• 2
  • 3
2015-10-10, 22:01
Medlem
Smurfhunters avatar
Vilka delar av världen är det som har höga mängder arsenik? Någon i början av tråden pratar om att köpa ris från Europa. Hur ligger det till med det olika rismärkena i butiken, vilka är risiga så att säga? Kan man tänka sig att ekologiskt odlat ris är odlat mer i Europa än vanligt ris etc?
Citera
2015-10-10, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Vilka delar av världen är det som har höga mängder arsenik? Någon i början av tråden pratar om att köpa ris från Europa. Hur ligger det till med det olika rismärkena i butiken, vilka är risiga så att säga? Kan man tänka sig att ekologiskt odlat ris är odlat mer i Europa än vanligt ris etc?

Angående mängden arsenik i ris odlat i europa vet jag inte något om. Det är däremot ingen skillnad på ekologiskt odlat ris angående mängden arsenik. Detta pga arseniken som förekommer inte kommer från bekämpningsmedel utan dess härkomst i detta fall är det som urlakas från jordskorpan. Detta rör sig sedan med grundvattnet och därför kan man ha höga halter på en mängd olika ställen.

Om jag nu förstått det rätt.
Citera
2015-10-12, 22:03
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Angående mängden arsenik i ris odlat i europa vet jag inte något om. Det är däremot ingen skillnad på ekologiskt odlat ris angående mängden arsenik. Detta pga arseniken som förekommer inte kommer från bekämpningsmedel utan dess härkomst i detta fall är det som urlakas från jordskorpan. Detta rör sig sedan med grundvattnet och därför kan man ha höga halter på en mängd olika ställen.

Om jag nu förstått det rätt.

Så jag förstod det också, men jag tänkte om ekologiskt innebar att det kanske odlades på platser med mindre arsenik i och således var lite bättre.
Citera
2016-07-13, 15:38
Medlem
japanskbruds avatar
polerat basmatiris från indien verkar ha minst arsenik. Ekologiska osaltade riskakor är helt åt helvete
Giftigast bland ris är alltid fullkornsris, då det mesta fastnar i skalen. Ris från thailand skulle jag inte heller äta.
Folk som kastar ris på bröllop kastar arsenikpellets.. Fin tradition.

Det är mycket tungmetaller i grönsaker, frukt och spannmål också. Det är minst lika illa som arsenik.
Känns som livsmedelsverkets rapport är en statlig konspiration för att styra om konsumtionen till inhemskt odlade produkter.

Solrosfrön är dessutom jättebra om man lider av kadmiumbrist.

Vad fan kan man äta utan konsekvenser? Det finns ingen mat utan arsenik och tungmetaller.
Bättre att skita i allt och gå efter smaken istället. Alla dör någong gång. Om du blir 100+ är mer förutbestämt av dina gener.

Ris i sverige är också dyrt jämfört med länderna där det odlas.. Kan lika gärna äta potatis här.
http://www.svd.se/risatare-lever-lan...-mindre-cancer

http://www.livsmedelsverket.se/globa...rt-16-2015.pdf

Nu ska jag åka och köpa en riskokare för jag har tröttnat på kokt potatis/kebabtallrik-
Senast redigerad av japanskbrud 2016-07-13 kl. 15:44.
Citera
2016-07-13, 16:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
polerat basmatiris från indien verkar ha minst arsenik. Ekologiska osaltade riskakor är helt åt helvete
Giftigast bland ris är alltid fullkornsris, då det mesta fastnar i skalen. Ris från thailand skulle jag inte heller äta.

Det är mycket tungmetaller i grönsaker, frukt och spannmål också. Det är minst lika illa som arsenik.
Känns som livsmedelsverkets rapport är en statlig konspiration för att styra om konsumtionen till inhemskt odlade produkter.

Vad fan kan man äta utan konsekvenser? Det finns ingen mat utan arsenik och tungmetaller.
Bättre att skita i allt och gå efter smaken istället. Alla dör någong gång. Om du blir 100+ är mer förutbestämt av dina gener.

Ris i sverige är också dyrt jämfört med länderna där det odlas.. Kan lika gärna äta potatis här.

Nu ska jag åka och köpa en riskokare för jag har tröttnat på kokt potatis/kebabtallrik-
Att ris är så dyrt beror väl på att det är importtull på det till EU numera.
Vi betalade väl typ 175:- för 20 kg jasminris innan vi gick med i EU vill jag minnas.
Citera
2016-07-14, 20:44
Bannlyst
Citat:

Du kan äta allt ovan utan konsekvenser, det handlar om mängd du intar och halterna av tungmetaller i det du äter. Det är ingen konspiration från EU. Det finns gränsvärden och det är sällan NÅGON får i sig så mycket tungmetaller att det kommer ge permanenta skador. Det sker i regel enbart i de fall då livsmedelsföretag i exempelvis Kina fuskar (t.ex mjölkskandalen)

Dags att ta av dig foliehatten.
Citera
2016-07-16, 16:00
Medlem
heinos avatar
Citat:

Ja det har jag också tänkt på. Läste även på Frebacos hemsida där de skriver att deras ris innehåller arsenik men dom har mathavre ifrån västgötaslätten som man kan köpa istället.
Citera
2016-11-24, 20:43
Bannlyst
Arsenik i ris låter helt åt helvete. Och du som kockjävel serverade detta? Nu jävlar i min själ

Nu kontaktar jag direkt TV3 som får ta hand om detta.
Senast redigerad av Furubord 2016-11-24 kl. 20:47.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in