Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-02-21, 21:21
  #25
Medlem
GoingSouths avatar
Grönsåpa hett vatten (vattenkokare) och en flaskborste ger riktigt bra resultat. Som ny på 10 min.
__________________
Senast redigerad av GoingSouth 2015-02-21 kl. 21:32.
Citera
2015-02-25, 22:05
  #26
Medlem
bruhduhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Aceton är relativt dyrt, i alla fall om man köper de vanliga gripen kemisk ren som de flesta lär göra. Biltema ska ju också ha aceton i lite större mängder till bättre pris, men vet inte om det är av samma kvalitet. I övrigt ska alkohol fungera mycket bra. Alltså isopropanol och dylik. Notera att vissa blandningar inte är 100% isopropanol utan lite andra sorter också, dessa kan lämna spår efter sig om man inte sköljer ur ordentligt efteråt.
T ex t-röd bör fungera mycket bra för rengöring av glasbongar och andra glasrökdon.

Finns pluggar att köpa för både carbhålet och ground jointen till bongar. I övrigt fungerar fettvadd/bomull bra för samma sak. Om du inte använde aceton bör saker i plast allmänt fungera bra för att täppa igen hålen.


jag vet inte vad kan en flaska kosta 20-40kr? köpte en aceton liten röd röker min bong flitigt så på 3 dagar är den fylld med klegg o skit så jag lät den va typ 1 månad tillsist va den svart fick regöra aceton funkade osm sagt as bra räkte till 3-4 tvättar ordentligt rent men det hjälpte mest på kopppartiet då jag kunde skrubba bort sksiten men i själva bongen e det lite svårt den e skruvad o grejjer försökte hälla i aceton o vaten där osv men det funkade inte som tänkt tog ej bort det gula missfärgingen i själva skruv grejjen men allt slemm o klegg försvann iaf o inge smak efter regjorde den bra med varmt vatten o så tycker det är värt o gå o köpa några såna i månaden o rengöra bongen as fräsht så den inte börjar lukta o så där
Citera
2015-02-25, 22:15
  #27
Medlem
auto607989s avatar
T-röd och grovsalt. Bara hälla i några matskedar salt och 1 dl t-röd sen hålla för hålen och skaka. Tar max 30sekunder och man riskerar inte att förstöra bongen med aceton om man har en akrylbong.

mvh
Citera
2015-02-25, 22:19
  #28
Medlem
skitifittabaknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Om det är mycket kladd i den så kan man hälla i aceton (den röda flaskan) och låta det stå ett tag, sen kan man hälla ut allt på en tallrik och låta acetonet dunsta bort. Sen kan man skrapa ihop allt skrap med ett rakblad. Superpotent. Men det blir vidrigt om man har rökt med tobak i bongen.
this!

Rengör min meth pipa så.
Citera
2015-02-26, 21:17
  #29
Medlem
Släng ner en diskmaskin tablett och häll i kokande vatten. Täpp igen hålen innan givetvis. Blir grannt!
Citera
2015-04-27, 18:08
  #30
Medlem
PlaneratMords avatar
Bromsrengörning/breakclean.
Citera
2015-04-27, 18:19
  #31
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
T-röd och grovsalt. Bara hälla i några matskedar salt och 1 dl t-röd sen hålla för hålen och skaka. Tar max 30sekunder och man riskerar inte att förstöra bongen med aceton om man har en akrylbong.

mvh


THis... Detta råd gäller alla sorters bongar av både glas och akryl. Att köpa aceton som är svindyrt om man
jämför med t-röd är bara efterblivet och om man råkar ha en akrylbong blir den helt förstörd. 2kg grovsalt brukar kosta typ 10spänn.

mvh
Citera
2019-01-05, 00:12
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Min rekommendation är t-röd och salt, gärna både vanligt finkornigt salt och grövre salt. Det finkorniga kommer rengöra de mer svåråtkomliga områdena bättre, och det grövre saltet rengör resten. Har testat med borste och har aldrig fått lika bra resultat som med t-röd och salt!

funkar detta på ingrodda bongar med? min är så jävla smutsig att röret ser ut som skorsten som inte rengjorts på 200 år
Citera
2019-01-05, 00:16
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westcoastcrew
funkar detta på ingrodda bongar med? min är så jävla smutsig att röret ser ut som skorsten som inte rengjorts på 200 år

Det funkade bra den tiden jag rökte bong. Bara att skaka på.
Citera
2019-02-21, 02:39
  #34
Medlem
queenearths avatar
Absolut bästa (enligt mig) är att ta både finkornigt och grövre salt och häll ner i bongen, för att därefter dra i en massa stark städsprit (minns ej namn för sådan 80% eller högre) täck utgångar och skaka tills du får ut all tjära. Sen är det bara att skölja ur ordentligt med vatten och den är så gott som ny.
__________________
Senast redigerad av queenearth 2019-02-21 kl. 02:51.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback