Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 11:29
  #1
Medlem
smmgs avatar
Jag är tjej om det spelar någon roll.

Tanken är att jag ska gå ner lite i vikt (cirka 5-10kg) eller ja 1-2 klädstorlekar och få lite muskler.
Jag tränar styrka på gymmet och kör fria vikter. Tänkte även få in lite cardio nu med. Men för tillfället går jag cirka 40 minuter, halvstressad "vardagsmotion". Har tränat cirka två veckor och ja detta med kosten är lite svårt tycker jag.

Såklart vet jag att man ska äta mindre och träna mer för att något ska hända, använder appen lifesum nu och enligt dom ska jag äta 1258 kcal om dagen varav 113 g är kolhydrater, 113g är proteiner och 39 g är fett. Dock har jag justerat lifesum lite då jag läst att proteiner är det viktigaste innan ändring såg det ut följande 156,2 g kolhydrater, 62,9 g proteiner och 41,9 fett. Jag dricker minst 1-1,5 liter vatten om dagen.
Grejen är den, att jag legat på ett mindre underskott nu någon vecka, men ingenting har hänt varken på centimeter eller vågen - jag klarade dock av att ta mer i knäböj sist och musklerna är lite synligare i vader och så. Jag äter nästan ingen pasta - blivit tre gånger på 1 månad efter vi varit på gymmet men tar en matsked ungefär. Sen inget godis, inget vitt bröd. Tar en potatis till maten max, mer grönsaker. Försöker äta ägg och kvarg till frukost eller grovare bröd, dricker mycket vatten och har bara mjölk till proteinshaken jag tar. Jag vill ju såklart se resultat på en gång.
Citera
2015-02-18, 11:35
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Tålamod.
Citera
2015-02-18, 11:39
  #3
Medlem
smmgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Tålamod.
Tålamodet har jag lite svårt med som kanske märks. Men var lite funderingar på kosten också jag ville ha svar med
Citera
2015-02-18, 11:43
  #4
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Tålamodet har jag lite svårt med som kanske märks. Men var lite funderingar på kosten också jag ville ha svar med

Kosten ser väl helt okej ut antar jag, lite svårt att säga när man inte vet hur mycket du väger eller så. Kanske öka fettintaget något. Sålänge du håller dig till dina macros så behöver du inte vara rädd för t.ex. pasta eller potatis.
Citera
2015-02-18, 11:50
  #5
Medlem
smmgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Kosten ser väl helt okej ut antar jag, lite svårt att säga när man inte vet hur mycket du väger eller så. Kanske öka fettintaget något. Sålänge du håller dig till dina macros så behöver du inte vara rädd för t.ex. pasta eller potatis.

Jag väger i dagsläget 58,5 och är 156 cm lång. Det mesta sitter på överdelen av kroppen, främst runt magen. Benen är konstigt nog i rätt bra form haha men vill ha en rumpa gärna!
Bör jag sänka proteinerna eller kolhydraterna eller bara höja fettintaget lite då?
Citera
2015-02-18, 11:55
  #6
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Jag väger i dagsläget 58,5 och är 156 cm lång. Det mesta sitter på överdelen av kroppen, främst runt magen. Benen är konstigt nog i rätt bra form haha men vill ha en rumpa gärna!
Bör jag sänka proteinerna eller kolhydraterna eller bara höja fettintaget lite då?

Sänk kolhydraterna i första hand. Sen med tanke på hur lågt ditt totala energiintag är så kan det nog vara en bra idé med någon multivitamineral.
Citera
2015-02-18, 12:03
  #7
Medlem
smmgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Sänk kolhydraterna i första hand. Sen med tanke på hur lågt ditt totala energiintag är så kan det nog vara en bra idé med någon multivitamineral.
Tack för dina svar!
Jag har kollat lite på andra sidor (tex styrkelabbet) och där står det att jag bör äta 18xx kcal om dagen. Men då vet jag inte om dom tänker på en viktnedgång också.
Citera
2015-02-18, 12:11
  #8
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Tack för dina svar!
Jag har kollat lite på andra sidor (tex styrkelabbet) och där står det att jag bör äta 18xx kcal om dagen. Men då vet jag inte om dom tänker på en viktnedgång också.

Det beror på hur din träning ser ut. Men det bästa är att helt enkelt testa sig fram, går du inte ned i vikt så äter du mindre, går du ned för snabbt så äter du mer.
Citera
2015-02-18, 12:22
  #9
Medlem
Embraces avatar
Precis som någon skrev borde du i första hand skära ner på kolhydrater. Sedan är en veckan på tok alldeles för kort tid för se någon märkbar skillnad, givet att du ska genomföra en hälsosam viktnedgång. Tänk på att det vid aktiv träning går ca 7000 kcal på 1kg kroppsvikt, och ca 9000 kcal på 1kg kroppsfett.
Citera
2015-02-18, 12:40
  #10
Medlem
smmgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Precis som någon skrev borde du i första hand skära ner på kolhydrater. Sedan är en veckan på tok alldeles för kort tid för se någon märkbar skillnad, givet att du ska genomföra en hälsosam viktnedgång. Tänk på att det vid aktiv träning går ca 7000 kcal på 1kg kroppsvikt, och ca 9000 kcal på 1kg kroppsfett.

Tack för era råd. Som sagt är nybörjare, sen är man ju ivrig och vill se resultat fort, sett tjejer som man kan se lite skillnad på rätt kort tid men alla har vi ju olika förutsättningar. Jag har ändrat kosten i cirka en månad, men man lär sig ju med tiden så har ätit till en början en hel del kolhydrater och fett men ändrat nu som sagt så jag ska få i mig mer proteiner. Har nu mätt mig idag och kollat vågen så jag vet vad jag har att gå efter.
Citera
2015-02-18, 13:55
  #11
Medlem
Embraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smmg
Tack för era råd. Som sagt är nybörjare, sen är man ju ivrig och vill se resultat fort, sett tjejer som man kan se lite skillnad på rätt kort tid men alla har vi ju olika förutsättningar. Jag har ändrat kosten i cirka en månad, men man lär sig ju med tiden så har ätit till en början en hel del kolhydrater och fett men ändrat nu som sagt så jag ska få i mig mer proteiner. Har nu mätt mig idag och kollat vågen så jag vet vad jag har att gå efter.

Min erfarenhet är att många, men framförallt tjejer, ibland kan gå ner i vikt alldeles för fort. Det sliter på hjärtat och kroppen i övrigt att gå ner flera kilon i veckan. Dock är det oftast dessa människor man ser resultat på väldigt fort.

Tänk på att alltid ta mått samt väga dig samma tid på dygnet, exempelvis på morgonen efter att du varit på toaletten. Med mat och vätska i kroppen kan vikten diffa med upp till 1-2 kg.
Citera
2015-02-18, 14:44
  #12
Medlem
Kernkrafts avatar
Skit i vad de andra säger. Du går inte ner i vikt för att du håller på att utveckla muskler samtidigt som du förlorar fett för att du är nybörjare. Du får dina "noob gains" som det kallas.

Sakta men säkert kommer du att börja bygga mindre och mindre muskler och först då kommer du märka en tydligare skillnad i viktnedgången.

Kolhydrater osv är inte så viktigt att tänka på vid just viktnedgång. Håll bara koll på dina kalorier först och främst så kommer du gå ner i vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback