Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-28, 17:56
  #1
Medlem
Hej. Jag ska köpa en brännare. Har valt en NEC-3540. Dessa finns på komplett i olika färger. Det konstiga är att de olika färgerna skiljer i pris. Svart kostar 449kr, vit kostar 475, och silver kostar 495kr. Då kan man tänka att svart är kanske billigare för att det är mindre efterfrågan på den svarta färgen. Dock så finns det en detalj som får mig att fundera lite extra. Den svarta väger mindre än de andra två. Svart väger 0.7kg, silver 0.8kg och vit 0.9kg. Vad är egentligen skillnaden? Finns det någon? Självklart köper jag den billigaste om det inte finns någon skillnad. Ifall den dyraste varianten däremot har någon extra funtion eller senare firmware så köper jag den hellre.
Citera
2005-09-29, 03:06
  #2
Medlem
x12s avatar
Eftersom jag inte riktigt tror på att olika färger väger så mycket som 2 hekto olika i den kvantitet som åtgår för att färgsätta DVD-enhetens frontpanel, så tror jag snarare att den "mänskliga faktorn" ligger bakom de olika viktangivelserna.

Kan t.ex vara så att den firma du hittat informationen hos har sin prislista i excel-format. Även om websidans prislista såklart är i HTML-format, kan den vara genererad utifrån datat som finns i excel. En finess i excel är att den automatiskt räknar upp vissa siffror då man drar ut en textrad till flera rader, så om du skriver 0,7 i ett fält och drar ut det till tre fält, kommer det stå 0,7 0,8 och 0,9 i dem. Den som skrev in enheterna kom ihåg att justera priserna, men glömde justera viktangivelsen.
Citera
2005-09-30, 18:12
  #3
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskorm
Hej. Jag ska köpa en brännare. Har valt en NEC-3540. Dessa finns på komplett i olika färger. Det konstiga är att de olika färgerna skiljer i pris. Svart kostar 449kr, vit kostar 475, och silver kostar 495kr. Då kan man tänka att svart är kanske billigare för att det är mindre efterfrågan på den svarta färgen. Dock så finns det en detalj som får mig att fundera lite extra. Den svarta väger mindre än de andra två. Svart väger 0.7kg, silver 0.8kg och vit 0.9kg. Vad är egentligen skillnaden? Finns det någon? Självklart köper jag den billigaste om det inte finns någon skillnad. Ifall den dyraste varianten däremot har någon extra funtion eller senare firmware så köper jag den hellre.

Det är helt klart den mänskliga faktorn. Troligtvis är det invägt med en okalibrerad våg hos butiken du tittar på.
Sedan kan det också vara så att den tunga varianten är vägd MED emballage, och den lättaste i bulkversion.
Det är f.ö ingen som helst skillnad mellan de olika varienterna. Ja, om inte en version är just bulk, då kommer inte allt lull-lull med.
Silver anses dock lite tjusigare och därför är inpriset lite högre.

Vilken firmware som följer med är svårt att avgöra enbart om man inte har tillverkarens tillverkningslista som talar om när exakt din brännare är producerad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback