Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-19, 15:32
  #1
Medlem
porrmaffians avatar
Blev väldigt chockad när jag idag hörde på nyheterna att vanligt ris innehåller arsenik. Arseniket har hamnat i riset då det visar sig att det finns arsenik i grundvattnet på många håll där ris odlas, och absorberas lätt (tas lätt upp) av risplantan.

Jag som ÄLSKAR ris blev väldigt besviken. Hoppas forskarna tar fram en rissort som kan odlas i Sverige så kan vi producera vårt eget arsenikfria ris i Sverige.

Var tycker du om att att det finns arsenik i ris som förutom att det kan orsaka cancer även påverkar immunförsvaret, effekter på lungorna, njurarna och levern?

Ju yngre man är eller snarare ju mindre man väger ju farligare är det.

KÄLLA: SVT

http://www.svt.se/nyheter/nyhetsteck...-orsaka-cancer
Citera
2015-02-19, 15:33
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Blev väldigt chockad när jag idag hörde på nyheterna att vanligt ris innehåller arsenik. Arseniket har hamnat i riset då det visar sig att det finns arsenik i grundvattnet på många håll där ris odlas, och absorberas lätt (tas lätt upp) av risplantan.

Jag som ÄLSKAR ris blev väldigt besviken. Hoppas forskarna tar fram en rissort som kan odlas i Sverige så kan vi producera vårt eget arsenikfria ris i Sverige.

Var tycker du om att att det finns arsenik i ris som förutom att det kan orsaka cancer även påverkar immunförsvaret, effekter på lungorna, njurarna och levern?

Ju yngre man är eller snarare ju mindre man väger ju farligare är det.

KÄLLA: SVT

http://www.svt.se/nyheter/nyhetsteck...-orsaka-cancer
Japaner äter ju kycket ris och dom är ju väldigt smarta.
Alltså gör arsenik att man blir smart. Ät ris som du brukar så blir det bra.
Citera
2015-02-19, 16:51
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Var ju ett stort rabalder om arsenik i kranvattnet i USA runt Clintons tid vill jag minnas. Tror inte man hittat några betydande hälsoproblem associerat med det.

Har inte ris också en hel del socker i sig (i alla fall de typer man kan hitta billigt i västvärlden)? Det är nog ett större problem för storanvändare.
Citera
2015-02-19, 18:47
  #4
Medlem
humanlifes avatar
En riktigt skrämmande nyhet! Arsenik skadar oss redan vid mycket små doser.
Jag är glad att jag slutat äta ris. Fast det beror på hög andel kolhydrater.
Citera
2015-02-19, 18:50
  #5
Medlem
Petter.Dasss avatar
En riktigt skrämmande nyhet för alla foliehattar och ekomuppar, möjligen. Vi andra som inte äter ris tre gånger om dagen sju dagar i veckan kan nog lugnt fortsätta våra liv utan någon större ångest. Tror att ett genomsnittligt besök i tunnelbanan förkortar en hipsters liv väl så mycket som lite ris någon gång i veckan. Dessa satans ekomuppar, alltså.
Citera
2015-02-19, 20:04
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Blev väldigt chockad när jag idag hörde på nyheterna att vanligt ris innehåller arsenik. Arseniket har hamnat i riset då det visar sig att det finns arsenik i grundvattnet på många håll där ris odlas, och absorberas lätt (tas lätt upp) av risplantan.

Jag som ÄLSKAR ris blev väldigt besviken. Hoppas forskarna tar fram en rissort som kan odlas i Sverige så kan vi producera vårt eget arsenikfria ris i Sverige.

Var tycker du om att att det finns arsenik i ris som förutom att det kan orsaka cancer även påverkar immunförsvaret, effekter på lungorna, njurarna och levern?

Ju yngre man är eller snarare ju mindre man väger ju farligare är det.

KÄLLA: SVT

http://www.svt.se/nyheter/nyhetsteck...-orsaka-cancer
Arsenik är ju inget man vill ha i sig i onödan och det är ett mycket stort hälsoproblem då det förekommer i grundvattnet i vissa länder. I Bangladesh finns en djävla massa arsenikstinna brunnar.

Frågan här med riset är ju proportionerna. Med dagens analysmetoder kan man upptäcka vartenda ämne nästan i vilket prov som helst så att bara säga att riset innehåller arsenik säger ingenting, hur mycket är det?

Om vi kollar i artikeln och det vanliga matriset var halterna från 4 till 7 mikrogram per portion. Portion var ju en jäkla enhet, säg vikten men enligt SLV:s app är en portion kokt ris 180 g så jag antar att de räknat med det i artikeln också.

Vidare från artikeln: "Riskbedömningsvärde: Det finns en lågriskbedömning på 0,3 mikrogram arsenik kg kroppsvikt och dag. Den har gjorts av Efsa, EU:s organ för livsmedelssäkerhet. Det är inte ett lagstadgat gränsvärde som företag och myndigheter måste hålla sig under."

En människa på 70 kg skulle då helst inte inta mer än 0,3*70=21 mikrogram As per dag. Om ris är denna persons enda källa för As kan man då äta precis tre portioner per dag av det ris som låg högst i undersökningen och landa precis på gränsen.

Jag tror att de flesta i Sverige har väldigt liten övrig exponering för As så vi kan "ha råd" att äta minst en portion ris varje dag utan att komma upp i någon oroande halt. Värre är det för en bangladeshier som redan ligger högt och så proppar truten full med ris varenda kväll.

As-halten är dock inte ok i alla brunnar i Sverige heller även om det är ovanligt, se http://www.sgu.se/grundvatten/brunna...-brunnsvatten/

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Var ju ett stort rabalder om arsenik i kranvattnet i USA runt Clintons tid vill jag minnas. Tror inte man hittat några betydande hälsoproblem associerat med det.

Har inte ris också en hel del socker i sig (i alla fall de typer man kan hitta billigt i västvärlden)? Det är nog ett större problem för storanvändare.
Jag minns inget särskilt under Clintoneran men det finns områden med kritiska nivåer av arsenik i grundvattnet i delar av USA med.

Det finns inget tillsatt socker i något ris i svensk handel, däremot innehåller det naturligt ~0,5 % socker av torrsubstansen. Har man inte någon allvarlig metabol sjukdom är det inget som helst problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
En riktigt skrämmande nyhet för alla foliehattar och ekomuppar, möjligen. Vi andra som inte äter ris tre gånger om dagen sju dagar i veckan kan nog lugnt fortsätta våra liv utan någon större ångest. Tror att ett genomsnittligt besök i tunnelbanan förkortar en hipsters liv väl så mycket som lite ris någon gång i veckan. Dessa satans ekomuppar, alltså.
Det kan låta skrämmande om man inte sätter det i proportion vilket jag tycker jag gjorde nu. Faktiskt lite mer än vad du lyckades prestera satans ickeekomupp.
Citera
2015-02-19, 22:59
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
...

Om vi kollar i artikeln och det vanliga matriset var halterna från 4 till 7 mikrogram per portion. Portion var ju en jäkla enhet, säg vikten men enligt SLV:s app är en portion kokt ris 180 g så jag antar att de räknat med det i artikeln också.

...
Observera här om någon vill räkna vidare att portionen på 180 g är ju kokt ris varav 70 % är vatten. Nu var ju arsenikhalterna angivna per portion så det bör vara samma sak men koncentrationen i okokt ris är förstås högre i proportion till torrsubstanshalten.
Citera
2016-11-25, 12:03
  #8
Medlem
No6s avatar
Stackars ekomupparna, inget mer ris för dem.

Om man ska hålla på och välja bort mat sådär så kan man snart inte äta någonting alls. Blir som ett tvångsbeteende. Släpp det där.
__________________
Senast redigerad av No6 2016-11-25 kl. 12:06.
Citera
2016-11-25, 13:07
  #9
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btina
usch! Får rysningar när jag tänker på det, så mycket riskakor jag gett till min dotter! Jag skäms men jag visste inte bättre.

Hittade av en slump en jätte bra video (till innehållet, kanske inte kvaliten) på ämnet. https://youtu.be/KcSbaW5iNtU

Jätte bra källor också. Istället för riskkakor tex så finns det jättegoda bovetekakor!!
Finns arsenik åxå i bovetekakor och sallad.
Ordet gift har blivit ett slagord i politiska sammanhang. Nyckelordet är dosering.

Jag blir trött att höra predikanter tala om "gift"och "kemikalier" i maten. Alla mat är kemi. Matsmältning är kemi. Alla ämnen, tex 4-5 liter vatten, är giftiga vi tillräckligt hög dos. Bittermandel potent redan vid en påse.

Predikanter är giftigast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback