Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 15:11
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6096555

"Polisen stoppar inte yxmannen i Mark

lyssna på Polisen:Polisen: Vi kan ej frihetsberöva utan laglig grund


Polisen: Kan inte frihetsberöva utan laglig grund
(1:40 min)


En förskola i Mark bevakas sedan ett år av väktare eftersom en yxbeväpnad man setts stryka omkring. Polisen känner tlll mannen, men kan inte göra något."

"-- Det finns en notering om att han har viftat med en yxa och då är det ju någon som har upplevt det. Men det finns ingen anmälan så vitt jag vet, och (finns det det) är han i så fall hörd om det och utredd.

– Vi kan inte frihetsberöva en människa utan laglig grund."


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6095114

"Dyr bevakning
Enligt vittnen har mannen setts utanför förskolan med yxa och järnrör, och det har även hänt att han slagit på fönsterrutorna.

På förskolans initiativ finns därför en väktare på plats sedan ett år tillbaka, en bevakning som hittills kostat kommunen omkring en halv miljon kronor.

Magnus Larsson är kommunikationsstrateg på Marks kommun.

– Vi har fått uppgifter om att det finns en person som uppehåller sig i ett område där det finns en förskola i Mark. Den här personen har upplevts som störande, högljudd och i vissa fall hotfull också. Kommunen har satt in väktare för att göra situationen tryggare för personal, barn och vårdnadshavare."

Är det rätt av kommunen att betala för väktaren? Vad bör polisen göra
Citera
2015-02-18, 16:13
  #2
Medlem
franges avatar
En yxa borde väl definitivt gå under knivlagen, det kan man väl knappast få gå runt och vifta i tätbebyggt område med?!?
Citera
2015-02-18, 21:55
  #3
Medlem
calmsolutions avatar
Enligt inslaget i Västnytt så verkar det som om mannen periodvis mår mycket dåligt, det är väl i dessa perioder incidenterna inträffar.
Verkar vara en svårhet att stoppa honom nu innan något allvarligt inträffar, man riskerar mest från myndigheternas sida om denne man kränks. Skolchefen som uttalade sig vill absolut inte bli inblandad, det är tydligt.
Citera
2015-02-18, 22:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
En yxa borde väl definitivt gå under knivlagen, det kan man väl knappast få gå runt och vifta i tätbebyggt område med?!?
Visst gör den det, men brott mot knivlagen ger inte polisen rätt att gripa personen.
Endast om hot eller annat finns med i bilden kan man gripa.
Således kan polisen endast ta ifrån mannen yxan och ta upp anmälan.

Problemet är, som det verkar, att polisen inte fått in anmälan som medger gripande och heller inte observerat sådant beteende.

Det är olyckligt, men så länge man inte begått ett brott kan man inte gripa. Uppenbarligen känner sig många hotade av hans beteende, men sålänge han inte gjort något kan man inte göra annat än att skydda skolan med bevakning, och då är en väktare billigare än en polis.
Citera
2015-02-20, 18:14
  #5
Medlem
Om han utgör ett hot kan poliser själva ta initiativ.
Verkar slappt hanterat av polisen. Beror det på ointresse?
Citera
2015-02-20, 18:22
  #6
Medlem
KeyboardCats avatar
Hade det funnits ett liknande hot mot mitt eget barns dagis hade jag som förälder sett till att hotbilden försvann, om rättsväsendet är okapabel att se till att våra barn är trygga.
Citera
2015-02-20, 18:28
  #7
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyboardCat
Hade det funnits ett liknande hot mot mitt eget barns dagis hade jag som förälder sett till att hotbilden försvann, om rättsväsendet är okapabel att se till att våra barn är trygga.


Ja. Skulle man bli ställd mot väggen bör man ju kunna dra vilken rövare som helst för vem fan kommer tro på en som glider runt med yxa?
Citera
2015-07-03, 09:19
  #8
Medlem
crusades avatar
Nu har samma man mördat en kvinna (sin fru? ) därmed blir det förhoppningsvis lugnt framöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback