2015-02-18, 14:45
Medlem
Andy90s avatar
Väldigt oklart om jag lägger denna fråga i rätt forum, eller vad jag ens skulle sätta för rubrik..
(Feel free to move the tråd om den är fellagd.)

Nästa vecka ska jag byta ut min PC och köpa mig en rejäl Mac.
Jag skulle dock behöva använda några windows-program på macen via Boot Camp och vad jag förstått så behöver jag då en Windows produktnyckel för att kunna använda Windows på macen. (enligt denna länk: http://support.apple.com/sv-se/HT201258)

Min första tanke är ju att jag bör kunna fortsätta använda den jag har på PCn nu (den datorn kommer jag inte använda mer efter bytet.)

Har två frågor..
Är det möjligt?
Var finner jag isåfall vad min produktnyckel heter?
Pcn köpte jag i butik för några år sedan och Windows var då redan installerat på datorn, så jag har ingen skiva.

Tack,
Citera
2015-02-18, 14:59
Medlem
cavvemans avatar
Är det Windows 7, 8, xp?

Licensen bör stå på någon lapp på datorn, i regel på utsidan av chassit.
Saken är den att eftersom att Windows redan fanns installerat på datorn så är den bunden till datorn. Det är troligtvis en OEM licens. Så du behöver med andra ord en retail licens som gör att du faktiskt får lov att flytta på licensen till en annan dator.

Och du skulle kunna ta dig en titt i denna tråden: (FB) Den officiella tråden om WGA och crack (Windows XP, Vista, 7, 8)
Den kan eventuellt hjälpa dig för att flytta din oem licens till en annan dator.
Citera
2015-02-18, 15:52
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Är det Windows 7, 8, xp?

Saken är den att eftersom att Windows redan fanns installerat på datorn så är den bunden till datorn. Det är troligtvis en OEM licens. Så du behöver med andra ord en retail licens som gör att du faktiskt får lov att flytta på licensen till en annan dator.

Och du skulle kunna ta dig en titt i denna tråden: (FB) Den officiella tråden om WGA och crack (Windows XP, Vista, 7, 8)
Den kan eventuellt hjälpa dig för att flytta din oem licens till en annan dator.

Den står inte alltid på chassit. Många OEM har licensnyckeln i BIOS.
Citera
2015-02-18, 16:13
Medlem
Andy90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
Är det Windows 7, 8, xp?

Tack, det är Windows 8.
Jo, misstänker väl att det kan vara så pass.
Ska ta mig en titt på datorn när jag kommer hem igen.
Citera
2015-05-27, 23:01
Medlem
-Sulan-s avatar
http://www.howtogeek.com/206329/how-...-product-keys/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in