Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-21, 08:30
  #1
Medlem
Tjenare, då att jag har börjat äta och träna en hel del.
Jag är så trött på att vara liten haha.
Men nu till min fråga : är de lika nyttigt att äta 500g kvarg
Och 3 ägg(eller en mat låda med fisk/kyckling/kött.
Det är ungefär samma protein innehåll i bägge rätterna.
((Allt är protein mässigt))
Så vad hade ni rekommenderat ?
Mvh
Citera
2015-02-21, 08:35
  #2
Avstängd
JoeStoes avatar
Det beror på Kvarg utan smak är 500g= 60 gram protein,medans med Smak kan variera mellan 30-40 gram bara för 500 g.

Sen beror det på hur mycket kyckling/kött/fisk du äter. Men skulle rekommendera dig att skifta mellan allt,man tröttnar ju väldigt snabbt på allt man äter för ofta.
Citera
2015-02-21, 10:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeStoe
Det beror på Kvarg utan smak är 500g= 60 gram protein,medans med Smak kan variera mellan 30-40 gram bara för 500 g.

Sen beror det på hur mycket kyckling/kött/fisk du äter. Men skulle rekommendera dig att skifta mellan allt,man tröttnar ju väldigt snabbt på allt man äter för ofta.

Okej, tack för snabbt svar! Får bli ägg och kvarg denna kommande
Veckan då b.t.v så är de smaksatt kvarg så ligger
På ca. 28-32g gram protein. Mvh
Citera
2015-02-21, 11:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannabisLover
b.t.v så är de smaksatt kvarg så ligger
På ca. 28-32g gram protein. Mvh

Uschh, massa socker i dem där smaksatta ju
Citera
2015-02-21, 12:35
  #5
Medlem
General.Maximus.s avatar
Står valet mellan att äta kvarg+ägg och matlådor? Varför kan du inte äta båda?
Citera
2015-02-21, 12:42
  #6
Medlem
Kernkrafts avatar
Kör på det du tycker är godast/smidigast. Båda måltiderna är bra och nyttiga proteinkällor. De är dock rätt kalorifattiga proteinkällor vilket inte är det optimala att bli mätt på när du vill bli större (bulka?).

Om du vill ha bra och nyttiga proteinkällor som är mer kaloritäta skulle jag rekommendera nötter, jordnötssmör, röd mjölk mm. Spelar ingen roll hur mkt protein du får i dig om du inte ligger på ett överskott i kcal om du vill växa.

Lycka till!
Citera
2015-02-21, 14:23
  #7
Medlem
Tack för alla svar !! att äta bägge ägg, kvarg och måltid funkar tyvär inte för jag orkar inte allt haha
Jag bulkar nu så får bli lite nötter också. Tacksam för svar!
Mvh
Hej
Citera
2015-02-21, 15:22
  #8
Medlem
qdqdqs avatar
Protein som protein det andra är en smak sak, jag föredrar nästan alltid kött framför kvarg. Undantagen är innan träning och innan jag går och lägger mig, då tycker jag att kvarg passar bättre av flera anledningar. Vill du bli större så är det också viktigt för dig att koncentrera dig på bra kolhydrats källor som brunt ris, pasta, potatis, frukt, havregryn osv. Många förstår inte hur jävla fördelaktigt det är när man bygger, samma med fettet riktigt viktigt med bra fetter.

Tänk inte så mycket på vad du äter i början dock, försök enbart att äta så mycket det går av bra riktig mat istället, inget godis eller annat chips snacks snabbmat överhuvudtaget. Så ska du få se på fan, det ihop med hård styrketräning å tillräcklig cardio räcker väldigt långt.

Viktigt är också att man dricker ordentligt med vatten och håller sig hydrerad, minst 2 liter om dagen helst 3 – 4 liter speciellt träningsdagar. Vidare så är all typ av rökning negativt och det drabbar garanterat träningen negativt, så eftersom ditt nick antyder att du röker grönt/brunt kan det vara en ide att lägga ner det också. Cannabis sänker dessutom testosteronet vilket är väldigt negativt om man ska bygga muskler, ökar godis suget vilket alltid är negativt vare sig man bulkar eller deffar. Försämrar syreupptagningsförmågan vilket begränsar musklernas arbetskapacitet, gör en lat och oduglig rent psykologiskt, helt fel mentalitet om man vill växa (i muskel volym).
Citera
2015-02-21, 19:06
  #9
Medlem
Allt protein har väl olika aminosyreuppsättningar. Är ingen expert men tror att ju mer blandat man kan äta ju bättre. Precis son olika grönsaker har olika vitaminer osv har olika proteinkällor olika aminosyreuppsättningar. Plus så tröttnar man på att bara käka en sak så variera mellan ägg,fisk,kycklinf,rött kött och mejeriprodukter som kvarg,yoghurt,mjölk ost. Sen är väl vassleprotein snabbare så kvarg och mjölk osv går bra efter träning och till frukost då kroppen är i behov av snabb näring. Sen till lunch och middag kan du käka långsammare saker som ris,kött osv.
Citera
2015-02-21, 19:09
  #10
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Allt protein har väl olika aminosyreuppsättningar. Är ingen expert men tror att ju mer blandat man kan äta ju bättre. Precis son olika grönsaker har olika vitaminer osv har olika proteinkällor olika aminosyreuppsättningar. Plus så tröttnar man på att bara käka en sak så variera mellan ägg,fisk,kycklinf,rött kött och mejeriprodukter som kvarg,yoghurt,mjölk ost
Fast så länge samtliga är fullvärdiga ser jag inte något som skulle påverka. Så länge du äter nog för att stimulera mps maximalt.

Kostens påverkan på muskelmassa osv är gravt underordnad träningen. Hattande med snabba och långsamma proteiner ger troligen föga. Så länge man äter ordentligt.
Citera
2015-02-22, 17:52
  #11
Medlem
Tack alla <3 får bli att äta ännu mer nu då och mitt nick är ganska gammalt så har bytt ut det mot styrketräning istället nu ( inte nicket utan livsstilen)
Ni får jätte gärna komma med förslag med nyttigt och enka byggar måltider om ni vill (brukar göra stor kok för hela veckan med 5 port kyckling, kött och fisk av varje. Jag är inte kräsen men han svårt att trycka i mig mycket mat tyvärr.

Big love to you all!!

Mvh
Citera
2015-02-22, 23:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast så länge samtliga är fullvärdiga ser jag inte något som skulle påverka. Så länge du äter nog för att stimulera mps maximalt.

Kostens påverkan på muskelmassa osv är gravt underordnad träningen. Hattande med snabba och långsamma proteiner ger troligen föga. Så länge man äter ordentligt.


Som sagt ingen expert minns bara att jag läste något sånt och det lät ganska troligt det han skrev. Jag äter ändå varierat inte bara för den anledningen men för smakens skull. Sen har fisk tex omega 3 och andra nyttigheter. Ägg är inte heller bra att äta för mycket (pga kolestrolet) tror jag. Inget är bra att äta för mycket av så istället för att trycka i sig kvarg eller whey dagar i ända som många gör så är det bästa att äta varierat för hälsans skull.

Ja både kost och träning är väldigt viktigt. Får du inte i dig tillräckligt med kolhydrater blir det svårt att träna till din fulla potential vilket påverkar hur mycket muskler du bygger. Äter du för lite protein så påverkas också dina muskler. Bra fetter för hälsan. Vitaminer och mineraler för hälsan. Sen måste du ändå köra 100% i gymmet och på det sova ordentligt då det är i sömnen musklerna byggs. Allt är lika viktigt och det gäller att man kör 100% i alla. Jag äter själv "realfood" så äter inget processat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback