• 1
  • 2
2015-03-14, 18:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letum
Hjälpte ingenting...

Vågar jag dra igång en formatering? Rädd för att det är ett hårdvarufel och att det inte kommer fungera..

Kört HDD koll eller sfc/scannow ?
Citera
2015-03-14, 20:53
Medlem
x12s avatar
Om disken gått ner i PIO mode går allt i snigelfart, pensionerad snigel med tung släpvagn dessutom. Fenomenet var vanligt på IDE-diskar men kan även förekomma med S-ATA.

Högerklicka på "Den här datorn", välj "Hantera"
I rutan som kommer upp, välj "Enhetshanteraren"
Klicka på "visa"-menyn, välj att visa dolda enheter
Leta upp IDE/ATA/ATAPI controllers
..och här kommer det ...

Högerklicka på den första av dem och välj "Egenskaper"
- I egenskapsrutan, välj fliken "Avancerade inställningar"
- Se till att rutan "DMA" (nederst) är ikryssad. Markera den om den inte redan är det.
- Kolla samtidigt i rutan strax ovanför att disken kör i "Ultra DMA Mode 5" eller nån liknande siffra, cd/dvd kör i mode 4. Ingen enhet får köra i PIO mode eller nån siffra lägre än 4.

Upprepa denna koll för alla de "ata-channel" som finns.
-OM- dma-rutan inte var ikryssad på en eller flera så är det goda chanser att problemet nu är löst. Det får effekt när datorn startats om.

När alla är kollade, innan du stänger enhetshanterarfönstret, passa på att titta om det är några gula markeringar, triangler, frågetecken eller annat sådant på nånting där. Isåfall, högerklicka på de grejorna och försök uppdatera drivrutinen.
Citera
2015-03-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om disken gått ner i PIO mode går allt i snigelfart, pensionerad snigel med tung släpvagn dessutom. Fenomenet var vanligt på IDE-diskar men kan även förekomma med S-ATA.

Högerklicka på "Den här datorn", välj "Hantera"
I rutan som kommer upp, välj "Enhetshanteraren"
Klicka på "visa"-menyn, välj att visa dolda enheter
Leta upp IDE/ATA/ATAPI controllers
..och här kommer det ...

Högerklicka på den första av dem och välj "Egenskaper"
- I egenskapsrutan, välj fliken "Avancerade inställningar"
- Se till att rutan "DMA" (nederst) är ikryssad. Markera den om den inte redan är det.
- Kolla samtidigt i rutan strax ovanför att disken kör i "Ultra DMA Mode 5" eller nån liknande siffra, cd/dvd kör i mode 4. Ingen enhet får köra i PIO mode eller nån siffra lägre än 4.

Upprepa denna koll för alla de "ata-channel" som finns.
-OM- dma-rutan inte var ikryssad på en eller flera så är det goda chanser att problemet nu är löst. Det får effekt när datorn startats om.

När alla är kollade, innan du stänger enhetshanterarfönstret, passa på att titta om det är några gula markeringar, triangler, frågetecken eller annat sådant på nånting där. Isåfall, högerklicka på de grejorna och försök uppdatera drivrutinen.

Kör en sfc Scan now också..

Har ingen sådan flik under enheter!? (IDE/ata/)
Har klickat i visa dolda.

När jag öppnade enhetshanteraren så fick jag upp "snap in modulen svarar inte"
Vad är detta?
Citera
2015-03-15, 18:52
Medlem
x12s avatar
Citat:
När jag öppnade enhetshanteraren så fick jag upp "snap in modulen svarar inte"
Låt den stå ett tag, den är nog bara trög. När den öppnats ska det se ut ungefär såhär:
http://forumbilder.se/EAN6T/dmamode
(jag har engelskt win7, möjligt att det heter nåt annat i svenska versionen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in