Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 17:56
  #1
Medlem
Hej, efter att ha uppdaterat nätet till mer Mbit så krashar mitt motorola modem när fler än en är anslutna. Det blir även lagg när jag spelar med jämna mellanrum, upp till 900ms i ping, sen sjunker det. Men ibland så krashar hela modemet och startar igen efter ca 1 minut, riktigt jobbigt då man spelar. Det händer ungefär var 20e minut.

Värt att tillägga är att modemet är väldigt gammalt, kan det vara att den inte klarar av den nya uppgraderingen av Mbit?
Citera
2015-02-21, 17:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hej, efter att ha uppdaterat nätet till mer Mbit så krashar mitt motorola modem när fler än en är anslutna. Det blir även lagg när jag spelar med jämna mellanrum, upp till 900ms i ping, sen sjunker det. Men ibland så krashar hela modemet och startar igen efter ca 1 minut, riktigt jobbigt då man spelar. Det händer ungefär var 20e minut.

Värt att tillägga är att modemet är väldigt gammalt, kan det vara att den inte klarar av den nya uppgraderingen av Mbit?

Kanske, men låter långsökt. Borde vara någonting annat än hastigheten som gör att modemet kraschar.

Vilken operatör har du?
Citera
2015-02-21, 19:40
  #3
Medlem
ljudkellgrens avatar
Vad är det för modem du har? Motorola gör ofantligt många olika modem.
Citera
2015-02-22, 02:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Vad är det för modem du har? Motorola gör ofantligt många olika modem.
Det ser ut så här: http://media1.sg.88db.com/sg_UploadF...09713E37D7.jpg och är över 5 år gammalt. På måndag ska jag kontakta min ISP och byta ut det i hopp om att det löser problemet.
Citera
2015-02-22, 02:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Kanske, men låter långsökt. Borde vara någonting annat än hastigheten som gör att modemet kraschar.

Vilken operatör har du?
Ja du, något som bara går till den lilla by jag bor i helt enkelt. Kabel-tv? :P
Inte så haj på det här..
Citera
2015-02-22, 07:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Ja du, något som bara går till den lilla by jag bor i helt enkelt. Kabel-tv? :P
Inte så haj på det här..

Tror ingen här kommer att du kunna ge dig den hjälp du behöver för att lösa detta, utan du får vända dig till supporten på måndag.

Känns som att du behöver ett nytt modem dock.
Citera
2015-02-22, 18:38
  #7
Medlem
ljudkellgrens avatar
Inte så skarp bild, en modellbeteckning hade suttit bra.
Men en inte helt vild gissning är faktiskt att modemet blir överhettat, alternativt och troligare, transformatorn till det, vid den ökade belastningen.
Det är ett mycket stort problem med dagens billiga trafos. Själv byter jag ut dem på löpande band nu för tiden känns det som. Alltid nummer ett i felsökningsschemat hos mig numer.
Citera
2015-02-22, 20:02
  #8
Medlem
Kabeltattarens avatar
Jo, det där är ett kabel-TV-modem. Det är inte alls omöjligt att det är nätdelen som är kass, den är ju lätt att byta för att testa om det är det eller inte.
Citera
2015-02-22, 23:19
  #9
Medlem
När jag felsöker problemet, på network map så är det routern > Internet som bryts, om ni förstår. Och det står något med att den inte kunde se "the primary DNS server"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback