Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 14:34
  #589
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hej. Vet ej vilken sorts fråga detta ska klassas som men jag fick en lapp i Januari om att lämna prover för körkortstillstånd pga ringa narkotika och intyget ska vara inne senast 31a Augusti och har ringt Hälsocentralen för provtagning sen jag fick lappen och dom skulle ringa upp vilket dom sagt sen slutet av Januari, nu har jag fått tag i en som skriver intyg samt Hälsocentralen för ca 2 veckor sen men har inte fått lämna prover än då dom skulle ringa när jag ska dit. Ska lämna minst 6 prover under minst 6månader men jag kommer inte hinna innan 31a Augusti. Hur ska jag göra då?
Citera
2017-04-01, 20:41
  #590
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Jag fick lära mig att man kan ådömas grovt rattfylleri även om promillehalten understiger 1,0. Tror till och med att jag fick en liknande fråga på teoriprovet jag definitivt inte svarade fel på...


Sluta tro så mycket!
Hur skulle det gå till när lagen stipulerar just grovt rattfylleri till >1promille?
För att domaren och åklagaren ville vara lite extra taskiga mot just Pelle som egentligen bara hade 0,5promille?

Kan du inte ta fram en dom som stöder ditt påstående?
En dom där någon som har under 0,99promille blivit dömd för grovt rattfylleri, det vore väldigt intressant läsning!

Du vet att vi snackar om en dom i Sverige nu och inte finnkolingslandet Finland va?

Och förresten, lycka till....
Citera
2017-04-02, 01:02
  #591
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Sluta tro så mycket!
Hur skulle det gå till när lagen stipulerar just grovt rattfylleri till >1promille?
För att domaren och åklagaren ville vara lite extra taskiga mot just Pelle som egentligen bara hade 0,5promille?

Kan du inte ta fram en dom som stöder ditt påstående?
En dom där någon som har under 0,99promille blivit dömd för grovt rattfylleri, det vore väldigt intressant läsning!

Du vet att vi snackar om en dom i Sverige nu och inte finnkolingslandet Finland va?

Och förresten, lycka till....

Tack. Nu tror jag inte, nu vet jag

Citat:
4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

Tre fina val där, läser du någonstans att samtliga är obligatoriska för dom?
https://lagen.nu/1951:649


Citat:
RH 2010:81

En gärning har bedömts som grovt rattfylleri och påföljden bestämts till fängelse med hänsyn till att gärningsmannen varit avsevärt påverkad av alkohol (dock lägre än 1,0 promille i blodet) och narkotika samt till att körningen inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Där fick du en dom också.
https://lagen.nu/dom/rh/2010:81
Citera
2017-04-02, 09:46
  #592
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI


Där fick du en dom också.
https://lagen.nu/dom/rh/2010:81

Först tänkte jag tacka dig för väl utfört arbete och för att du faktiskt lärt mig något.
Men det första jag ser när jag börjar läsa domen är ju att det handlar om någon tjackbrud som även var snurrig på en massa andra substanser..

Skärp dig, ta nu fram en dom där någon dömts för grovt rattfylleri och haft <1promille och utan att ha en massa knark och mediciner i kroppen samtidigt.
Typ som i början på en vanlig hederlig finsk fylla alltså...
Citera
2017-04-02, 10:03
  #593
Medlem
slitenslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hej. Vet ej vilken sorts fråga detta ska klassas som men jag fick en lapp i Januari om att lämna prover för körkortstillstånd pga ringa narkotika och intyget ska vara inne senast 31a Augusti och har ringt Hälsocentralen för provtagning sen jag fick lappen och dom skulle ringa upp vilket dom sagt sen slutet av Januari, nu har jag fått tag i en som skriver intyg samt Hälsocentralen för ca 2 veckor sen men har inte fått lämna prover än då dom skulle ringa när jag ska dit. Ska lämna minst 6 prover under minst 6månader men jag kommer inte hinna innan 31a Augusti. Hur ska jag göra då?
var lugn. samma för mej, det skulle varit in 15 januari, men en skriftlig förfrågan om uppskov löste det. nu har jag till 17 maj på mig. se till att lämna åtminstone ett bra prov och be sedan din provsköterska skriva ett intyg att du har börjat provtagningarna. och sedan får du hitta på nån ursäkt till varför du behöver uppskov. ingen hade nånsin blivit nekad sa hon till mig. och det är inte hälsocentralen som fixar proverna, det är en speciell inrättning som sköter det. 1500 spänn för första provet sen 1000 spänn för övriga prover, sen kostar läkarintyget 2500 spänn. och det finns bara ett ställe i hela länet som sköter det. om du inte är inskriven på en beroende mottagning för då kan dom i vissa undantagsfall hjälpa till gratis. Körkortsmottagningen heter stället som sköter provtagningarna.
__________________
Senast redigerad av slitenslav 2017-04-02 kl. 10:06.
Citera
2017-04-02, 11:54
  #594
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
var lugn. samma för mej, det skulle varit in 15 januari, men en skriftlig förfrågan om uppskov löste det. nu har jag till 17 maj på mig. se till att lämna åtminstone ett bra prov och be sedan din provsköterska skriva ett intyg att du har börjat provtagningarna. och sedan får du hitta på nån ursäkt till varför du behöver uppskov. ingen hade nånsin blivit nekad sa hon till mig. och det är inte hälsocentralen som fixar proverna, det är en speciell inrättning som sköter det. 1500 spänn för första provet sen 1000 spänn för övriga prover, sen kostar läkarintyget 2500 spänn. och det finns bara ett ställe i hela länet som sköter det. om du inte är inskriven på en beroende mottagning för då kan dom i vissa undantagsfall hjälpa till gratis. Körkortsmottagningen heter stället som sköter provtagningarna.
Tack för svaret! Ringde min "kontaktperson" på transportstyrelsen och skulle fråga på hälsocentralen hur lång tid det skulle ta att bli klar sen ringa upp han efter första provet och berätta för att få förlängning. Men fattar inte ska jag betala läkaren samtidigt som proverna? Privata läkaren tog 1000kr för intyget sen proverna 300kr. Eller ska jag bara betala för intyget när jag får det efter 6månader? Jävla luddigt detta för mig..
Citera
2017-04-02, 12:05
  #595
Medlem
slitenslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Tack för svaret! Ringde min "kontaktperson" på transportstyrelsen och skulle fråga på hälsocentralen hur lång tid det skulle ta att bli klar sen ringa upp han efter första provet och berätta för att få förlängning. Men fattar inte ska jag betala läkaren samtidigt som proverna? Privata läkaren tog 1000kr för intyget sen proverna 300kr. Eller ska jag bara betala för intyget när jag får det efter 6månader? Jävla luddigt detta för mig..
då låter det ju som att du kommer undan "billigt". som sagt körkortsmottagningen tar 1500 för inskrivning och 2500 för läkarintyget och både drog och alkohol proverna 1000 spänn vardera. och tänk på att inte lita på transportstyrelsen, jag känner ett antal personer som blivit aktivt motarbetade av dom. som tex att kräva förlängning av provtiderna upp till 24 månader.
Citera
2017-04-02, 12:41
  #596
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
då låter det ju som att du kommer undan "billigt". som sagt körkortsmottagningen tar 1500 för inskrivning och 2500 för läkarintyget och både drog och alkohol proverna 1000 spänn vardera. och tänk på att inte lita på transportstyrelsen, jag känner ett antal personer som blivit aktivt motarbetade av dom. som tex att kräva förlängning av provtiderna upp till 24 månader.
Jo, men ska inte skriva in mig för körkort förrens jag har intyget, eller missuppfattade jag meningen?
Ja, letade efter billigaste haha. Så jag ska betala läkaren/intyget 1000kr per gång? Samt proverna för 3-400 både urin och CDT/GT. Fan febern gör mig snurrigare i skallen än vanligt.
Citera
2017-04-02, 14:08
  #597
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Först tänkte jag tacka dig för väl utfört arbete och för att du faktiskt lärt mig något.
Men det första jag ser när jag börjar läsa domen är ju att det handlar om någon tjackbrud som även var snurrig på en massa andra substanser..

Skärp dig, ta nu fram en dom där någon dömts för grovt rattfylleri och haft <1promille och utan att ha en massa knark och mediciner i kroppen samtidigt.
Typ som i början på en vanlig hederlig finsk fylla alltså...


Ser inte nödvändigheten i det eftersom du bad om hjälp att se hur det kan vara grovt rattfylleri vid <1promille plus någonting som backade det, narkotika inblandat eller ej. Utslaget i sig ger ju blanka fan om rådande omständigheter, dom är en dom. Det går.

För övrigt ser jag inte hur jag kan förklara mer. Vid bedömande kring huruvida rattfylleri är att anses som grovt beaktas bl.a.:
Om promillehalten överstiger 1.0
Om föraren varit avsevärt påverkad av alkohol eller annat medel (som i mitt exempel)
Om framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Du inser naturligtvis hur en inte utesluter en annan, eller tvärtom? En bedömning i det här fallet kan solklart visa på 2/3 och därför leda till justerad brottsrubricering, det här måste vi ändå vara överens om?

https://lagen.nu/dom/rh/2015:35
Här är en dom där någon dömts för grovt trots att alkohlmängden understigit 0,5mg/l (den andra "mätskalan" förutom promille, där 0,5 är gränsen som motsvarar promillens 1,0.) Godkänner du det?

https://lagen.nu/dom/rh/1995:90
Här är en övningskörare som gjort sig skyldig till "medhjälp till grovt" med 0,28 mg/l (jag bara antar att det skulle ge utslag på under 1,0 promille vid omvandling) men det är förståeligt om du inte godkänner "medhjälp".

https://www.korkortsverige.se/a/alko...n_lagstiftning Bara för mig själv som påminnelse om att jag inte svamlar, källkraften är däremot sådär...
Citat:

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...n/Rattfylleri/ Okej, där står samma sak.

Hade jag lyssnat bättre på Samhällskunskapen i skolan hade jag vetat hur jag letade upp domar.

Har mer än väl svarat på hur det går till när "domstolen stipulerar grovt <1.0 promille bla bla..."

Sluta hacka på Finland. Två gånger, dessutom!
Citera
2017-04-03, 10:39
  #598
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Ser inte nödvändigheten i det eftersom du bad om hjälp att se hur det kan vara grovt rattfylleri vid <1promille plus någonting som backade det, narkotika inblandat eller ej. Utslaget i sig ger ju blanka fan om rådande omständigheter, dom är en dom. Det går.


Sluta hacka på Finland. Två gånger, dessutom!

Okej, om vi pratar droger så förstår jag också att man kan åka dit för grovt rattfylleri vid även noll (0) promille.
Men om man pratar promille så pratar man den finska nationalsporten, att drick alkohol.
Det borde väl du om någon förstå?
Då blir det minst sagt lite löjligt när du drar in droger i exemplet..

OffTopic:
Du vet väl att det var en svensk som uppfann det finska skriftspråket?
Citera
2017-04-04, 00:55
  #599
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Okej, om vi pratar droger så förstår jag också att man kan åka dit för grovt rattfylleri vid även noll (0) promille.
Men om man pratar promille så pratar man den finska nationalsporten, att drick alkohol.
Det borde väl du om någon förstå?
Då blir det minst sagt lite löjligt när du drar in droger i exemplet..

OffTopic:
Du vet väl att det var en svensk som uppfann det finska skriftspråket?

Men din jävla rasist. Det var för övrigt en svensk som grundade Helsingfors också -.-

Vad vill du ha, en sorts backup på att kunna supa "lagom mycket" utan att riskera förseelsen "grovt rattfylleri", litar du inte på din hobbyalkomätare?

Dina argument låter som "jag vill ha bevis på att någon är fälld för vållande till annans död utan att ha skjutit mot personen" och jag ger dig något fall där pistoler kanske inte har huvudrollen.

Du har bett om domar för grovt rattfylleri under omständigheter där promillehalten ej uppmätts till 1.0 och fått ett gäng, har till och med gett dig trev på mg/l-skalan också. Det duger inte.

En person kan dömas för grovt rattfylleri utan att promillen uppmätts till 1.0, punkt! Om det är droger eller livsfarligt beteende inblandat skiter både jag och lagen i! Vill du ha specifika fall kan du väl kika i juridik-forumet, eller googla. Herrejävlar...
Citera
2017-04-06, 04:27
  #600
Medlem
Kan man få tillbaks körkort tidigare än dömt?

Hej hej flashback! I September 2016 åkte jag dit på en grov rattfylleri fastän det inte var så farligt som det låter. Hade 0.62 i promille och vart tagen precis utanför en parkering, hade alltså inte hunnit åka min lilla tur ännu.

Då det var första gången jag vart tagen för något i allmänhet så var jag nervös och visade mig "svag" för farbror blå. Erkände handlingen på polisstationen som vi åkte till direkt efter de haffat mig. Någonting jag tyckte var skumt var att de frågade mig ifall jag ville erkänna på plats och ha en frågestund på plats eller om jag ville ta detta vidare på rättegång. Tyckte inte rättegång var nödvändigt då jag vart tagen på bar gärning så vi hade en utredning på ca 20-25 min på plats. Ledde ändå till att jag vart kallat på rättegång där ett besluts tog om att mitt körkort blir uppkallat i två år (Hade haft körkortet i ca 6 månader) samt en dagsböter på sammanlagt 10 lax.

Nu 7 månader efter cravear jag efter körkort då jag får nytt jobb som iofs ligger i närheten men kommer jobba olika tider då bussar inte går, samt så har jag gymkort på ett ställe som ligger en bit bort. Hade alltså 17 månader kvar på prövotiden när detta hände och har aldrig blivit tagen för någonting annat. Finns det chans till att få tillbaka kortet med lite fjäsk? Jag är själv en person som lätt kan "lura" folk med min snällhet, ser väldigt snäll och oskyldig ut samt så är jag bra på att verka så om det kan komma till någon hjälp. (Vet att det inte sägs hjälpa men tror nog fan att det göra det ändå)

Är VÄLDIGT tacksam för svar! )
__________________
Senast redigerad av Manfarehill 2017-04-06 kl. 04:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback