Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 18:46
  #1
Medlem
rainbow319s avatar
Hej!

Många på Youtube varnar starkt för Xanor och andra bensodiazepiner... Som den här tjejen: https://www.youtube.com/watch?v=oqCXUVWRAto

Är Xanor verkligen såhär farlig enligt er? Är det ett rent helvete och komma av ifrån? Som f.d. Sobril, Stesolid och Xanor brukare dagligen i 3 månader, fick jag absolut inget beroende öht. Jag kunde slänga en burk Xanor i toaletten utan att blinka. Men för vissa verkar det vara omöjligt... Hur är era upplevelser med bensodiazepiner, framför allt Xanor (alprazolam)? Blev nyfiken och vill ha er erfarenhet.

Ciao!
2015-02-18, 18:46
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) Xanor (alprazolam) vanliga frågor och svar. /låst
2015-02-18, 18:57
  #3
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Hej!

Många på Youtube varnar starkt för Xanor och andra bensodiazepiner... Som den här tjejen: https://www.youtube.com/watch?v=oqCXUVWRAto

Är Xanor verkligen såhär farlig enligt er? Är det ett rent helvete och komma av ifrån? Som f.d. Sobril, Stesolid och Xanor brukare dagligen i 3 månader, fick jag absolut inget beroende öht. Jag kunde slänga en burk Xanor i toaletten utan att blinka. Men för vissa verkar det vara omöjligt... Hur är era upplevelser med bensodiazepiner, framför allt Xanor (alprazolam)? Blev nyfiken och vill ha er erfarenhet.

Ciao!

Dessa personer på youtube lär ju ha gått på det i dagligen i flera år.
2015-02-18, 19:04
  #4
Medlem
Tog det dagligen i flera år och gick av. Upplevde ingen jobbig AT.

Hur du påverkas är individuellt.
2015-02-18, 19:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero.
Tog det dagligen i flera år och gick av. Upplevde ingen jobbig AT.

Hur du påverkas är individuellt.
Vilken sort och dos? Gick du på några andra droger istället?
2015-02-18, 19:20
  #6
Medlem
första ska jag säga att jag har inte tagit på den nivå som hon verkar hålla på. alltså typ dagligen länge.
MEN...
jag älskar benzo! och jag har aaaldrig mått dåligt, snarare tvärt om, att jag är på bra humör och känner mig lycklig. dock samtidigt som jag givetvis vill ha mer.. in i oändligheten! men även om jag inte får mer så mår jag bra.

men hade det varit för några år sedan så hade jag krigat mig till mer dom gångerna, och då kanske jag också hade börjat få hennes problem.. men det skulle jag lika gärna kunnat få av MASSA annat också.

men hennes film..det är jätte fint att hon får prata sig igenom sin terapi med youtube men.. det är ju just HENNES upplevelser kring detta.
jag menar, det finns ju folk som får hashpsykos efter en liten joint medans vissa röker hela livet och sen får sin "psykos" och även dom som får inga alls.
så... jag tror det jag försöker säga att det är individuellt. och att alla faktiskt REDAN VET DET!
2015-02-18, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alumette
jag tror det jag försöker säga att det är individuellt. och att alla faktiskt REDAN VET DET!
Nästan allt är individuellt, men skjuter du dig i benet så kan du räkna med en helvetes smärta. Benso är inget annat är djävulens påhitt och det borde skapas lagar mot att skriva ut sånt till "vanligt folk". Benso är en av dem tyngsta drogerna som finns på marknanden.
2015-02-18, 19:31
  #8
Medlem
rainbow319s avatar
Kanske dags och hoppa på Xanor igen och må bra istället... Jag menar, jag har sån jävla ångest mestadels av tiden. Framför allt när mina attacker kommer, tror att jag ska DÖ! Jag orkar inte hantera det utan medicin. Men min nuvarande läkare är fruktansvärt restruktiv, och jobbat med avgiftning osv innan. Så han kan jag absolut inte be om Xanor. Däremot fyller jag 25 snart och flyttas till Vuxenpsyk, där får jag förhoppningsvis en vettig läkare som ser min ångest som ett problem. Som inte tror jag ska punda bara för att jag får recept på det...
2015-02-18, 20:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Nästan allt är individuellt, men skjuter du dig i benet så kan du räkna med en helvetes smärta. Benso är inget annat är djävulens påhitt och det borde skapas lagar mot att skriva ut sånt till "vanligt folk". Benso är en av dem tyngsta drogerna som finns på marknanden.


jo jävulens påhitt brukar ju vara väldigt lömska.. och som sagt så har jag inte "gått" på benz så jag vet inte den mörka sidan :/

Men poängen var bara att alla kan få allting av allting. så just den där videon vettefan!!
2015-02-18, 21:15
  #10
Medlem
Om man tar bensodiazepiner därför att man har en sjukdom som motiverar det, och man tar det i rätt mängd vid rätt tillfällen samt håller sig till maxdos, så är risken minimal att man utvecklar tolerans och beroende. MEN: Då bensodiazepiner huvudsakligen ordineras mot ångest är risken stor att man inte följer allt det där, i ren panik, och det är då man kan utveckla tolerans och beroende. Sedan har vi förstås missbrukare, som inte alltid ser bensodiazepiner som läkemedel, utan som rekreationsdrog. De kan naturligtvis också utveckla tolerans och beroende. Även de som är sjuka kan reagera individuellt på olika typer av bensodiazepiner, och en del kanske får utebliven effekt. Risken är då att de självsvåldigt ökar dosen, i stället för att prova en annan typ. Tyvärr kan läkarnas avoghet mot bensodiazepiner göra att en del hellre testar ökad dos av det de kanske har tjatat sig till, än att ta en ny vända med doktorn. Bensodiazepiner är i allmänhet de enda riktigt effektiva läkemedlen mot ångest. Men de bör användas helst bara som punktinsatser, man tar dem när man absolut inte klarar sig utan dem. Därför är det att föredra typer, i allmänhet, som verkar snabbt. Stesolid verkar både snabbt och länge samt har muskelavslappnande verkan, och ångest ger ofta ökad muskelanspänning, så där är verkan dubbel. Men olika typer av bensodiazepiner kan vara lämpliga i individuella fall. Ingen typ är bäst för alla.
Fast grundrådet är: ta bara bensodiazepiner när inget annat hjälper. För mig är motion väldigt effektivt mot mildare ångest. Testa!
2015-02-18, 21:35
  #11
Medlem
Benso är en lömsk drog. Håller du dig till medicinska doser och ger fan i att höja när effekten blir sämre så klarar du dig förmodligen ifrån några större besvär mer än att det slutar fungera.

Men folk som lider av ångest kan oftast inte låta bli att ta 2-3-4-5-6-7-8 stycken istället för 1 när ångesten maler på och ju större doser du tar desto snabbare bygger du tolerans.

Benso är främst en helvetes drog för folk som legat på tex 20mg+ xanor om dagen i ett par år.
3 månader på medicinska doser kommer inte ge något fysisk avtändning att tala om.
2015-02-18, 21:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Om man tar bensodiazepiner därför att man har en sjukdom som motiverar det, och man tar det i rätt mängd vid rätt tillfällen samt håller sig till maxdos, så är risken minimal att man utvecklar tolerans och beroende.
Maxdosen kan vara äckligt hög för vissa personer, och även benso i små mängder kan göra dig beroende och öka din tolerans.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback