Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-17, 14:59
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Har äntligen fått hem min efterlängtade Corsair Hydro H110i GT för att kyla en gråtande FX-9590.
Problemet är då bara att jag slarvat bort originalfästena som följde med moderkortet, ett Gigabyte GA-990FXA UD3.

Har monterat ett fåtal datorer förut, både Intel och AMD.
Antog vid det här laget att det alltid var tillverkarens egna fäste som gällde när man bytte upp sig till färdiga vattenkylningspaket.
Särskilt när det ändå är standardiserade mått mellan moderkortens monteringshål (med den lilla skillnaden att AMD av någon anledning ska ha rektangulärt) och det här löser flera kylartillverkare med att antigen skicka med två fästen för direktmontering, alternativt ett justerbart som var fallet på den Antec Kühler H2O 650 (billigaste vattenkylaren jag kunde uppbringa) som har nuvarande ära att slita livet ur sig för min smått oblygsamma processor.
Corsair, konungen över nördarnas färdiga kylpaket, har istället valt att köra på kroktaktiken när det är AMD som ska kylas.
Visst är det bekvämt att endast ha två skruvar att hålla reda på för att kylaren ej ska sitta snett, men en kylare för 1300:- ska inte behöva förlita hela sin existens på en plastdetalj som ofta plockas bort när man kommer upp i den ligan.
http://sv.tinypic.com/r/4qk85s/8 är bild på fästena för att undvika missförstånd. Den till höger är för AMD.

Frågar jag på någon av datorbutikerna i stan säger de att det är moderkortsspecifika mått mellan hålen under varje krokfäste, men är smått lur på att de helt enkelt tycker det är för omständigt för vad de skulle tjäna på det.

Någon som har en tänkbar lösning på dilemmat?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-02-17 kl. 15:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback