Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-16, 20:06
  #1
Medlem
Har byggt datorer förut, men aldrig riktigt brytt mig om det här med ESD, har bara monterat komponenterna i chassit utan tanke (Skämmes på mig!).

Men nu tyckte jag det var dags att lära mig veta hut!

Vet om ESD-armband och att det är rekommenderat. Men har även hört att det går bra att hålla handen på ett element för att ladda ur sig, sedan lägga handen på chassit och sedan börja arbeta. Funkar detta verkligen? Någon speciell ordning detta skall göras på? Skall man hela tiden ha kontakt med chassit för att inte riskera att "ladda upp" sig igen? Ingen butik här i min stad säljer ESD armband (Vad jag vet iaf) och vore ju skönt att slippa beställa ett på internet och vänta i några dagar när jag redan har fått nya datordelarna :P

Så element metoden vore att föredra för min del (Om den funkar)
Citera
2015-02-16, 20:09
  #2
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Har byggt datorer förut, men aldrig riktigt brytt mig om det här med ESD, har bara monterat komponenterna i chassit utan tanke (Skämmes på mig!).

Men nu tyckte jag det var dags att lära mig veta hut!

Vet om ESD-armband och att det är rekommenderat. Men har även hört att det går bra att hålla handen på ett element för att ladda ur sig, sedan lägga handen på chassit och sedan börja arbeta. Funkar detta verkligen? Någon speciell ordning detta skall göras på? Skall man hela tiden ha kontakt med chassit för att inte riskera att "ladda upp" sig igen? Ingen butik här i min stad säljer ESD armband (Vad jag vet iaf) och vore ju skönt att slippa beställa ett på internet och vänta i några dagar när jag redan har fått nya datordelarna :P

Så element metoden vore att föredra för min del (Om den funkar)

Elementet gör ju att du leder bort eventuell ström tillfäligt.
Problemet är ju att du enkelt kan bli statisk igen och riskera att skada komponenterna. Därav armband!
Citera
2015-02-16, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Elementet gör ju att du leder bort eventuell ström tillfäligt.
Problemet är ju att du enkelt kan bli statisk igen och riskera att skada komponenterna. Därav armband!

Precis det jag tänkte. Men om man hela tiden ser till att ha hud kontakt med chassit så borde det itne vara någon fara? Dumt att chansa visserligen.
Citera
2015-02-16, 20:14
  #4
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethrim
Precis det jag tänkte. Men om man hela tiden ser till att ha hud kontakt med chassit så borde det itne vara någon fara? Dumt att chansa visserligen.

Men va? Om chassit leder ström och moderkortet sitter i så blir det ju likadant likförbannat.
Jag har byggt ett dussintal datorer i mina dagar och även uppgraderat till och från. Aldrig använt armband heller. Men står inte på en ryamatta precis heller
Citera
2015-02-16, 20:23
  #5
Medlem
Stå inte på mattor, ha inte på dig ylletröjor, och ta i ett element innan så behöver du inte oroa dig.
Citera
2015-02-16, 23:03
  #6
Medlem
crusades avatar
Jag fick lära mig att ha nätsladden i ett jordat vägguttag och vidröra chassit hela tiden om man inte använder armband.
Citera
2015-02-17, 01:37
  #7
Medlem
x12s avatar
Elementen är inte alltid nån bra jordning, oftast är de lackade/målade och då är det helt verkningslöst att nudda färgen, måste hitta en ren metallyta. Vattenelement kan även ha gängtejpade skarvar på nåt rör halvvägs ner i källaren som bildar isolator, så möjligheten finns att elementet inte är mer jordat än en tallrik gröt.

Förespråkar hellre att nudda jordblecket i ett jordat eluttag. Därefter undvika nåt som genererar statisk elektricitet, d.v.s inte dansa omkring i strumplästen på ett linoleumgolv, inte sitta och klappa katten med ena handen och montera minnesmoduler med den andra, osv.

Ett knep är att börja med att montera i nätaggregatet i chassiet, ha det avstängt, sätt i 230-sladden i uttaget men koppla inga kablar inuti datorn, alla kablar från nätagget bara hänger lösa utanför. Med denna jordning av chassiet medan moderkort, processor, minnen mm monteras så är det nästpå omöjligt att bygga upp någon laddning.

Undvik att "kladda" på kretskorten, processor, minne osv. Ta bara i dem i kanterna, ungefär som nån kräkts på dem, nåt du inte vill vidröra. Om metall ska vidröras, se till att det är jordpunkter, fästvinklar, kylflänsar, annat sådant som hör till jordkretsen, ta inte onödigtvis i pinnar, kontaktbleck, lödpunkter osv.

Glöm inte dra ur kabeln ur 230-uttaget i god tid(några minuter) innan sladdarna inuti datorn ska anslutas. Så snart moderkortet är ordentligt fastskruvat och med processor+minnen på plats så är det känsligaste momentet över. Hårddiskar, opto-enheter osv brukar aldrig vara nåt strul med, undvik bara att tafsa på kretskorten på undersidan, vidrör endast metallhöljet.
Citera
2015-02-17, 19:12
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
På en arbetsplats som sysslar med elektronik har man:

Halvledande matta på golvet.
Halvledande arbetsskor.
Halvledande bänkmatta.
Armband.
Vid inpassering till rummet fick man stiga upp på en platta som mätte att skon var havledande:

https://www.google.se/search?q=esd+s...D&ved=0CFEQsAQ

Citat:
Kan också tillägga för sakens skull, resistansen för esd säkring ligger
mellan 1Mohm o 1Gohm ungefär, är det för låg resistans så blir det precis
samma skadliga effekt så minst 1Mohm till jord bör man ha....

http://elektronikforumet.com/forum/v...c.php?p=282549
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback