Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-23, 11:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Jag trodde man skulle väga tillagad, är det inte bättre att veta hur många gram man egentilgen stoppar i sig relativt hur många man köpt?
När det är tillagat lär ju andra saker tillkommit. T.ex. ris suger ju åt sig vatten osv. Alltså är det att föredra att väga när det inte är tillagat. Dessutom är det ganska svårt att väga t.ex. köttfärssås när det är tillagat, utan enklare att väga alla ingredienser innan.
Citera
2015-02-23, 14:15
  #14
Medlem
Jag frågar för att ca 10 % av vikten försvann på mina frysta kycklingfileer, men enligt vad ni säger så äter jag 10 % för mycket kyckling relativt mina beräkningar då.. Ingen big deal, det blir ca 50 kcal och det spräcker ingen ätarbudget.

Skall börja väga kycklingen olagad. dock -Ris väger ni väl kokt ändå?
Citera
2015-02-23, 15:23
  #15
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Jag frågar för att ca 10 % av vikten försvann på mina frysta kycklingfileer, men enligt vad ni säger så äter jag 10 % för mycket kyckling relativt mina beräkningar då.. Ingen big deal, det blir ca 50 kcal och det spräcker ingen ätarbudget.

Skall börja väga kycklingen olagad. dock -Ris väger ni väl kokt ändå?

Självklart inte. Allting räknas otillagat om det inte annat specificeras.
Citera
2015-02-23, 15:36
  #16
Medlem
Hur kan du ens tro att man ska väga den lagade maten och sen gå efter kalorierna för 100g som anges på förpackningen. Det är så himla ologiskt så jag vet inte vad jag ska jämföra det med.

Att du gjort fel ang kyckling spelar mindre roll som du skriver.
Citera
2015-02-23, 16:05
  #17
Medlem
Sorry pågar, hade detta varit intuitivt för mig hade jag inte bhövt fråga.

och jag gick inte på förpackningarna för att vara helt ärlig. Jag gick på den här sidan.
http://www7.slv.se/Naringssok/

Det är klart att om man äter färdigmat att man får gå på vad som står där.
Men när jag komponerar min egen mat.. 100 gram kokt och okokt ris är rätt stor skillnad...
Citera
2015-02-23, 20:10
  #18
Medlem
Det är så skevt jag har ingen bra metod. Nr man gör mat så gör man mycket mat åt gången vilket innebär att när man ska äta nästa gång så får man väga LAGAD mat och då blir det automatist fel. Man orkar ju inte göra mat 4-5 ggr om dagen. Nån som har ett tips på en bra metod?
Citera
2015-02-23, 21:36
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Det är så skevt jag har ingen bra metod. Nr man gör mat så gör man mycket mat åt gången vilket innebär att när man ska äta nästa gång så får man väga LAGAD mat och då blir det automatist fel. Man orkar ju inte göra mat 4-5 ggr om dagen. Nån som har ett tips på en bra metod?

Det räcker väl med att du räknar ut den totala energimängden i det du lagar och dividerar det med antalet portioner som du delar upp?...
Citera
2015-02-23, 21:38
  #20
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Det är så skevt jag har ingen bra metod. Nr man gör mat så gör man mycket mat åt gången vilket innebär att när man ska äta nästa gång så får man väga LAGAD mat och då blir det automatist fel. Man orkar ju inte göra mat 4-5 ggr om dagen. Nån som har ett tips på en bra metod?

Det är väl bara att dela maten i 4-5 lika stora delar? Du vet ju hur många kalorier det är totalt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback