Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-18, 19:35
  #13
Medlem
Daineas avatar
Min första egna bössa var i .338WM och jag upplevde inga rekylproblem med den, snarare tvärtom då den inte var i närheten så snärtig som farsans 9,3x62 som jag sköt med före jag köpte eget. Rekyl är så individuellt att för de flesta vanliga kalibrar idag är det svårt att säga att någon har ont av den eller den kalibern före dom provat.
Citera
2015-02-18, 21:05
  #14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Min första egna bössa var i .338WM och jag upplevde inga rekylproblem med den, snarare tvärtom då den inte var i närheten så snärtig som farsans 9,3x62 som jag sköt med före jag köpte eget. Rekyl är så individuellt att för de flesta vanliga kalibrar idag är det svårt att säga att någon har ont av den eller den kalibern före dom provat.

Om du var van att skjuta 9,3x62 så var du kanske inte fullt lika grön?

Min poäng var att jag, personligen, inte skulle rekommendera .30-06 till någon som inte kan argumentera varför de ska ha en 06:a då den i en 22" pipa erbjuder 0 vinst över .308 förutom då att kunna stabilisera en tyngre kula (om man nu inte nöjer sig med 180 gr).

Att pipuppslaget i en fjollsexa är signifikant större än på .308 och 6,5x55 och därmed ger ett långsammare andraskott, utan att det ger någon fördel är väl mer att poängtera avigsidorna med en kaliber snarare än att förklara att rekylen är för kraftig/snärtig.

Personligen är det inte rekylen jag avskyr med fjollsex (i en vettigt stockad/pipad bössa). Det är knallen och pipuppslaget

--
Du har dock rätt i sak - upplevd rekyl är väldigt indviduellt. En kompis bytte sin 9,3x62 mot en Finnlight .308. Han tycker den är som ett salongsgevär - jag upplever den som obehaglig att skjuta i bänk (utan dämpare).

Det skiljer 40+ kilo i vikt mellan oss, kan tilläggas.

-ed-
En hyperbol - att poängtera att en .338 LM är overkill och erbjuder få reella fördelar, under förutsättning att man inte har ett explicit behov av att skjuta på 800m+, är nog ett rimligt statement oavsett hur subjektiv rekylupplevelse är...
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-02-18 kl. 21:21.
Citera
2015-02-18, 23:44
  #15
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Min första egna bössa var i .338WM och jag upplevde inga rekylproblem med den, snarare tvärtom då den inte var i närheten så snärtig som farsans 9,3x62 som jag sköt med före jag köpte eget. Rekyl är så individuellt att för de flesta vanliga kalibrar idag är det svårt att säga att någon har ont av den eller den kalibern före dom provat.
Har du erfarenhet av .338 LM också? Hur står den sig i så fall mot .338 Wm? Min jaktkamrat ska efter 45 år av 30-06 till sin 60-års dag ge sig själv en present i form av en .338 LM. Själklart kommer han att göra sina egna laddningar p.g.a pris, men kanske är .338 Wm lite mer av en "happy medium" mellan 30-06 och .338 lm?
Citera
2015-02-19, 21:03
  #16
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Har du erfarenhet av .338 LM också? Hur står den sig i så fall mot .338 Wm? Min jaktkamrat ska efter 45 år av 30-06 till sin 60-års dag ge sig själv en present i form av en .338 LM. Själklart kommer han att göra sina egna laddningar p.g.a pris, men kanske är .338 Wm lite mer av en "happy medium" mellan 30-06 och .338 lm?

Dessvärre har jag aldrig provat .338LM, det påstås ju att den är lika hemsk mot axel som mot plånbok men folk påstår mycket som man inte alltid ska tro på helt okritiskt... Men att döma av patronstorlek så kan det kanske finnas lite sanning i det. WM däremot är något jag gärna rekommenderar om man bara har en något klenare bössa för jakt på mindre vilt (något inte jag hade). Jag trodde före mitt köp att det skulle funka på rådjur men det misstaget gjorde jag bara en gång, vilket egentligen är underligt då hastigheten inte är mycket högre än de flesta standardkalibrar. Men rekylen är som sagt väldigt snäll mycket tack vare långsamt krut (vilket i sin tur kräver lite mer pipa).

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Om du var van att skjuta 9,3x62 så var du kanske inte fullt lika grön?

Min poäng var att jag, personligen, inte skulle rekommendera .30-06 till någon som inte kan argumentera varför de ska ha en 06:a då den i en 22" pipa erbjuder 0 vinst över .308 förutom då att kunna stabilisera en tyngre kula (om man nu inte nöjer sig med 180 gr).

Att pipuppslaget i en fjollsexa är signifikant större än på .308 och 6,5x55 och därmed ger ett långsammare andraskott, utan att det ger någon fördel är väl mer att poängtera avigsidorna med en kaliber snarare än att förklara att rekylen är för kraftig/snärtig.

Personligen är det inte rekylen jag avskyr med fjollsex (i en vettigt stockad/pipad bössa). Det är knallen och pipuppslaget

--
Du har dock rätt i sak - upplevd rekyl är väldigt indviduellt. En kompis bytte sin 9,3x62 mot en Finnlight .308. Han tycker den är som ett salongsgevär - jag upplever den som obehaglig att skjuta i bänk (utan dämpare).

Det skiljer 40+ kilo i vikt mellan oss, kan tilläggas.

-ed-
En hyperbol - att poängtera att en .338 LM är overkill och erbjuder få reella fördelar, under förutsättning att man inte har ett explicit behov av att skjuta på 800m+, är nog ett rimligt statement oavsett hur subjektiv rekylupplevelse är...

Jag är ingen 06-fantast heller, mest pga piplängdskravet för att få fördel kontra .308W. Den sistnämnda blev valet för mig när jag skaffade vapen igen i Norge.
Ja, viktskillnad gör mycket, själv väger jag över hundra så det hjälper, men en annan skillnad som jag och farsan märkt är hur ytliga benen är i axeln (han skjuter med strumpor under skjortan vid övning trots att han inte är liten i växten heller).
Men jo, jag hade skjutit lite förr, men då mest hagel och .22LR.
Citera
2015-02-19, 21:51
  #17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag är ingen 06-fantast heller, mest pga piplängdskravet för att få fördel kontra .308W. Den sistnämnda blev valet för mig när jag skaffade vapen igen i Norge.
Ja, viktskillnad gör mycket, själv väger jag över hundra så det hjälper, men en annan skillnad som jag och farsan märkt är hur ytliga benen är i axeln (han skjuter med strumpor under skjortan vid övning trots att han inte är liten i växten heller).
Men jo, jag hade skjutit lite förr, men då mest hagel och .22LR.

.308 är inte bäst på något. Men jävligt bra på det mesta. Vilket, imho, gör den bäst som allround...


Jag loggar under 70 distribuerat på 185 cm, med ungefär 0% underhudsfett (ja, lite mer är det väl) så min axel behöver understundom lite kärlek den också...

Ett tips från mig till din far är att köra med lite voltaren gel på högeraxel och därefter lägga en frottehandduk prydligt hopvikt (till ca 10 cm bredd kortsida - alltså ungefär 3-4 lager) över axeln under tröjan. Oerhört smidigt, man kan gå med det en hel dag utan att man märker av paddingen.

Skjuter jag dämpat är det skitsamma, men att dra ett hundratal kronplugg dämpfritt på älgbanan märks lite för mycket dagen efter...

(Samma sak om jag skjuter 100+ duvor)
Citera
2015-02-19, 23:17
  #18
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
.308 är inte bäst på något. Men jävligt bra på det mesta. Vilket, imho, gör den bäst som allround...


Jag loggar under 70 distribuerat på 185 cm, med ungefär 0% underhudsfett (ja, lite mer är det väl) så min axel behöver understundom lite kärlek den också...

Ett tips från mig till din far är att köra med lite voltaren gel på högeraxel och därefter lägga en frottehandduk prydligt hopvikt (till ca 10 cm bredd kortsida - alltså ungefär 3-4 lager) över axeln under tröjan. Oerhört smidigt, man kan gå med det en hel dag utan att man märker av paddingen.

Skjuter jag dämpat är det skitsamma, men att dra ett hundratal kronplugg dämpfritt på älgbanan märks lite för mycket dagen efter...

(Samma sak om jag skjuter 100+ duvor)

Först och främst vill jag tacka för tipset till den gamle. Det ska jag vidareförmedla. Han har enligt egen utsago aldrig ont vid jakt (adrenalin och endorfiner är fint att ha), men han skjuter också en del på bana och det är där han får ont).

6,5x55 är en fin kaliber, men som jag ser det, helt efter egen subjektiv mening, är det mer som en klass 2 på steroider än en klass 1. Jag hade gillat att ha en 6,5 till rådjur, bäver, toppfågel etc. men till älg, svin, hjort (kronvilt är vårt allra vanligaste högvilt på det norska vestlandet) vill jag helst ha något grövre, och min främsta anledning till .308W är precis som du påpekat att den gör i princip allt på en godtagbar nivå. Inte minst är den jävligt billig att skjuta med i förhållande till min gamla bössa... Här är dämpare närmast obligatoriskt men av ren princip vägrar den lille rebellen i mig att gänga för dämpare.

Så ska väl motvilligt erkännas att jag varken jagat eller övat så mycket i det sista med vare sig kula eller hagel. Mestadelen av skyttet har blivit med pilbåge då jag hoppas på en lycklig kombination av tid och pengar till en jaktresa för att prova bågen.
__________________
Senast redigerad av Dainea 2015-02-19 kl. 23:21.
Citera
2015-02-19, 23:55
  #19
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Först och främst vill jag tacka för tipset till den gamle. Det ska jag vidareförmedla. Han har enligt egen utsago aldrig ont vid jakt (adrenalin och endorfiner är fint att ha), men han skjuter också en del på bana och det är där han får ont).
Jaktskott blir det ju sällan särskilt många av på en dag. Ska man vara ärlig så är det ju faktiskt fler dar man inte skjuter än man skjuter...

Voltarengelen funkar profylaktiskt så man får signifikant mindre ont dagen efter. För att inte tala om när man skjuter mycket flera dar i sträck. Då hjälper det verkligen.

Citat:
6,5x55 är en fin kaliber, men som jag ser det, helt efter egen subjektiv mening, är det mer som en klass 2 på steroider än en klass 1. Jag hade gillat att ha en 6,5 till rådjur, bäver, toppfågel etc. men till älg, svin, hjort (kronvilt är vårt allra vanligaste högvilt på det norska vestlandet) vill jag helst ha något grövre, och min främsta anledning till .308W är precis som du påpekat att den gör i princip allt på en godtagbar nivå. Inte minst är den jävligt billig att skjuta med i förhållande till min gamla bössa... Här är dämpare närmast obligatoriskt men av ren princip vägrar den lille rebellen i mig att gänga för dämpare.
Jag är en sucker för rena 6or eller potenta 22or för småvilt - just för att jag uppskattar att de, i jämförelse med en 6,5a, är helt rekylfria. 6BR funkar bra i 20" och därmed är den inte något problem att dämpa.

Att 6,5 skulle vara signifikant annorlunda än .308 på rå och bäver om man kör en hårdladdad 110gr kula i 308an tror jag faktiskt inte. Och, jag håller 3 skott/snusdosa med min 308 (Norma Jaktmatch) på 300 meter så jag vetefan om 6,5 skulle göra någon avgörande skillnad här heller. Är man i avsaknad av ballistikkomp på kikaren och point-blankar på 200 meter så har väl dock 6,5an en viss ballistisk fördel. Men tupparna lär ju inte bry sig om skillnaden...

Dock menar jag att för topp är jag mer hjälpt av en bra dämpare (som dessutom bättrar på precisionen pga kortare pipa och extra vikt -> mindre vibration).

Som sagt. Hade jag varit i behov av en ren gris- (och strikt teoretiskt) björnbössa hade jag valt en kort 9:a (förmodligen .358 då det ju är en uppneckad 308 och på samma sätt funkar bra i 50cm pipa med dämp). .270 Win är en annan spännande patron (i teorin - kan inte riktigt se behovet personligen).

Men, nu har jag 2*308@20"/Stalon (en lättpipa, en tungpipad) och är nöjd med det.

Tycker dock du ska ge dämperiet en chans - utöver att jag hatar att röra mig i skogen/smyga ståndskall med kåpor (sitter ytterst sällan på pass) så förbättrar det egenprecisionen i vapnet (under förutsättningen att gängningen är proffsigt gjord).

En Stalon Compact på en 20" pipa sitter som en smäck vid stående skytte.

Citat:
Så ska väl motvilligt erkännas att jag varken jagat eller övat så mycket i det sista med vare sig kula eller hagel. Mestadelen av skyttet har blivit med pilbåge då jag hoppas på en lycklig kombination av tid och pengar till en jaktresa för att prova bågen.

Hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna sin båge?


--
Mod - allmän diskussion om klass 1 kalibrar torde väl vara OnT i den här tråden?
Citera
2015-02-20, 18:44
  #20
Medlem
48ans avatar
Det är bara att slå till på bössorna. En Carl Gustav 3000 är värd 6000:-
Det är en underbar bössa och en 30-60 slår inget farligt.
Citera
2015-02-21, 08:26
  #21
Medlem
Shankss avatar
Hade jag varit i din situation skulle jag slagit till direkt på det där vapenpaketet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback