• 1
  • 2
2015-02-19, 18:45
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny...lara-produkter

Citat:
Är det farligt att äta mycket ris då?

– Risken ökar ju. Framför allt för barn vill man hålla nere exponeringen så mycket som möjligt. Man ska äta varierat, och det gäller även barn. Sedan kan man tänka på att fullkornsprodukterna innehåller mer arsenik och även andra metaller som kadmium. Det gäller både riskakor och fullkornsris, där själva skalet runt kärnan är kvar.
Farligare för små barn

Det finns arsenik i ris. Livsmedelsverket har såklart inte varnat oss för detta, de får massor av pengar varje år men misslyckas trots det med att ge oss sanningen. Ris är ju känt för att vara hälsosamt, nu blir det ännu en matvara man ska undvika. Själv har jag ätit mycket ris så jag tänker fokusera på att hela min kropp varje dag med hjälp utav meditation och andra tekniker.

Vilka rissorter innehåller minst arsenik? Är det mer hälsosamt att äta potatis istället för ris? Varför har vi inte blivit varnade för detta? Asiater är kända för att äta mycket ris, dör många asiater av cancer? Kommer ni sluta äta ris nu när ni vet detta? Borde skolor, fängelser, sjukhus med mer sluta servera ris?

Enligt den här artikeln innehåller Basmatiris från Kalifornien minst arsenik. http://www.consumerreports.org/cro/m...rice/index.htm

Evig kärlek till alla ni modiga själar som vågat födas som människor i den här tiden. Framtiden är ljus så ge inte upp!
Senast redigerad av ljusljud 2015-02-19 kl. 18:49.
Citera
2015-02-19, 18:50
Medlem
silbersteins avatar
Köp ris från Europa, typ Italien. Innehåller garanterat mycket mindre eller obefintlingt med arsenik. För övrigt är detta bara toppen på ett isberg, vågar inte spekulera vad mer vi får i oss i mat importerad från Kina, Indien och Sydostasien. De har minst sagt avslappnad inställning till livsmedelssäkerhet i de där länderna.
Citera
2015-02-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Köp ris från Europa, typ Italien. Innehåller garanterat mycket mindre eller obefintlingt med arsenik. För övrigt är detta bara toppen på ett isberg, vågar inte spekulera vad mer vi får i oss i mat importerad från Kina, Indien och Sydostasien. De har minst sagt avslappnad inställning till livsmedelssäkerhet i de där länderna.
Bra tips!

Ja, många människor tror att staten har koll på sånt här och att de skyddar oss. Men detta är inte sant, man måste tänka själv och ta reda på vad som är hälsosamt. Staten är väldigt noga med att sinnesförändrande, upphöjande droger som cannabis är olagligt, men de struntar i att det finns giftiga ämnen i vår mat!
Citera
2015-02-19, 19:35
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Varför oroa sig i onödan, arsenik förekommer i grundvattnet så det blir svårt att bli av med det tror jag. Dessutom om det finns i ris vad mer kan man tänkas hitta det i?

Dessutom skulle jag gärna vilja veta mer om företaget som gjorde analysen och hur trovärdiga dem är.
Citera
2015-02-19, 21:51
Medlem
sommarlovs avatar
Inte speciellt nytt...
http://www.epochtimes.se/Problemet-m...is-a20936.html
Citera
2015-02-20, 10:16
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Varför oroa sig i onödan, arsenik förekommer i grundvattnet så det blir svårt att bli av med det tror jag. Dessutom om det finns i ris vad mer kan man tänkas hitta det i?

Dessutom skulle jag gärna vilja veta mer om företaget som gjorde analysen och hur trovärdiga dem är.

Det är ganska ovanligt mer arsenik i grundvattnet, finns bla. i Bangladesh och en hel del andra ställen i världen, men framsta anledningen till arsenik i ris är antagligen inte arsenik i grundvattnet utan industrialisering. I Kina kan det tex. se ut på detta sätt:

http://www.theguardian.com/environme...lution-problem

Pearl river delta, där mycket ris odlas, är även svårt förorenat.
Senast redigerad av silberstein 2015-02-20 kl. 10:18.
Citera
2015-02-20, 10:39
Medlem
MeanMEs avatar
Och levde män länge nog dog vi alla av prostatacancer.
Av något kommer vi ju alla att dö.

Frågan är väl hur många sekunder/minuter/timmar? rent statistiskt livet blir kortare bara för att vi käkar risprodukter?

Även om man pratar om 100% högre risk att drabbas för cancer vad spelar det för roll om bara någon tiondels/hundradels promille av alla cancerfall är arsenikrelaterade?
Citera
2015-02-20, 14:21
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och levde män länge nog dog vi alla av prostatacancer.
Av något kommer vi ju alla att dö.

Frågan är väl hur många sekunder/minuter/timmar? rent statistiskt livet blir kortare bara för att vi käkar risprodukter?

Även om man pratar om 100% högre risk att drabbas för cancer vad spelar det för roll om bara någon tiondels/hundradels promille av alla cancerfall är arsenikrelaterade?

Jag tycker man fokuserar för mycket på cancer. Arsenik ökar även risken för åderförkalking och en rad andra hälsoproblem, kadmium som man också får i sig via ris (och mjöl) skadar inte bara skelett och ökar cancerrisk utan lagras framför allt i njurarna och skadar dessa på sikt. Det är en relativt liten uppoffring att ta reda på vilket ris som är säkert och äta det istället för att stoppa i sig ris av helt okänt ursprung. Med tanke på det tycker jag absolut att det är värt att göra sig besväret, även om hälospåverkan är relativt liten.
Citera
2015-02-20, 14:40
Medlem
Jofs avatar
Tjaha. Det verkar som det finns arsenik i all ris. Ris suger upp sånt. Och det finns inget gränsvärde för arsenik eftersom det inte finns något sånt som ofarlig mängd arsenik.
Om jag nu fattat detta rätt.

Små barn bör därför inte äta ris är en slutsats som lätt infinner sig. Inga skall äta ris är en annan slutsats som inte är ologisk heller.

Men om man anpassar sig till att leva i en farlig värld med kalylerade risker. Så kan man förståss äta ris med arsenik då och då. Och till det kanske ta lite PCB från en strömmning från östersjön eller antibiotika från en odlad lax.

Lite gift har ingen dött av.
Citera
2015-02-20, 23:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Jag tycker man fokuserar för mycket på cancer. Arsenik ökar även risken för åderförkalking och en rad andra hälsoproblem, kadmium som man också får i sig via ris (och mjöl) skadar inte bara skelett och ökar cancerrisk utan lagras framför allt i njurarna och skadar dessa på sikt. Det är en relativt liten uppoffring att ta reda på vilket ris som är säkert och äta det istället för att stoppa i sig ris av helt okänt ursprung. Med tanke på det tycker jag absolut att det är värt att göra sig besväret, även om hälospåverkan är relativt liten.
Tycker du så står det ju dig fritt att kolla upp det givetvis.
Citera
2015-02-23, 14:54
Medlem
Samtidigt så lever människor längre i Asien än i väst (kina/korea/japan), och där äter det nog troligen betydligt mer ris än i sverige.

Och hur ofta äter man ris, till grytan typ, annars äter nog vi svenskar mer pasta och potatis än ris.
Citera
2015-02-23, 15:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Samtidigt så lever människor längre i Asien än i väst (kina/korea/japan), och där äter det nog troligen betydligt mer ris än i sverige.

Och hur ofta äter man ris, till grytan typ, annars äter nog vi svenskar mer pasta och potatis än ris.

Nja, stämmer väl på Japan men inte på Asien i övrigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Life_e...za_de_vida.PNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in