Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-21, 17:41
  #1
Medlem
Hej,

Jag köpte en ny gaming laptop igår från Inet, öppnade dock den idag. Jag brukar som vanligt alltid ha otur med allt jag köper. Jag upptäcker direkt att det är något konstigt på skärmen. Drog bort plastfilmen som var runt ifall det var de som spela mig ett skratt, men icke.

Detta är på skärmen: http://imgur.com/AF8ixak

Det verkar vara som något klister som varit under plastfilmen ungefär som det klistret som håller fast presentkorten när man köper dom.

Frågan är då, hur får jag bort detta utan att skada skärm och laptop?

Har läst och hört om oljefri alkohol såsom isopropyl och en mikrofiberduk.

Samtidigt har jag hört att vätskor kan förstöra LCD skärmar.

Någon som kan det här?

Med vänliga hälsningar
K4pt3n
Citera
2015-02-21, 17:45
  #2
Medlem
Aldrig sett någonting liknande. Jag hade nog faktiskt reklamerat den, eller åtminstone kontaktat inet, skicka bilden du tagit och begära någonting i kompensation.

Till frågan. Använd någon typ av alkohol som snabbt avdunstar. Borde få bort det mesta.
__________________
Senast redigerad av Donv 2015-02-21 kl. 18:03.
Citera
2015-02-21, 17:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Aldrig sett någonting liknande. Jag hade nog faktiskt reklamerat skärmen, eller åtminstone kontaktat inet, skicka bilden du tagit och begära någonting i kompensation.

Till frågan. Använd någon typ av alkohol som snabbt avdunstar. Borde få bort det mesta.

Hur stor sannolikhet tror du att dom ger mig en sprillans ny dator och inte bara tar in den jag har i 10 dagar och putsar bort det och sedan ger tillbaka mig samma dator?

Känns som att dom kommer skada datorn mer om jag lämnar in den. Har alltid fått repiga, trasiga produkter tillbaka. Detta är ett fint exemplar, dock bara det här med klistret på skärmen som gör den defekt (ytligt som går att åtgärda förhoppningsvis).

Vad för medel ska man använda på skärmen som inte skadar dator/skärmen?

Med vänliga hälsningar
K4pt3n
Citera
2015-02-21, 18:04
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kontakta Inet. Häv köpet med hjälp av ångerrätten för detta är inte ett normalt när man har packat upp en bildskärm. Att bildskärmen är lindad med enkel skyddfilm är standard. Man tar bort detta och därefter putsar till med en trasa, te.x microfiberduk.

Men detta ser dock inte så normalt ut.
Citera
2015-02-21, 18:05
  #5
Medlem
Jag hade använt T-röd, men jag vågar inte rekommendera dig det ifall det inte skulle fungerar något bra, alternativt om din ytfinish tar skada av det.

Tycker du ska ringa inet och påpeka detta. Skandal att man inte kan få hela och rena grejer när man köper nytt.
Citera
2015-02-21, 18:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kontakta Inet. Häv köpet med hjälp av ångerrätten för detta är inte ett normalt när man har packat upp en bildskärm. Att bildskärmen är lindad med enkel skyddfilm är standard. Man tar bort detta och därefter putsar till med en trasa, te.x microfiberduk.

Men detta ser dock inte så normalt ut.

Vill gärna häva köpet, men vet inte om det skulle gå igenom när detta är på kanterna av skärmen.

Jag har som sagt haft väldigt dålig erfarenhet av Webhallen och Inet. (Vet ej varför jag fortsätter att köpa från dom).

Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Jag hade använt T-röd, men jag vågar inte rekommendera dig det ifall det inte skulle fungerar något bra, alternativt om din ytfinish tar skada av det.

Tycker du ska ringa inet och påpeka detta. Skandal att man inte kan få hela och rena grejer när man köper nytt.

Är T-Röd bättre än isopropyl?

Vart kan man läsa vad UHD LCD skärmar tål för något?
Citera
2015-02-21, 18:54
  #7
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4pt3n
Vill gärna häva köpet, men vet inte om det skulle gå igenom när detta är på kanterna av skärmen.

Jag har som sagt haft väldigt dålig erfarenhet av Webhallen och Inet. (Vet ej varför jag fortsätter att köpa från dom).



Är T-Röd bättre än isopropyl?

Vart kan man läsa vad UHD LCD skärmar tål för något?
Lär dig påpeka din juridiska rätt som kund istället för att ha "kompis-kontakt" med företag...
Citera
2015-02-21, 19:03
  #8
Medlem
DyslexiKungens avatar
Köp Flat Screen Cleaner, jag använder detta till alla skärmar och TV apparater hemma, en mikrofiber duk följer med.

http://www.anony.ws/image/DE9p
Citera
2015-02-21, 19:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Lär dig påpeka din juridiska rätt som kund istället för att ha "kompis-kontakt" med företag...

Känns som att detta kan gå väldigt långt om man börjar dra in juridisk rätt osv. Jag tycker det är rätt svårt att bli för allvarlig i butik och känner mig äcklad av mig själv när jag försöker. Det blir sån dålig spänning och det klarar jag inte av riktigt.

För övrigt, har läst runt lite på olika forum när jag sökt på rengöring av LCD skärmar. Då har det skrivits att det räcker med en trasa och vatten för att torka av skärmen eftersom det bara är ytligt. Men det jag inte riktigt fått fram är... Vad ska man använda för trasa? Ska jag riva sönder ett sängkläde eller fixa en mikrofiberduk?

Vet att jag är väldigt nojig och försiktig med mina prylar, men vill verkligen inte skada skärmen...
Citera
2015-02-21, 19:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Köp Flat Screen Cleaner, jag använder detta till alla skärmar och TV apparater hemma, en mikrofiber duk följer med.

http://www.anony.ws/image/DE9p

Undrar om Ica Maxi/Kvantum eller Coop Forum har något liknande att trolla fram. Rätt långt till en elektronik butik och blir då först måndag eller senare i såna fall.


Vad tror vi om en enkel trasa och vatten i värsta fall? Kommer jag smeta ut det bara?
Citera
2015-02-21, 22:28
  #11
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4pt3n
Undrar om Ica Maxi/Kvantum eller Coop Forum har något liknande att trolla fram. Rätt långt till en elektronik butik och blir då först måndag eller senare i såna fall.


Vad tror vi om en enkel trasa och vatten i värsta fall? Kommer jag smeta ut det bara?

Ta det försiktigt bara, lagom fuktig trasa och undvik att göra repor, du ska hellst ha en mikrofiberduk Ica Maxi kan ha det på elekronikavdelningen
__________________
Senast redigerad av DyslexiKungen 2015-02-21 kl. 22:30.
Citera
2015-02-22, 00:21
  #12
Medlem
Kör inte med T-röd då det kan lösa upp vissa plaster.
Prova med fönsterputs och microfiberduk.
Isopropanol brukar lösa upp klister fint och är inte aggresivt mot den typen av plast skärmar är gjorda av
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback