Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-28, 21:24
  #37
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tråkiga nyheter till stockholmarna. Mr PK lämnar Malmö.



https://www.sydsvenskan.se/2017-10-26/grattis-dn

Det är den vänsterorienterade Rakel Chukri som hänvisar till "liberalismens grunder".

Citat:
Rakel Chukri: Grattis, DN!
HD och Sydsvenskan förlorar en av sina starkaste stilister – DN vinner honom.

Den politiska situationen, inte bara i Sverige utan i hela Europa, har förändrats radikalt de senaste åren. Reaktionära och främlingsfientliga aktörer har flyttat fram sina positioner. Och EU riskerar, sorgligt nog, att implodera. Vår samtid präglas av svåra och stora frågor.
Det är därför bara att gratulera Dagens Nyheter som har rekryterat min briljanta kollega Per Svensson som ny chef för ledarredaktionen. Inför nästa års ödesdigra val kommer han att vara en oumbärlig röst. HD:s och Sydsvenskans läsare vet att Per Svensson aldrig kompromissar med sin värdegrund – hans brinnande engagemang för yttrandefrihet, bildning och allas lika värde har varit djupt uppskattat.

Från årsskiftet kommer hans plattform att bli ännu större, vilket gläder oss socialliberaler. Det finns alltför många politiker och debattörer på högerkanten som verkar ha glömt bort liberalismens grunder.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ehh, ursäkta men detta hade jag helt missat (och vad fan händer?).
DN:s ledarsida har ju varit monumentalt menlös sedan Niklas Ekdal slutade. Men ändå. På den klassiska vänster/högerskalan i svensk politik har den väl i allmänhet ändå förhållit sig något till höger om mitten?! Per Svensson upplever jag står till vänster om Socialdemokraterna?!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ny...dns-ledarsida/
Ekdal på DN? Minns först nu när jag blir påmind.
Citera
2017-10-28, 23:36
  #38
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ehh, ursäkta men detta hade jag helt missat (och vad fan händer?).
DN:s ledarsida har ju varit monumentalt menlös sedan Niklas Ekdal slutade. Men ändå. På den klassiska vänster/högerskalan i svensk politik har den väl i allmänhet ändå förhållit sig något till höger om mitten?! Per Svensson upplever jag står till vänster om Socialdemokraterna?!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ny...dns-ledarsida/

Jag delar din uppfattning att Svensson i många frågor ligger långt till vänster om borgerlighetens mittfåra. Bonniers tror dock stenhårt på konceptet med en intellektuell och torr vänsterliberal som motor i flaggskeppets åsiktsmaskineri. (Läsarna i innerstaden och de fina villaförorterna ges förutsättningar att kokettera med en fin och PK fasad.) Problemet med Svensson är att hans omvittnade hat mot SD berövar honom klarsyn och stringens. Svenssons texter tenderar att bli endimensionella pamfletter med ett, illa dolt, hat mot SD som röd tråd. Fixeringen vid SD och kampanjen mot dem gör att man snabbt tappar intresset. Likt Expressens Lars Lindström faller Svensson in i ett monotont malande, som saknar spänst och utmanande tankegångar.
__________________
Senast redigerad av fostrom 2017-10-29 kl. 00:07.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback