Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 01:38
  #745
Medlem
Kan körkortet någonsin bli återkallat för evigt? Hur länge kan det bli återkallat som absolut längst?
Citera
2017-11-14, 23:14
  #746
Medlem
Hejsan gott folk!!

I juli så torskade jag o några kompisar i skogen när vi rökte lite ganja o tog lite lustgas. Hade precis tänt en spliff o sen helt plötsligt så kommer två poliser o en hund från ingenstans. Dom fråga va vi gjorde osv o vi sa att vi rökte på typ.😅
Dom sa att de inte e bra för oss o bla bla bla.
Jag kunde inte pissa framför dom så tog blod o torskade på de.

Nu för typ 2 månader sen så åkte jag min bil till jobbet o möter polisen på vägen de vänder omedelbart efter dom ser mig o kör efter mig. Blinkar in mig o frågar om jag e bäng osv. De vill att jag ska pissa men kan inte pissa säger jag o de tar in mig på blod. De tog mitt körkort samtidigt o säger att jag får tillbaks de om mitt blod blir rent.
Nekar allt när dom ”förhör” mig o säger att jag aldrig har rört cannabis sen den dagen jag torska.
Fick tillbaks mitt blodprov o de visade på 0,0004 ug/g och jag nekade fortfarande detta o har rättegång om några dagar.

Vill verkligen inte förlora mitt körkort, vad kan jag säga i rätten som kan rädda mitt körkort?
Citera
2017-11-16, 10:08
  #747
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Kan körkortet någonsin bli återkallat för evigt? Hur länge kan det bli återkallat som absolut längst?
36 månader är längsta spärrtid.

Däremot kan du anses permanent olämplig att inneha körkort, exempelvis vid demens.
Citat:
Ursprungligen postat av InproD
Hejsan gott folk!!

I juli så torskade jag o några kompisar i skogen när vi rökte lite ganja o tog lite lustgas. Hade precis tänt en spliff o sen helt plötsligt så kommer två poliser o en hund från ingenstans. Dom fråga va vi gjorde osv o vi sa att vi rökte på typ.😅
Dom sa att de inte e bra för oss o bla bla bla.
Jag kunde inte pissa framför dom så tog blod o torskade på de.

Nu för typ 2 månader sen så åkte jag min bil till jobbet o möter polisen på vägen de vänder omedelbart efter dom ser mig o kör efter mig. Blinkar in mig o frågar om jag e bäng osv. De vill att jag ska pissa men kan inte pissa säger jag o de tar in mig på blod. De tog mitt körkort samtidigt o säger att jag får tillbaks de om mitt blod blir rent.
Nekar allt när dom ”förhör” mig o säger att jag aldrig har rört cannabis sen den dagen jag torska.
Fick tillbaks mitt blodprov o de visade på 0,0004 ug/g och jag nekade fortfarande detta o har rättegång om några dagar.

Vill verkligen inte förlora mitt körkort, vad kan jag säga i rätten som kan rädda mitt körkort?
Beror på vad de 0,0004 mcg/g bestod av, är det THC-syra klarar du dig från drograttfylla. Troligtvis döms du dock för ringa narkotikabrott, såvida det inte kan anses härstamma från skogsbananen i juli.

Är det däremot THC, eller annan narkotikaklassad metabolit, kommer du att dömas för rattfylleri och körkortet ryka i minst 12 månader.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2017-11-16 kl. 10:10. Anledning: tillägg
Citera
2017-11-20, 20:03
  #748
Medlem
Hej!
36 Månaders spärrtid pga drograttfylla. Varför det blev 36 månader var för att jag blev tagen 3 ggr samma månad. Dom drog inte körkortet på plats med tanke på att dom ej kunde se ifall jag har rökt cannabis eller inte pga blodprov och seg analys. Min fråga är Kan Transportstyrelsen skjuta upp ytterligare månader eller kommer dom bara att kräva nykterhetstest? Tacksam för svar.
Citera
2017-11-21, 10:49
  #749
Medlem
Hej!*

För att göra en long story short så blev jag tagen av polisen när jag var ute och rökte cannabis. Detta skedde ca 6månader sedan och blev dömd till ringa narkotikabrott tillsammans med en bot.

Har aldrig blivit dömd innan och är överlag en skötsam person med mycket driv, pluggar bla två olika högskolekurser samtidigt och jobbar som personlig assistent på sidan om.

Nyligen fick jag ett brev från socialen där dem kallar mig till möte, med syftet att yttra mig angående mitt körkortstillstånd.*

Har såklart läst omkring detta och kommit fram till att dem förmodligen även ber om en/några referenspersoner som kan styrka min sunda levnadsstil. Bör man tänka på nåt speciellt angående vilka personer man bör uppge? Såklart förstår jag att man uppger en person med ett tomt belastningsregister, men något utöver detta att tänka på så som ålder, yrke etc?

Hur ska jag hantera situationen ifall urinprov kommer på tal, är detta något obligatoriskt eller går det att undvika utan några konsekvenser, samt hur?*

Sammanfattningsvis undrar jag hur man lindrigast kommer undan, vad man ska tänka på när man pratar med dem och hur man undviker urinprovet och vad för referenspersoner man bör uppge.

Är tacksam för snabba svar då tiden till mötet är knapp.

Tack på förhand.
Citera
2017-12-05, 18:03
  #750
Avstängd
finanshajen-s avatar
Denna tråd blev papperskorgad för att den var felplacerad, jag anser att den är värd att svara på då dess TS troligtvis genuint uppskattar ett svar. Jag citerar den här för att han ska få svar så snabbt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrikbilen
Tja! Ska försöka hålla mig kort.

Igår stod jag och 3 polare o rökte en gås. Polisen dyker upp, visiterar alla oss, de hittar OCB, Halva gåsen som vi slängde iväg och ungefär 1 gram G i bilen. Bilen står på min kompis.

Alla nekar om vems G de va, så vi alla får pissa. ( Jag vet att man ska neka piss och istället begära blodprov, men jag röker ofta och vet att blodprovet inte heller kommer vara negativ ) 3 av oss kommer med garanti få Positivt på THC. 2 av oss ( Jag och kompisen som bilen stod på ) har körkort. Men båda vi nekade till att vi hade kört.

De jag vill komma fram till är.

Jag som har haft körkort i 1 år och 2 månader ( Prövotid ) undrar vad som kommer hända med mitt kort.

Jag pratade med polisen och han sa att inget kommer hända med mitt kort, vilket jag tvekar starkt på.

Vem som hade kört frågade dom bara 1 gång, och som jag har förstått de rätt så har körning ingenting med min torsk o göra. Jag sa att jag inte hade kört på flera veckor pga att min bil är sönder ( Vilket den är ) och sist jag rökte va för 3 veckor sedan. Kom på i efterhand att de inte var så smart sagt med tanke på att THC mängden kommer vara betydligt mycket mer än 1/4 gås för 3 veckor sen.

PS. Vill påpeka att detta är mitt första straff, helt clean innan dess

Någon som har varit med om liknande? Vad kommer hända med mitt körkort?
Citera
2017-12-07, 21:46
  #751
Medlem
Jag trorvdet
Citera
2017-12-08, 00:58
  #752
Medlem
Raxbahns avatar
Sorgligt att läsa hur många det är som har drogproblem men samtidigt vill kunna köra bil. Förstår ni inte att det finns andra trafikanter på vägarna som har nog med stress av att hinna till jobbet utan att behöva riskera möta en överdoserad förare?
Rök på om ni vill men håll er då borta från ratten ett tag, snälla.

On topic: Vad polisen/rättsväsendet säger eller dömer er till är en sak. Vad Transportstyrelsen beslutar över era körkort och körkortstillstånd är en helt annan sak. Men det viktigaste är att ni inte utsätter andra (ibland helt oskyddade trafikanter) för fara!
Det valet har ni nu. Var inte mer påverkad i trafiken än att ni kan hantera det. För era medmänniskors skull. Ni skulle knappast själva önska att era nära och kära utsattes för faror då de rör sig längs med vägarna. Eller hur?
Citera
2017-12-11, 21:31
  #753
Medlem
Hejsan alla

Detta jag nu skriver om kommer låta väldigt idiotiskt och svårt att tro på. Tro mig jag tycker själv det låter som en av Sveriges värsta lögner. Men är sanning det jag säger

Jag och kompisarna var ute i något vi klassar som ''Storstad''. fick i mig rätt mycket alkohol och har minnesluckor efter kvällen. Under kvällens gång så hamnar vi på en klubb med blinkande lampor och hög musik (Dansgolv och svettiga personer överallt) väl där slår jag och en kompis ner oss vid ett bord medans resten av kompisgänget går ut på dansgolvet. Vi hinner dricka 1-2 öl innan en som min kompis förklarade som en ''Flummare'' i efterhand slog sig ner vid vårat bord. Men så dragen jag började bli var de det sista jag tänkte på.

Jag har mycket svaga minnen över personen som slog sig ner vid vårat bord. Jag fick det förklarat för mig dagen efter att personen suttit kvar vid bordet när jag och min kompis begav oss mot baren för att beställa en drink till min kompis. När vi nått baren märker jag att min plånbok var borta. Första tanken jag får upp är ju att personen som suttit jämte mig har stulit min plånbok. Vi skyndar oss tillbaka till bordet och märker att personen ej sitter kvar, Inte heller några spår av min plånbok. Dock ligger det en snusdosa av exakt samma sorts snus som mitt (Samma färg) inget jag övertänkte i dåläget och la automatiskt ner den i fickan. Sur över plånboken där mitt körkort/kreditkort låg i sveper jag resten av min öl. Kompisen försöker lägga in en rolig kommentar ''Du hade inga kontanter i iallafall'' Haha.

Personen som suttit vid bordet hade dessutom lämnat kvar halva sin öl, ser min chans att ''Hämnas'' och skålar med kompisen och sveper ölen. Kvällen fortsatte (Då utan min plånbok) vi letar upp kompisgänget och förklarar vad som har hänt. Fick som svar av en polare ''Jag kan bjuda på en jävel no problem'' runt 15-20 minuter senare när jag och samma kompis bestämt oss för att gå tillbaka till bordet och försäkra oss om att jag inte slarvat bort plånboken under eller imellan soffan. Jag hittar min plånbok bakom platserna vi satt vid vidöppen. Körkort/kreditkort kvar i. HURRA kvällen räddad tänkte jag. 30 minuter har passerat sedan jag och polaren satt vid bordet. det är här dem värsta minnesluckorna börjar. Uppkäftig, egoistisk och kung över världen förklarade en kompis mig som den kvällen. Fick även förklarat för mig av en annan kompis nästa dag att han upplevde mig som väldigt aggressiv av minsta lilla.

Iallafall slutar med att jag blir utslängd från ''klubben''. Vägrade tydligen också lämna platsen och blev omhändertagen av närvarande polis. Kommer varken ihåg samtalet med polisen på plats eller gratis skjutsen till polishuset. Kommer ihåg att dem började strippa mig på mina ägodelar för att förbereda mig inför den fina klaustrofobiska cellen. En polis man trycker upp min snusdosa i mitt ansikte och frågar mig med bestämd ton ''Vad är det här då?'' och visar en zipbag med något slags vittpulver i, förmodligen Koks eller vad allt nu heter. hastiga steg mot toaletten för urinprov. Lyckades inte pissa den kvällen så fick göra detta urinprov nästa morgon. Blir släppt så fort jag lämnat urinprov och följer med en trevlig polis för att hämta ut mina saker. Han säger till mig att jag inte borde komma hit ofta om jag är rädd om mina körkortsbehörigheter. Fick skriva på papper att jag fått ut mina saker men inget papper angående misstanke för brott. Märkte dessutom att min plånbok blivit totalt ''Sanerad'' alltså ovanligt ren än vad den var innan?. Hmmm :/

Min fråga är nu om jag borde berätta sanningen i polisförhöret som jag kommer bli tillkallad till. Eller kommer dem stämpla mig som den sämsta lögnaren i Svearike? Kan även tillägga att jag inte är en person som håller på med någon typ av narkotika och kommer pissa 100% rent om det blir yttligare prover. Jag har körkortbehörigheter som jag håller mer än livet kärt, någon som har erfarenhet av vad som kan hända om jag nu döms för Ringa narkotikabrott och är fastanställd på ett företag? Vill med alla möjliga medel klara mig ur denna idiotiska sits jag lyckats sätta mig i. Men antar att i slutet av dagen är allt upp till bevisen. Vilket mer än suger i min situation. Väntar fortfarande på samtal från polisen om vad testerna säger osv.

Mycket Tacksam för svar och tips på min situation Mvh
Citera
2017-12-14, 21:41
  #754
Medlem
Hej!
Idag när jag åkte bil blev jag stannad av polisen och fick följa med och ta blod- och urinprov.
Gick med på urinprov då jag tänkte att det var länge sedan jag tagit eller rökt något. När jag pissat kom jag på att jag tog en oxascand på sjukhuset då min flickvän legat inne i över en vecka och jag stannade två nätter. Det gav utslag på urinprovet, blodprovet vet jag inte än. Hon fick tabletten för sömnbesvär och behövde den inte så jag tog den. Tror det var en 10 mg.
Jag sa till polisen att jag också fick en för att jag inte kunde sova och hade glömt mina insomningstabletter hemma. Dom trodde på mig och jag fick tillbaka bilnyckeln och körkortet men misstanke om drograttfyllan kvarstår. Kan jag lösa det här på något sätt? Ska jag försöka prata med en läkare eller sjuksköterska som kan ge mig ett intyg på att dom gav mig en tablett eftersom vi går i genom en väldigt stressig period just nu? Polisen sa även att de begick tjänstefel som gav mig nyckeln och körkortet, kan man vända det mot dom i en eventuell rättegång?? Hur gör jag för att ha kvar mitt körkort?
Citera
2017-12-27, 23:08
  #755
Medlem
Tjena, är ostraffad sen tidigare, haft kortkort i 4 år men blev tagen för innehav av 1 g hasch, körde inte bil vid tillfället och behövde inte pissa eller dylikt. Ska till soc & snacka om mitt lämp att behålla kortkort ang mina drog & alkohol vanor. Min frågor är: Kommer de tvinga mig pissa hos soc? Kommer jag bli tvungen att pissa i efterhand? Vad för andra konsekvenser kan uppkomma? Behöver jag referenser som kan styrka att jag inte håller på med droger etc?

Kommer gå dit i "fina" kläder (dvs skjorta etc, inget häng osv) och se allmänt trevlig ut, bemöta dom trevligt & förneka att jag ens provat, eftersom dom ser att jag inte testat positivt för Thc innan. Kommer även vara ren vid tillfället.
Läst rundor lite här på FB men hittar inga bra svar där någon inte testat positivt innan. Tacksam för alla svar.
Citera
2017-12-28, 03:11
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av festogge
Tjena, är ostraffad sen tidigare, haft kortkort i 4 år men blev tagen för innehav av 1 g hasch, körde inte bil vid tillfället och behövde inte pissa eller dylikt. Ska till soc & snacka om mitt lämp att behålla kortkort ang mina drog & alkohol vanor. Min frågor är: Kommer de tvinga mig pissa hos soc? Kommer jag bli tvungen att pissa i efterhand? Vad för andra konsekvenser kan uppkomma? Behöver jag referenser som kan styrka att jag inte håller på med droger etc?

Kommer gå dit i "fina" kläder (dvs skjorta etc, inget häng osv) och se allmänt trevlig ut, bemöta dom trevligt & förneka att jag ens provat, eftersom dom ser att jag inte testat positivt för Thc innan. Kommer även vara ren vid tillfället.
Läst rundor lite här på FB men hittar inga bra svar där någon inte testat positivt innan. Tacksam för alla svar.

Läste ditt inlägg och tänkte att jag kan sprida lite ljus över det hela för dig då jag själv rätt nyligen fick gå igenom denna BS process med samtal hos soc.

Dom kommer inte be dig att pissa hos soc. I detta fall fungerar soc som en "informationssamlare" för transportstyrelsen. Dom kommer fråga dig allmänna frågor om dig själv och hur ditt liv ser ut idag. Frågor om alkoholoch narkotika kommer du också få svara på dvs vad har du testat, hur ofta och i vilka av dina kretsar narkotika förekommer. Du kommer ombes lämna en person som referns som kan styrka ditt nyktra leverne. Denna person kan vara vem som helst i princip som står dig nära dvs en vän, förälder, lärare, chef osv. Därefter skickar soc in den information dom fått av dig, din referensperson och sin egna uppfattning av dig och dina relationer med alkohol och narkotika till transportstyrelsen där dom sedan tar ett beslut basear på den info dom fått. Osäker på om dom begär ut info från fler ställen.

Beroende på vad transportstyrelsen beslutar kan konsekvenserna variera. Det är möjligt att dom inte gör någonting alls, du kan få behöva gå och pissa en gång i månaden i 6 månader (kostnader som du själv står för hos läkare av eget val) eller så kan dom dra in ditt körkort på bestämd tid. Hoppas min info hjälpte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback