Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Holešovice, Prags motsvarighet till Söder i Stockholm, är i princip kliniskt befriat från turister, och erbjuder en exceptionellt genuin atmosfär med traditionella pubar, konstgallerier, caféer, marknader (Pražská tržnice) och indie-butiker samt en uppsjö asiatiska restauranger, typ vietnamesiskt, japanskt och kinesiskt. Stadsdelen påminner mkt om området runt Järntorget och andra långgatorna i Gbg med sina smala, långa stråk som kantas av just caféer, pubar och restauranger som attraherar ett mer inhemskt klientel och infödingar än turiststråken runt Avenyn. Sedan, visst, Strossmayer Square är också beläget i Holesovice och det innebär att det var inom stadsdelens ramar som Olga Hepnarova kaosade runt med sin truck på 70-talet när hon begick ett av centrala Europas värsta massmord sedan WW2 - men det bör inte avskräcka från besök.
St. Pauli och Reeperbahn i Hamburg är otroligt sunkigt och farligt. Berlin är extremt dekadent på sina håll, och då framförallt runt Warschauer Strasse och Friedrichshain samt Gesundbrunnen i Östberlin. Berghain är en helt galen technoklubb där folk frossar mer eller mindre öppet i sex. Red Light District nära Tiergarten är sunkigt deluxe. Knarkhandeln florerar fortfarande i princip inför öppen ridå vid Zoologischer Garten ett stenkast från Berlin Zoo och Olof Palme Platz och det luktar ofta gräs när man flanerar runt området. Jag har bevittnat flera vilda, urspårade slagsmål vid Zoologischer Garten genom åren, varav i princip samtliga har involverat missbrukare, MENA-pack eller/och nazister. Folk kastar ibland (i de sunkigare delarna av Berlin) ölflaskor, glas och stenar från höghusen mot fotgängare på gatorna, och blir man träffad i huvudet så dör man förmodligen. Jag har varit med om det flera ggr, och har varit nära att bli träffad minst tre gånger, men lyckligtvis överlevt.
St. Pauli farligt? Nja. Visst är det sunkigt men upplever inte att det skulle vara farligare än en genomsnittlig västeuropeisk stadskärna nattetid. Självklart bör man vara försiktig men så är det ju överallt nuförtiden.
Sunkigaste stället i Europa som jag besökt är Bahnhofviertel i Frankfurt. Sprutnarkomaner, fnask i mängder och diverse kriminellt pack.
Det ska dock sägas att jag aldrig besökt ökända sunkställen i Belgien som Anderlecht eller Charloi. (Marockanska kvarteren i Antwerpen som jag besökt är dock helt okej).
Har aldrig heller varit i Bradford eller Birmingham som båda ska vara riktigt illa från vad jag hört.