Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-16, 21:31
  #1
Medlem
Hej!

Jag har tre kedjor jag måste skilja på och det är template-kedja, leading strand och lagging strand kedja.

Jag trodde först att när DNA-kedjorna särades ifrån varandra så kallades kedjan från 3' till 5' för template-kedja och kedjan från 5' till 3' för lagging strand (där det bildas Okazaki fragment).

Min fråga är då: Är template kejda samma sak som leading strand kedja?

Tacksam för svar!
Citera
2015-02-16, 21:44
  #2
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-life-2-death
Hej!

Jag har tre kedjor jag måste skilja på och det är template-kedja, leading strand och lagging strand kedja.

Jag trodde först att när DNA-kedjorna särades ifrån varandra så kallades kedjan från 3' till 5' för template-kedja och kedjan från 5' till 3' för lagging strand (där det bildas Okazaki fragment).

Min fråga är då: Är template kejda samma sak som leading strand kedja?

Tacksam för svar!

Nej template är inte samma sak som leading strand. DNA-molekylen består av två strängar, och när DNA't skall replikeras så säras det (och en så kallad "replikationsgaffel" bildas) men båda strängarna replikeras samtidigt. Dock syntetiseras DNA alltid i riktningen 5' till 3', vilket skapar ett litet problem för replikationen av strängen i riktningen 3' till 5' (därav Okasakifragmenten).

Template är det DNA som skall kopieras, alltså din mall. Template är således samma för leading och lagging strand. Leading och lagging strand är de två nybildade strängarna.
Leading strand är den strand som bildas i samma riktning som replikationsgaffeln rör sig, och lagging strand i motsatt riktning.

Wikipedia har en bra bild som gör det tydligt: http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_rep...ation_fork.svg

Hoppas detta hjälpte.
Citera
2015-02-16, 21:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Nej template är inte samma sak som leading strand. DNA-molekylen består av två strängar, och när DNA't skall replikeras så säras det (och en så kallad "replikationsgaffel" bildas) men båda strängarna replikeras samtidigt. Dock syntetiseras DNA alltid i riktningen 5' till 3', vilket skapar ett litet problem för replikationen av strängen i riktningen 3' till 5' (därav Okasakifragmenten).

Template är det DNA som skall kopieras, alltså din mall. Template är således samma för leading och lagging strand. Leading och lagging strand är de två nybildade strängarna.
Leading strand är den strand som bildas i samma riktning som replikationsgaffeln rör sig, och lagging strand i motsatt riktning.

Wikipedia har en bra bild som gör det tydligt: http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_rep...ation_fork.svg

Hoppas detta hjälpte.

Tack så jättemycket! Det hjälpte verkligen!
Citera
2017-03-26, 21:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Nej template är inte samma sak som leading strand. DNA-molekylen består av två strängar, och när DNA't skall replikeras så säras det (och en så kallad "replikationsgaffel" bildas) men båda strängarna replikeras samtidigt. Dock syntetiseras DNA alltid i riktningen 5' till 3', vilket skapar ett litet problem för replikationen av strängen i riktningen 3' till 5' (därav Okasakifragmenten).

Template är det DNA som skall kopieras, alltså din mall. Template är således samma för leading och lagging strand. Leading och lagging strand är de två nybildade strängarna.
Leading strand är den strand som bildas i samma riktning som replikationsgaffeln rör sig, och lagging strand i motsatt riktning.

Wikipedia har en bra bild som gör det tydligt: http://en.wikipedia.org/wiki/DNA_rep...ation_fork.svg

Hoppas detta hjälpte.
på frågan Vad sker på leading respektive lagging strand? räcker det med att säga att leading strand sker kontinuerligt medan lagging sker i ''delar''? eller vad mer kan man säga ?
Citera
2017-03-27, 01:58
  #5
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
på frågan Vad sker på leading respektive lagging strand? räcker det med att säga att leading strand sker kontinuerligt medan lagging sker i ''delar''? eller vad mer kan man säga ?

Leading strand syntetiseras kontinuerligt i riktningen 5'-3' av DNA polymeraset. Eftersom DNA syntetiseras i 5'-3' riktning kommer syntesen av lagging strand vara diskontinuerlig. För att bilda lagging strand syntetiseras det först en kort primer av RNA polymeras (primas) med 5'-3' orientering. Dessa förlängs sedan av DNA polymeraset vilket bildar Okazaki fragmenten. Okazaki fragmenten joinas därefter av enzymet ligas.
Citera
2017-03-27, 15:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Leading strand syntetiseras kontinuerligt i riktningen 5'-3' av DNA polymeraset. Eftersom DNA syntetiseras i 5'-3' riktning kommer syntesen av lagging strand vara diskontinuerlig. För att bilda lagging strand syntetiseras det först en kort primer av RNA polymeras (primas) med 5'-3' orientering. Dessa förlängs sedan av DNA polymeraset vilket bildar Okazaki fragmenten. Okazaki fragmenten joinas därefter av enzymet ligas.
Tack! En sista fråga jag ej kunde hitta svar på

Vilka prokaryota DNA polymeras har

a) 3’till 5’ exonukleaseaktivitet?

b) 5’till 3’ exonukleaseaktivitet?

c) Vad är skillnaden?
Citera
2017-03-28, 07:32
  #7
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Tack! En sista fråga jag ej kunde hitta svar på

Vilka prokaryota DNA polymeras har

a) 3’till 5’ exonukleaseaktivitet?

b) 5’till 3’ exonukleaseaktivitet?

c) Vad är skillnaden?

Tabell här.

Exonukleasaktivitet är förmågan att ta bort nukleotider från ändan av strängen. Det är alltså polymerasets förmåga att utföra detta vid de två olika ändarna.
Citera
2017-03-30, 06:57
  #8
Medlem
Rekommenderar varmt CSHLs videor. De har några år på nacken men visualiserar bl a DNA replikation på ett föredömligt sätt.

https://www.dnalc.org/resources/3d/0...-advanced.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback