Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 08:18
  #145
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
Jag känner en som haft körkort i 40 år ungefär +-5 år. Han hade tappat körkortet i UNGEFÄR 6 månader skulle jag tro om jag minns rätt, enligt han hade han kört för fort (ingen som trodde på det ofc ). Men då fick man se att han hade alkolås i bilen när han fick börja köra igen.

KAN man få alkolås för man kört för fort? (jag tror självklart inte det) Man får väl bara alkolås för att man kört i fylla?

Sen hur mycket promille kan han haft för att inte tappat kortet helt? Känns som han skulle legat runt 0.2-0.6 promille där emellan?

Hur länge ungefär behöver han ha alkolåset? Han har väl haft det nåt år nu.

Tackar på förhand.
Under 0,3 promille kan man komma undan med en varning. Över det så ryker kortet 12 månader. Över 1,0 promille ryker kortet i 24 månader och du måste ta om det om du inte ansöker om och beviljas alkolås. Hur som helst kommer du gå igenom en testperiod då du får visa att du inte missbrukar alkohol och/eller droger för att få tillbaka kortet.

Nej, alkolås ansöker du om efter att åkt dit för rattfylleri. Inte fortkörning.
Citera
2015-06-13, 10:20
  #146
Avstängd
Lillagumman66s avatar
Körförbud i 3 månader pga tagit för många tramadol:-(

Hej!

Kort o gott, så damp jag ner då jag hade tagit diklofenak samt några tramadol
på en dag pga värk i ett knä,
Oturligtnog var detta i jobbet, där jag måste ha bil. Detta var ej medvetet gjort, jag ville bara
klara jobba och hade ingen aning om detta skulle ske, Kände ej av någon påverkan heller.
Vet med facit i hand att jag borde stannat hemma istället så det behöver ingen påpeka.

Finns det något sätt att kunna få slippa körförbudet???
Som det är nu kan jag ej jobba, samt att det kommer bli jättejobbigt att behöva
säga detta till chefen då det orsakar kaos på sommaren, plus att jag kommer må dåligt
.
JA JAG SKULLE TÄNKT PÅ DET, nu är det som det är..
Allt jag vill är kunna arbeta, och få köra bil.
Jag kommer gå psykiskt under annars :-(((
Citera
2015-06-13, 10:26
  #147
Medlem
Vänta här nu, du har fått körkortet indraget pga brukande av otillåtna substanser? Därefter funderar du över vad du kan göra för att slippa den körkortslösa tiden?

Varför ska de som har "behov" av körkort i tjänsten ha en gräddfil, snarare borde spärrtiden vara längre då man som yrkestrafikant eller liknande ska ha bättre omdöme än medelsvensson.
Citera
2015-06-13, 10:33
  #148
Medlem
Eftersom du inte kan göra ett skit åt ditt körkort så hamnade detta i fel forum då det blev en arbetsfråga.
Men du har större problem än du själv insett.
Får du dessa mediciner utskrivna så lär inte dina problem gå över genom ett mirakel. Det du behöver är rehabilitering till att börja med o det är din arbetsgivare skyldig att hjälpa dig med. Hjälper inte det så är det dax för en omplacering/byte av jobb. Att jobba vidare med arbetsuppgifter som innebär bilkörande funkar inte om man går på starka mediciner.

Men det akuta problemet är ju att du inte har ett körkort i dag o på måndag behövs du i bilen igen. Frågan är vad du har för chef. Han bör få veta detta redan i går, hellst i dag o senast på måndag morgon så han kan fixa en vikarie. Det låter inte så svårt att fixa en person som kan ta över bilkörandet, iaf tillfälligt.

Du däremot bör se över dina semesterdagar samt kolla med din läkare om du inte kan bli sjukskriven. Vore konstigt om de inte sjukskriver en person som måste ha stark medicin o som kör bil i arbetet.

Lite ontopic då det fortfarande ligger i trafik.
Ditt körkort är kört o du kan inte hänvisa till dina arbetsuppgifter då du inte får köra bil med droger i kroppen. Du har samma chanser som snöbollen i helvetet här.
Citera
2015-06-13, 16:14
  #149
Avstängd
Lillagumman66s avatar
Tack för svaren,så mktbättre jag mår nu,,
och det jag ej ville hakom..
Jag ville ej ta så jag måddeså dåligt, och ingen sa hur det skulle bli med diklofenac
samt min morgon medeciner....
Jag kommer gå ner mig psykiskt av detta hahahaså jävla kul,,,
Citera
2015-06-13, 16:35
  #150
Medlem
Gynekologstols avatar
Vänta nu, du fick alltså en spärrtid på tre månader efter att ha torskat för rattfylla på tramadol? Om det är sant så tycker jag att du skall vara glad för att du fick en sådan kort spärrtid och att du slipper att ta om körkortet och lämna urinprov.
Citera
2015-06-13, 21:30
  #151
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenziBlodet
Jo jag hade ordentlig promillehalt. 2,5 om det är intressant..

Men min stora fråga är om jag klarar mig med blodprover för att se levervärden.
eller om jag dessutom behöver pissa.

Är ju trots allt ostraffad sen tidigare och ingen narkotikabrott i ryggsäcken.

skippar helst pissen.

Jag har Benz utskrivet för ångest men kompletterar min medicinering med
mediciner utöver det jag har på recept pga min läkare skriver ut minimala mängder,
vilket kanske enligt hennes papper ska räcka för mina problem.
Men så är ju inte verkligheten.

Undrar då om man kan ta dessa "extra" mediciner under tiden jag lämnar proverna..
Hur mycket måste man dricka för att komma upp i 2.5 promille, är man inte rätt ostadig då?
Citera
2015-06-14, 17:57
  #152
Medlem
Körkort indraget, är det någon idé att överklaga?

Jag fick nyligen mitt körkort indraget pga ringa narkotikabrott två gånger.
Är det någon som helst idé att överklaga för att försöka få typ lämna urinprov med jämna mellanrum istället och behålla kortet eller är det lönlöst?
Har redan slutat med droger sedan en tid tillbaka så det är inga problem på den fronten.

Mitt jobb kräver inte körkort men utan bil har jag ingen möjlighet till ett vanligt liv och är rädd att jag kommer bli deprimerad.
Citera
2015-06-14, 18:20
  #153
Medlem
HiiriHazes avatar
Du kan alltid överklaga, om det är någon ide avgör du själv
Citera
2015-06-14, 18:22
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Du kan alltid överklaga, om det är någon ide avgör du själv
Ja det förstår jag så klart
Frågan är mer, hur stor är chansen att beslutet ändras?
Vill gärna ha svar från folk som har erfarenhet av liknande saker eller känner/vet om folk som vart i samma sits.
Citera
2015-06-14, 19:05
  #155
Medlem
toby79s avatar
Den chansen är inte särskilt stor då beslutet grundar sig i två olika fall som varit utspridda över tid.
Du skulle ha slutat knarka vid första tillfället. Då hade det varit bättre läge för dig.
När du torskade tillfälle nummer två så bevisade du för samhället att du valde gå din egen väg. Indragningen är ett svar på det som vid övrig brottslighet där personens förtroendekapital är slut.

När det gäller att överklaga så får du kolla att du fortfarande är inom tiden för ett överklagande. Sen får du bestämma själv om det är värt att få antingen ett ja eller ett nej.
Det finns ingen schablon när det gäller människor och ingen här, utom den som fäller beslutet kan säga om du får en kortare eller längre spärrtid.
Citera
2015-06-14, 19:05
  #156
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelly
Jag fick nyligen mitt körkort indraget pga ringa narkotikabrott två gånger.
Är det någon som helst idé att överklaga för att försöka få typ lämna urinprov med jämna mellanrum istället och behålla kortet eller är det lönlöst?
Har redan slutat med droger sedan en tid tillbaka så det är inga problem på den fronten.

Mitt jobb kräver inte körkort men utan bil har jag ingen möjlighet till ett vanligt liv och är rädd att jag kommer bli deprimerad.

Det är nog rätt sannolikt att du måste lämna en massa urinprov för att få behålla det, men om du inte överklagar är ju chansen 0 att få behålla det.

Om du bor i en stad och är där större delen av din tid behöver du ingen bil, egentligen, fast det gör dig mer till herre över hur du kan förflytta dig, förstås. Bor du på landet kan du ju köra utan körkort. Låg risk att bli påkommen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback