Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 22:51
  #169
Medlem
spoilers avatar
"Flickan var 15 år när hon hämtades till Sverige och familjehemsplacerades hos sin vuxne make. Sedan dess har det svenska samhället betalat ut bidrag för att han systematiskt ska kunna fortsätta kränka sin flickbrud i hemmet - medan den svenska rättsapparaten stumt har tittat på.

När Diana var 15 år gammal, kom hon till Sverige från Turkiet, gift med sin fem år äldre man som var uttalad jihadist och nekade henne att gå ensam i skolan.Trots att det fanns flera uppgifter om att hon for illa tillsammans med mannen, sade förvaltningsrätten nej till att ge henne ett annat hem än i det arrangerade äktenskapet.I dag har Diana fortfarande inte nått myndighetsålder men går ändå inte i skolan, istället har hon fullt upp med att ta hand om sin nyfödda bebis."

https://www.na.se/logga-in/bortgift-...m-hos-sin-make

"Trots att mannen begränsade sin alltför unga hustrus liv på flera sätt, räckte det inte för förvaltningsrätten:
Den sade nej till att ge henne ett annat hem än hos mannen som tagit hit henne från Turkiet.
– Det behövs allvarligare missförhållanden, säger domaren Joar Berglund om domen som gjorde att Diana blev kvar hos sin make.

Det är nästan ett par år sedan domen föll, men Joar Berglund har friskat upp sitt minne med att läsa sin egen dom så här i efterhand. Och han är fortfarande nöjd med den.

Där står bland annat:”Enligt kommunens utredning gifte sig XXX med Diana när hon var 15 år i Turkiet. Barnäktenskap är dock inte tillåtna i Sverige, och äktenskapet är därmed att betrakta som ogiltigt.”

– Fast det spelar ju ingen roll om det var ett äktenskapsbrott eller inte, det behövs mer konkreta missförhållanden i hemmet, säger Joar Berglund.

Och:”Under socialtjänstens utredning har det blivit tydligt att maken styr en stor del av Dianas liv. Han har bland annat hindrat henne från att gå i skolan, övervakat hennes telefonsamtal, hindrat henne från att kontakta anhöriga och från att tala med andra män, bland annat lärare.”

– Nu kommer jag inte ihåg om hon var med hos oss eller om hon hade något biträde som hade pratat med henne. Men bevisbördan ligger ju på socialtjänsten och jag tyckte väl inte att de hade lyckats med det, säger Joar Berglund.

I domen står också att hon lever ”ett helt vanligt” liv tillsammans med sin make. Men här i Sverige är det är väl inte särskilt vanligt att 15-åringar är gifta med jihadister som begränsar deras liv så mycket att de knappt får gå i skolan ?

– Det kan man tycka. Men det krävs allvarliga missförhållanden för att man ska kunna fatta beslut om LVU. Som att föräldrarna missbrukar eller slår."

https://www.na.se/logga-in/domaren-f...ssforhallanden
Citera
2018-02-25, 23:36
  #170
Medlem
MrKingmeistahs avatar
Det handlar inte om att folk är rädda för att bli kallade rasister, det handlar om att dom vet vad som är rätt och fel och att det bara är rasister som inte agerar rätt.
Citera
2018-02-26, 16:55
  #171
Medlem
Ingen som har domen att dela med sig av? Eller är tanken att komma fram till ett svar som endast grundar sig på spekulationer?
Citera
2018-02-26, 17:01
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKingmeistah
Det handlar inte om att folk är rädda för att bli kallade rasister, det handlar om att dom vet vad som är rätt och fel och att det bara är rasister som inte agerar rätt.

Med det menar du att domen är riktig, men att rasister och annat pack inte kan skilja mellan vad som är gällande rätt och vad som är en moralisk åsikt?
Citera
2018-02-27, 14:51
  #173
Medlem
ArgBlattePostars avatar
När jag gjorde den här tråden för 3 år sedan trodde jag inte den skulle fyllas med fler exempel på samma sak. Det verkar som att domstolar aktivt försöker tolka lagen så perverst som möjligt.

Fy fan vilket äckligt land vi lever i nuförtiden.
Citera
2018-02-27, 16:15
  #174
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
När jag gjorde den här tråden för 3 år sedan trodde jag inte den skulle fyllas med fler exempel på samma sak. Det verkar som att domstolar aktivt försöker tolka lagen så perverst som möjligt.

Fy fan vilket äckligt land vi lever i nuförtiden.

Låt det sjunka in bara, om något år är detta inget som man ens kommer höja på ögonbrynen åt, man kommer nog snarare prata om nationen som försvann
Citera
2018-03-02, 07:46
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
När jag gjorde den här tråden för 3 år sedan trodde jag inte den skulle fyllas med fler exempel på samma sak. Det verkar som att domstolar aktivt försöker tolka lagen så perverst som möjligt.

Fy fan vilket äckligt land vi lever i nuförtiden.

Kan du visa något konkret exempel på detta?

Alltså inte något exempel där resultatet är felaktigt - där tror jag alla är ense - utan ett exempel som konkret visar hur domstolen aktivt tolkat lagen så perverst så möjligt samt presentera en alternativ tolkning som hade varit förenlig med gällande rätt?
Citera
2018-03-02, 07:54
  #176
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Kan du visa något konkret exempel på detta?

Alltså inte något exempel där resultatet är felaktigt - där tror jag alla är ense - utan ett exempel som konkret visar hur domstolen aktivt tolkat lagen så perverst så möjligt samt presentera en alternativ tolkning som hade varit förenlig med gällande rätt?

Kan du ge fler exempel än vad som finns i denna tråd där domstolarna dömt korrekt?
Citera
2018-03-06, 12:26
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Kan du ge fler exempel än vad som finns i denna tråd där domstolarna dömt korrekt?

Att döma korrekt är inte att döma efter åsikt.
Citera
2018-03-06, 17:55
  #178
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Att döma korrekt är inte att döma efter åsikt.

Jag menade att du borde kunna komma med en massa exempel där domstolarna dömt annorlunda, om du inte kan det så har han ju rätt i att det är så att domstolarna aktivt kör på den perversa linjen.
Citera
2018-04-04, 23:04
  #179
Medlem
TraXzmans avatar
Jävla sjuk regering

Citat:
Utländska barnäktenskap, tvångsäktenskap och så kallade fullmaktsäktenskap ska endast kunna erkännas då det finns synnerliga skäl, det vill säga väldigt starka och tydliga skäl. Fullmaktsäktenskap är äktenskap som ingåtts utan att båda parterna är samtidigt närvarande. Fullmaktsäktenskap erkänns i dag utan begränsning, medan tvångsäktenskap och barnäktenskap kan erkännas om det finns särskilda skäl.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...-och_H101JuU30

Outrage After Swedish Government Issues Child Marriage Brochure - Seeking Insight

https://www.youtube.com/watch?v=jfUh...em-uploademail
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback