Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 15:32
  #1
Medlem
meganegerdases avatar
Jag tycker att vi en gång för alla ska bestämma vilket kaffe som är bäst i vilket kommun (med vilket vatten). Samt hur mycket kaffe som krävs för att en normalstor mugg av dito kaffe ska bli av bästa kvalisort.

De som vill gå in på överkurs kan även jämföra olika bryggare, det kan ju faktiskt förefalla sig så att olika kaffe blir olika bra i olika bryggare.

Jag själv har länge testat flera olika sorter i Jönköpingsområdet och kommit fram till att med vättervatten blir Arvid Nordquist reko mörkrost absolut godast, och det håller nästan samtliga mina kaffedrinkande vänner med om. För en normalstor mugg krävs sju skopor (matskedar) för att det ska bli ultimat.

jag använder mig av en tämligen enkel bryggare av fabrikat Melitta look de luxe.

Så fortsätt bygg på.

Vättervatten - Arvid Nordquist Reko mörkrost - 7 skopor - Melitta look de luxe
Citera
2015-02-18, 17:21
  #2
Medlem
Hur viker du ditt Melitta-filter? Jag har funnit det avgörande för att kunna brygga bra kaffe.
Citera
2015-02-18, 18:54
  #3
Medlem
Skanderas avatar
Bryggaren har stor betydelse för hur bra kaffe du får i koppen. Rätt temp osv.

Moccamasters olika modeller är prisvärda.
Citera
2015-02-18, 20:49
  #4
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemar
Hur viker du ditt Melitta-filter? Jag har funnit det avgörande för att kunna brygga bra kaffe.

Du verkar vara expert. Har en sån bryggare där man fäller ner locket så filtret behöver inte vika något speciellt utan det passar till sig automatiskt.

Använder f.ö inte Melittas egna filter utan kör ofta på lite grovare filter från Ica.
Citera
2015-02-18, 22:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Du verkar vara expert. Har en sån bryggare där man fäller ner locket så filtret behöver inte vika något speciellt utan det passar till sig automatiskt.

Använder f.ö inte Melittas egna filter utan kör ofta på lite grovare filter från Ica.

Jag tar mitt bryggkaffe på allvar är en smula överkänslig för koffein, så jag kan max dricka 3 koppar per dag. Så det gäller att varje kopp bryggs med kärlek!

Mina tips:

Kaffet hålls tätförslutet i extra påse i kylen. Ej nödvändigt vid hög förbrukning, typ kontor.

Bryggar utan värmeplatta. Kaffet ska bryggas direkt i termos. Det finns sådana bryggare. Själva har jag en minibryggare och brygger max två koppar åt gången. En värmeplatta bidrar till bildandet av garvsyra om jag inte har fel, inte bra.

Gällande filtret: det ska vikas i perforeringen. Dvs att ca en centimeter ska vikas in på botten och sida innan filtret sätts ner. Om man ej viker filtret kommer det att vara för stort. Då ligger det ej dikt an vilket resulterar i att vätskan rinner igenom för fort. De flesta kompenserar detta med mer kaffe, men då blir smaken dålig.

Gör ej för starkt. Det är typ som att blanda saft, för starkt är inte gott helt enkelt.

Det ska drickas i tunna, små koppar. Helst med en kardemummabulle och några tanter som sällskap


<3
Citera
2015-02-18, 22:21
  #6
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemar
Jag tar mitt bryggkaffe på allvar är en smula överkänslig för koffein, så jag kan max dricka 3 koppar per dag. Så det gäller att varje kopp bryggs med kärlek!

Mina tips:

Kaffet hålls tätförslutet i extra påse i kylen. Ej nödvändigt vid hög förbrukning, typ kontor.

Bryggar utan värmeplatta. Kaffet ska bryggas direkt i termos. Det finns sådana bryggare. Själva har jag en minibryggare och brygger max två koppar åt gången. En värmeplatta bidrar till bildandet av garvsyra om jag inte har fel, inte bra.

Gällande filtret: det ska vikas i perforeringen. Dvs att ca en centimeter ska vikas in på botten och sida innan filtret sätts ner. Om man ej viker filtret kommer det att vara för stort. Då ligger det ej dikt an vilket resulterar i att vätskan rinner igenom för fort. De flesta kompenserar detta med mer kaffe, men då blir smaken dålig.

Gör ej för starkt. Det är typ som att blanda saft, för starkt är inte gott helt enkelt.

Det ska drickas i tunna, små koppar. Helst med en kardemummabulle och några tanter som sällskap


<3

Fan du och jag hade nog kommit bra överens. Ska ta dina tips med största möjliga seriositet för att förbättra processen av mitt kaffebryggande.

Vad har du för favoriter gällande kaffesort? och var bor du?
Citera
2015-02-18, 22:24
  #7
Medlem
Vättervatten - Arvid Nordquist Reko mörkrost - 7 skopor - Melitta look de luxe[/quote]

bra val! Jag kör arvid nordquist eco eller reko.
Citera
2015-02-18, 22:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Fan du och jag hade nog kommit bra överens. Ska ta dina tips med största möjliga seriositet för att förbättra processen av mitt kaffebryggande.

Vad har du för favoriter gällande kaffesort? och var bor du?

Bor i sthlm. Men sommarställe utanför Gränna

Mycket trevligt att språkas med en av få likasinnade!
Citera
2015-02-19, 01:15
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Zoegas skånerost på det kalkrika vattnet från brunnen på sommarstället är en klar höjdare.

Kanske ingen märklighet att just skånerosten gör sig så bra på vatten i fråga. Det skånska vattnet är i allmänhet hårt, och håller tämligen högt pH.

Är ingen stor kaffedrickare, nöjer mig med en kopp på morgonen för det mesta, så jag kör med uppkok i kastrull och bryggning i bryggtratt. På jobbet har vi dock en termosbryggare från Moccamaster som nämndes tidigare i tråden, och jag håller med, den gör riktigt bra kaffe!
Citera
2015-02-28, 20:31
  #10
Medlem
Bloodbounds avatar
Intressant det där med vikningen av filtret, det ska jag försöka tänka på i framtiden. Själv brukar jag variera kaffesorter, men Löfbergs Karisma är populär. Kör med en Krups-bryggare av något slag. Bor i Värmland, är lite osäker på vattnets egenskaper här.

Jag tänkte på en annan sak; vilken typ av vatten skulle vara det ultimata för att få ut så mycket smak som möjligt ur kaffet? Alltså pH, hårdhet osv.
Citera
2015-02-28, 23:21
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Intressant det där med vikningen av filtret, det ska jag försöka tänka på i framtiden. Själv brukar jag variera kaffesorter, men Löfbergs Karisma är populär. Kör med en Krups-bryggare av något slag. Bor i Värmland, är lite osäker på vattnets egenskaper här.

Jag tänkte på en annan sak; vilken typ av vatten skulle vara det ultimata för att få ut så mycket smak som möjligt ur kaffet? Alltså pH, hårdhet osv.
Så mycket smak som möjligt? Du är inte intresserad av så god smak som möjligt?
Gissar att olika vattentyper passar olika bra till olika kaffetyper. Något liknande verkar gälla vid ölbryggning (mjukt vatten till pilsner, hårt vatten till brittisk ale).

Jag maler kaffet i samband med bryggning, ca 60 -70 gram / liter vatten, tratt & termos.
Citera
2015-03-01, 01:37
  #12
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Jag tycker att vi en gång för alla ska bestämma vilket kaffe som är bäst i vilket kommun (med vilket vatten). Samt hur mycket kaffe som krävs för att en normalstor mugg av dito kaffe ska bli av bästa kvalisort.

De som vill gå in på överkurs kan även jämföra olika bryggare, det kan ju faktiskt förefalla sig så att olika kaffe blir olika bra i olika bryggare.
I regel är perkulator är alltid totalt överlägsen bryggare. Även för Skövdes vatten är för övrigt Alfred Nordqvists riktigt fint. I alla fall om man jämför de förmalda sorterna som säljs i vanliga mataffärer. Annars är ska man ju helst mala sina egna bönor om man vill kalla sig själv finsmakare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback