Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-21, 12:22
  #1
Medlem
Jag har växt upp i Sverige men har rötter utomlands. Pga detta så har jag haft nära kontakt med både Sverige och mitt hemland och hela tiden kunnat observera skillnader och även förstå dom.

Mitt hemland präglas av nationalism och det är en naturlig del av vardagen. Är man inte nationalist så anses man nästan vara en outsider. Här i Sverige är det ju förstås annorlunda och snarare tvärtom. Anledningen till detta tror jag har att göra med att Svensk nationalism egentligen är vit nationalism vilket gör att folk inte riktigt vågar identifiera sig med det.

Alla Svenska nationalister jag träffat har en ideologi som kretsar kring vithet snarare än Svenskhet. Nu är det ju förstås rätt logiskt att vithet är en viktig del i Svensk nationalism av den enkla anledningen att alla Svenskar är vita, men det ges alldeles för mycket utrymme - vilket skrämmer folk.

Man bör satsa mer på att uppskatta och hylla Svensk kultur men samtidigt följa med utvecklingen. Eftersom när man tänker på Svensk nationalistmusik så dyker direkt något svenskt rockband upp i tankarna och ENBART svenska rockband. Hiphop scenen saknar totalt representanter från nationalisternas sida och det samma gäller mer eller mindre alla genrer. Detta beror nog på att Skinheadsen kidnappade och våldtog den Svenska nationalismen på 90-talet och gjort den tabu istället.

Håller ni med om att vithet spelar alldeles för stor roll i Svensk nationalism idag? och att det rör sig om vit nationalism snarare än Svensk nationalism numera?
__________________
Senast redigerad av Viktim 2015-02-21 kl. 12:48.
Citera
2015-02-21, 12:32
  #2
Medlem
sqtps avatar
Tror det stämmer jävligt bra faktiskt. Men motparten som fortfarande lever i 90 talet är nog Sveriges största hinder ATM.
För det gör att anständiga mäniskor som bär på stolthet över nationen inte vågar prata om det.
Citera
2015-02-21, 12:40
  #3
Avstängd
Du har en poäng, helt klart. Men jag tror att media är den största skurken till varför folk har den uppfattningen. SD har stämplats som ett väldigt extremt parti, vilket de inte är. Partiet vill uppnå ett väldigt sammanhållet land där man vill bevara kultur och välfärd.

Klart att du hör de mest extrema, eftersom de gillar att uttrycka sig. Det är bara det att folk som tror på nationalismen utan att vara rasister, är tysta. Man hör dem sällan. Tyvärr är det så idag att man väljer att inte yttra sig för man vill inte hamna i konflikter i vardagen.

Mina föräldrar är från Balkan och vi är väldigt nationalistiska, som svenskar. Vi älskar Sverige och vill bevara kulturen och välfärden här, om vi inte hade gillat den, varför ska vi stanna? Man ska anpassa sig.
Citera
2015-02-21, 12:46
  #4
Avstängd
Englabarnetts avatar
Vilket är trams rakt igenom. Du kan inte dra liknelsen med USA om det var det du tänkte göra.
Citera
2015-02-21, 13:08
  #5
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Nationalism utan den biologiska faktorn är komplett meningslös. Ett Sverige utan etniska svenskar är inget Sverige och det senare är då heller inget fosterland utan ett missfosterland som det finns noll skäl att hysa lojalitet mot.
Citera
2015-02-21, 13:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Englabarnett
Vilket är trams rakt igenom. Du kan inte dra liknelsen med USA om det var det du tänkte göra.
Tänkte inte på USA överhuvudtaget. Men när du ändå nämnde det så kanske det inte är helt fel att anta att amerikansk nationalism påverkat Svensk nationalism?

Om nu allt jag skrev är trams rakt igenom, vad är då problemet enligt dig? för uppenbarligen är det tabu att uttrycka nationalistiska tankar i Sverige.
Citera
2015-02-21, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nationalism utan den biologiska faktorn är komplett meningslös. Ett Sverige utan etniska svenskar är inget Sverige och det senare är då heller inget fosterland utan ett missfosterland som det finns noll skäl att hysa lojalitet mot.
Det är sant. Men den biologiska faktorn ges enligt mig för mycket utrymme och på fel sätt vilket gör att folk uppfattar det som rasism. I mitt hemland så spelar den biologiska faktorn också roll, tex så anses det mer eller mindre tabu att ha ett förhållande med en person från en främmande etnicitet. Den drivande faktorn är inte "vit" eller "Svart" utan det är etniciteten.
Citera
2015-02-21, 13:16
  #8
Avstängd
Englabarnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Tänkte inte på USA överhuvudtaget. Men när du ändå nämnde det så kanske det inte är helt fel att anta att amerikansk nationalism påverkat Svensk nationalism?

Om nu allt jag skrev är trams rakt igenom, vad är då problemet enligt dig? för uppenbarligen är det tabu att uttrycka nationalistiska tankar i Sverige.

Nej, amerikansk nationalism har inte påverkat svensk nationalism det minsta, vilket är bra. För att Sverige har en urbefolkning, USA har det inte. Därför kan identiteten "amerikan" vara vid och bred (vara allt ifrån vita till svarta) medan svenskar enbart är vita.

Klart att det har blivit tabu att uttrycka nationalistiska tankar i Sverige, inte bara har marxismen ett stort inflytande utan även sionismen. Divide and conquer, goy.
Citera
2015-02-21, 13:32
  #9
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det är sant. Men den biologiska faktorn ges enligt mig för mycket utrymme och på fel sätt vilket gör att folk uppfattar det som rasism. I mitt hemland så spelar den biologiska faktorn också roll, tex så anses det mer eller mindre tabu att ha ett förhållande med en person från en främmande etnicitet. Den drivande faktorn är inte "vit" eller "Svart" utan det är etniciteten.


Ja, nu vet jag förstås inte vilket som är ditt hemland men Sverige översvämmas ju för tillfället av synnerligen främmande raser. Då blir etnicitet lite förrädiskt att använda eftersom man rent teoretiskt skulle kunna tona ned den biologiska aspekten och lyfta fram språk, kultur och religion istället. Men mitt synsätt är ju att det är biologin som är grunden för de sistnämnda faktorerna och för Sveriges del är det historiskt den biologiska homogeniteten och det genetiska släktskapet som definierar svenskar. Försvinner den biologiska komponentet, ja då kommer resten också att försvinna så småningom.
Citera
2015-02-21, 14:22
  #10
Medlem
Det finns två modeller av Nationalism med påbrå ifrån 1800-talet. Den Franska modellen och den Tyska modellen.

Svenska nationalister absorberade den tyska versionen vilket innebär ett rent etnisk, kulturell och språkmässigt nationalism, jämfört emot den franska modellen som främst innebär medborgarskap och inget mer.

Den tyska versionen nationalism är precis som TS antyder, inte direkt "politiskt korrekt" i dagens Sverige. Framförallt inte i ett land med en ursprunglig vit befolkning. "Vit" - rasism, våld, skinhead, Hitler osv.

Förbundskanslern Adolf Hitler 1933-1941 är en känt nationalist som antog den tyska modellen.
Citera
2015-02-21, 18:51
  #11
Medlem
Svaret är snarare politisk korrekthet. Ett samhälle präglas i mångt och mycket av ett mainstream-beteende. I och med att Sverige under ett par generationer har präglats av en agenda som demoniserar svensk nationalism så finns det relativt låg nationalism här. Annat var det förr i tiden innan bolsjevikerna och liberalerna skrev historien.
Citera
2015-02-22, 17:15
  #12
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Hiphop scenen saknar totalt representanter från nationalisternas sida och det samma gäller mer eller mindre alla genrer. Detta beror nog på att Skinheadsen kidnappade och våldtog den Svenska nationalismen på 90-talet och gjort den tabu istället.
I vilka länder har nationalister anammat negerkulturen?
Och på vilket sätt är det positivt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback