2015-03-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Ehh...I beg to differ. Visst finns det lite skanky områden med sprutnarkomaner i vissa parker. Men att Prag skulle vara trashigt...glöm.
Jag håller med, men drar man sig uppåt Teplice och Usti är det värre.
Citera
2015-04-01, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Ehh...I beg to differ. Visst finns det lite skanky områden med sprutnarkomaner i vissa parker. Men att Prag skulle vara trashigt...glöm.
Ah visst, jag snackar bara om vad jag upplevde när jag var där med mitt innebandy lag
Citera
2025-09-10, 00:02
Avslutad
Riga är rätt trashigt. Billig sprit, alkohol och mkt sexturism. Prostituerade överallt som frågar om man önskar öppna plånboken för deras service, och är också ett beryktat tillhåll för britternas svensexor. Jag blev sprayad med tårgas i ögonen av ett tonårsgäng i Riga för 10-15 år sedan, vilket var en obehaglig upplevelse. Sedan har vi Tallinn och Sopot. Sopot är Östersjöns partynäste par excellence, särskilt för tyska och brittiska ungdomar.

Prag har redan blivit omnämnt i tråden, och även om Prag rent generellt inte är "trashigt" så finns det områden i Prag, särskilt i den absoluta stadskärnan i gamla stan och den berömda Vaclavplatsen, som är extremt besmittade av västerländska turister på lyset. Jag glömmer aldrig den i princip demoniska atmosfären på natten inuti KFC-restaurangen, som var/är öppen dygnet runt på helger, vid Vaclavplatsen. Säkerligen 60% av besökarna inuti KFC på helgerna nattetid var odrägligt berusade britter som levde rövare och det är väl framförallt tillgången till billig öl som lockar. Britter dras till billig öl som magneter dras till varandra. Det enda positiva i sammanhanget är att britterna - framförallt arbetarklass och lägre medelklass - är fullständigt ointresserade av kultur och struntar i det mesta förutom att "supa", knulla och käka snabbmat, och då tillgången till ovanstående är överlägsen i gamla stan i allmänhet och Vaclavplatsen i synnerhet så har man magiska tillhåll som eklektiska Holešovice mer eller mindre reserverade för sig själva. Vaclavplatsen är för övrigt stället där Jan Palach tände eld på sig själv som protest mot Sovjets ockupation av Tjeckoslovakien.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-10 kl. 00:48.
Citera
2025-09-10, 00:49
Avslutad
Holešovice, Prags motsvarighet till Söder i Stockholm, är i princip kliniskt befriat från turister, och erbjuder en exceptionellt genuin atmosfär med traditionella pubar, konstgallerier, caféer, marknader (Pražská tržnice) och indie-butiker samt en uppsjö asiatiska restauranger, typ vietnamesiskt, japanskt och kinesiskt. Stadsdelen påminner mkt om området runt Järntorget och andra långgatorna i Gbg med sina smala, långa stråk som kantas av just caféer, pubar och restauranger som attraherar ett mer inhemskt klientel och infödingar än turiststråken runt Avenyn. Sedan, visst, Strossmayer Square är också beläget i Holesovice och det innebär att det var inom stadsdelens ramar som Olga Hepnarova kaosade runt med sin truck på 70-talet när hon begick ett av centrala Europas värsta massmord sedan WW2 - men det bör inte avskräcka från besök.

St. Pauli och Reeperbahn i Hamburg är otroligt sunkigt och farligt. Berlin är extremt dekadent på sina håll, och då framförallt runt Warschauer Strasse och Friedrichshain samt Gesundbrunnen i Östberlin. Berghain är en helt galen technoklubb där folk frossar mer eller mindre öppet i sex. Red Light District nära Tiergarten är sunkigt deluxe. Knarkhandeln florerar fortfarande i princip inför öppen ridå vid Zoologischer Garten ett stenkast från Berlin Zoo och Olof Palme Platz och det luktar ofta gräs när man flanerar runt området. Jag har bevittnat flera vilda, urspårade slagsmål vid Zoologischer Garten genom åren, varav i princip samtliga har involverat missbrukare, MENA-pack eller/och nazister. Folk kastar ibland (i de sunkigare delarna av Berlin) ölflaskor, glas och stenar från höghusen mot fotgängare på gatorna, och blir man träffad i huvudet så dör man förmodligen. Jag har varit med om det flera ggr, och har varit nära att bli träffad minst tre gånger, men lyckligtvis överlevt.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-10 kl. 00:52.
Citera
2025-09-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Håller jag verkligen med om, att deras huvudgata heter "karl marx strasse" förklarar det moraliska förfallet.
Hela staden är en knark och hor-stad precis som på 20-talet.

Semesterorter skulle väl vara sunny beach i Bulgarien, det är underklassens resmål, dom som inte har råd med Spanien eller Grekland.

Sunny beach i dag 2025 är främst ett resmål för unga östeuropeiska ungdomar från
Polen, Tjeckien, Slovakien etc som vill bada och supa för billig peng
Väldigt få skandinaver där nuförtiden.
Citera
2025-09-10, 21:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Holešovice, Prags motsvarighet till Söder i Stockholm, är i princip kliniskt befriat från turister, och erbjuder en exceptionellt genuin atmosfär med traditionella pubar, konstgallerier, caféer, marknader (Pražská tržnice) och indie-butiker samt en uppsjö asiatiska restauranger, typ vietnamesiskt, japanskt och kinesiskt. Stadsdelen påminner mkt om området runt Järntorget och andra långgatorna i Gbg med sina smala, långa stråk som kantas av just caféer, pubar och restauranger som attraherar ett mer inhemskt klientel och infödingar än turiststråken runt Avenyn. Sedan, visst, Strossmayer Square är också beläget i Holesovice och det innebär att det var inom stadsdelens ramar som Olga Hepnarova kaosade runt med sin truck på 70-talet när hon begick ett av centrala Europas värsta massmord sedan WW2 - men det bör inte avskräcka från besök.

St. Pauli och Reeperbahn i Hamburg är otroligt sunkigt och farligt. Berlin är extremt dekadent på sina håll, och då framförallt runt Warschauer Strasse och Friedrichshain samt Gesundbrunnen i Östberlin. Berghain är en helt galen technoklubb där folk frossar mer eller mindre öppet i sex. Red Light District nära Tiergarten är sunkigt deluxe. Knarkhandeln florerar fortfarande i princip inför öppen ridå vid Zoologischer Garten ett stenkast från Berlin Zoo och Olof Palme Platz och det luktar ofta gräs när man flanerar runt området. Jag har bevittnat flera vilda, urspårade slagsmål vid Zoologischer Garten genom åren, varav i princip samtliga har involverat missbrukare, MENA-pack eller/och nazister. Folk kastar ibland (i de sunkigare delarna av Berlin) ölflaskor, glas och stenar från höghusen mot fotgängare på gatorna, och blir man träffad i huvudet så dör man förmodligen. Jag har varit med om det flera ggr, och har varit nära att bli träffad minst tre gånger, men lyckligtvis överlevt.
Med den relativt färska nya cannabislagstiftningen i Tyskland så tycker jag att cannabislukten har spridit sig bra i landet, men det verkar mest handla om sunkigare ställen, bakgator vid järnvägsstationer och liknande. Centrala Amsterdam är dock mycket värre.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Elross 2025-09-10, 22:09
Medlem
Listtrådar är inte tillåtna så om ni skriver ett ställe krävs en motivation om inlägget ska få vara kvar//Mod
2025-09-11, 10:44
Medlem
DraconianTimess avatar
Trashigaste stället i Europa (därmed är Skid Row i L.A. diskvalificerat) måste nog vara Istegade i Köpenhamn, speciellt omkring kyrkan vid Maria Kirkeplads. Där kryllar det av riktigt tunga narkomaner och som jag förstår så har de ett sprututbytesprogram där.
Istegade har överlag städats upp något de senaste åren. Det var mycket värre för 20 år sedan.

Oslo Centralstation är också ökänd för mycket tunga narkomaner och skumma figurer, speciellt på och omkring sidogatorna.
Citera
2025-09-11, 20:06
Medlem
Adelaides avatar
Rom - gatan snett framför Termini, där det finns kebabkiosker och liknande, är seriöst den värsta gatan jag sett i hela Europa. Pundarna har i princip tagit över hållplatsen där, de står där och hänger i stora grupper. Tyvärr råkade jag gå igenom denna gata första dagen i Rom - det stank cannabis och urin, och jag kände mig otrygg av alla onda blickar. Varje person som går förbi en viskar "hashish?".
Det konstiga var att det stod en grupp poliser och hängde bara ca 100 meter bort. Fick känslan att även polisen verkar ha gett upp där.

Berlin - Alexanderplatz vid stationshuset verkar vara ett riktigt pundarställe, trots att det finns massa turister och en polisstation(!) alldeles i närheten. Hemlösa pundare som urinerar helt öppet. Jag brukade ta en omväg.
Citera
2025-09-11, 20:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Rom - gatan snett framför Termini, där det finns kebabkiosker och liknande, är seriöst den värsta gatan jag sett i hela Europa. Pundarna har i princip tagit över hållplatsen där, de står där och hänger i stora grupper. Tyvärr råkade jag gå igenom denna gata första dagen i Rom - det stank cannabis och urin, och jag kände mig otrygg av alla onda blickar. Varje person som går förbi en viskar "hashish?".
Det konstiga var att det stod en grupp poliser och hängde bara ca 100 meter bort. Fick känslan att även polisen verkar ha gett upp där.

Berlin - Alexanderplatz vid stationshuset verkar vara ett riktigt pundarställe, trots att det finns massa turister och en polisstation(!) alldeles i närheten. Hemlösa pundare som urinerar helt öppet. Jag brukade ta en omväg.
Under järnvägsbron alldeles öster om stationen Hackescher Markt, en station öster om Alexanderplatz, brukar det sova en hel del människor. Jag gissar att de flesta "jobbar" i närområdet.
Citera
2025-10-03, 06:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8

St. Pauli farligt? Nja. Visst är det sunkigt men upplever inte att det skulle vara farligare än en genomsnittlig västeuropeisk stadskärna nattetid. Självklart bör man vara försiktig men så är det ju överallt nuförtiden.

Sunkigaste stället i Europa som jag besökt är Bahnhofviertel i Frankfurt. Sprutnarkomaner, fnask i mängder och diverse kriminellt pack.

Det ska dock sägas att jag aldrig besökt ökända sunkställen i Belgien som Anderlecht eller Charloi. (Marockanska kvarteren i Antwerpen som jag besökt är dock helt okej).

Har aldrig heller varit i Bradford eller Birmingham som båda ska vara riktigt illa från vad jag hört.
Citera
2025-11-16, 19:48
Medlem
Bryssel! Barn och familjer som sover på gatorna, en känsla av otrygghet och många varierande områden.

EU-kvarteren är väl okej, men sen. Nja. Besöker ofta staden i jobbet och det är något som skaver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in