Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-13, 21:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Nja, Gunnared var ett stadsdelsnämndsområde åren 1989-2010.
Hammarkullen är ett primärområde i Hjällbo i stadsdelen Angered som ligger i Göteborg.
Tänk Brunnsbo i Backa.

Ok, men det hör inte till GBG tätort, utan är en officiell benämning av tätorten där ute, med tätort menas sammanbyggda områden, eller "urban areas" om man vill jämföra med städer i andra länder.

SCBs tätortsdefinitioner genomförs var 5:e år, och den senaste tätortsavgränsning är från den 31 december 2015, vi får vänta tills 2020 för nästa.

Gunnared och Hammarkullen - Göteborgs kommun - 45 106
Göteborg - Göteborgs kommun - 572 799

Partille och Mölndal C hör till GBG tätort dock.
Citera
2017-10-26, 05:14
  #26
Medlem
Parongatans avatar
Aggressiva gäng som häckar lite överallt, från gallerior, köpcentrum, torg, gångtunnlar och cykelbanor. Hatiska aggressiva blickar, spottande, handklappande, gapande och skrikande kukmätning i parti och minut. Hårt sminkade, högljudda, hysteriskt skrattande tjejer eller tysta tjejer heltäckta i lakan och tyger.

Vråltrimmade stulna mopeder och motorcyklar som körs överallt och hursomhelst. Plötsliga smällar och explosioner, glaskross, stenkastning, bränder, skadegörelse, skumma trojkor i bilar som glider runt och letar problem. Hotfullhet som ligger och bubblar under ytan hela tiden. Klotter, skräp, utbrända mopeder, motorcyklar och bilar lite här och var.

Enorma problem generellt sett. Men även en hel del roliga, vänliga, artiga och sköna människor, med alla bakgrunder och nationaliteter. Däremot skulle jag aldrig orka bo där, än mindre låta mina barn växa upp i ett sådant område. Finns inte på kartan. Tyvärr. För på många håll är det riktigt fint och mysigt, förutom alla sociala problem då.

Skulle jag bo någonstans i Angered, skulle jag satsa på ett hus på Lärjedalssidan, i Hjällbo. Bollplansgatan, vid Zaytun (restaurang och konditori - vilken kombo!) och bortemot Eriksbo. Ett fantastiskt mysigt villaområde med många fina hus i lugna lägen, men till priser som påminner om priserna i Norrlands inland, eller Dalsland. Nog ett fyndläge, om man har tur och hittar rätt hus. Men jag skulle aldrig under några som helst omständigheter bo i någon av Angereds alla lägenheter. Alldeles för många sociala problem, och att ha dem vägg i vägg är nog lite too much för den egna inre fridens skull.
Citera
2017-10-26, 16:51
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenHowWhy
Jag har levt i angered från år 2000 till 2010 .
Är själv en invandrare som satsade på utbildningen och sport . Blev rånad fyra gånger, och påhoppad av okända kriminella invandrargäng (araber+somalier).
Knark nästan överallt speciellt i Hammarkullen, Hjällbo och Bergsjön.
Folket är smutsiga och vet inget som heter papperskorg.
Skottlossning varje månad ..

Trust me , its not Only not worth it. Its even dangerous .. so screw that :-)
Kära nån, det är ju hemstkt. Grattis till dig som lyckades ta dig därifrån i ett stycke!
Citera
2021-04-11, 17:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hur är det att bo i Angered i Göteborg? Funderar på att knippa en lägenhet där.

Lyckades du "knippa" en lgh?
Citera
2021-04-11, 23:07
  #29
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Lyckades du "knippa" en lgh?

Gammal tråd, men nej, jag letade vidare och hittade något bättre istället.
Citera
2023-08-15, 08:33
  #30
Medlem
Hittade ett jäkligt billigt boende på airbnb såg att det låg i Angered och blev lite fördomsfullt. Gav det en chans och det var riktigt bra kunde röra sig från centrum och gå hem sent på kvällen utan problem. En fredag kväll desutom. Inga gäng i centrum. Verkade nästan lite öde. Jag bodde där i och för sig bara en natt. Men det är väl olika i olika delar. Värden var riktigt bra också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback