned immunförsvaret. Om man då ligger för lågt kalorimässigt kanske det inte hinner repa sig innan nästa pass. Fler som har erfarenhet av något liknande?
Citera
2015-02-21, 21:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Gjorde ett seriöst matschema efter att ha räknat fram min basförbrukning och optimala kaloriintag. Ska med mina stats och träningsupplägg ligga på ca 3000 kcal per dag. Upptäckte då att jag låg ca 1200 kcal under vad jag borde och 100 kcal under min kropps basbehov. Har alltså inte haft särskilt bra koll på hur mycket jag stoppat i mig utan ätit kött och potatis och råkost tills jag blivit mätt. Har nu rättat till detta och kompletterat med mer kolhydrater och protein. Märker främst två saker: har mycket mer energi på gymmet samt blir inte förkyld och sjuk varannan vecka längre.

Styrketräning sätter ju temporärt ned immunförsvaret. Om man då ligger för lågt kalorimässigt kanske det inte hinner repa sig innan nästa pass. Fler som har erfarenhet av något liknande?

Skojar du? De flesta som tränar gym äter ju för dåligt. Om vi kollar på gym som Life och STC.
Citera
2015-02-21, 21:59
  #3
Medlem
Hodurs avatar
Har legat på kcal underskott samt tränat en hel del - känner inga skillnader. Dock ändrar sig vikten på vågen. Sjuk blev jag inte mer heller.
Citera
2015-02-22, 10:11
  #4
Medlem
Jag tror inte heller att jag är ensam. Just nu känns det som att jag mer eller mindre kastat bort ett års träning. Nu när jag börjat käka ordentligt kommer gainsen överallt. Men just att immunförsvaret inte hängde med, den kopplingen gör jag först nu när jag vet hur mycket jag måste äta.

Hodur, grattis. Jag ligger också på underskott, ca 1000 kcal på icke träningsdagar och 500 kcal när det vankas träning. En träningsdag ska jag trycka i mig ca 3000 kcal med tyngdpunkt på kolhydrater/protein. Icke träningsdagar kör jag ca 2500 kcal med mindre carbs och mer fett, protein oändrat. För att behålla min vikt (93 kg) skulle jag eg. ligga på 3400-3500 kcal de dagar jag tränar. Således blev mina 1800 kcal per dag till slut ohållbara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback