Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-16, 12:31
  #1
Medlem
3TTONs avatar
Tjena. Sedan 2-3 dagar tillbaka då har min dator hängt sig ett par gånger samtidigt som jag har spelat något spel. Jag har i princip bara haft ett spel och spotify igång, knappt något mer. Men det som man reagerar på såklart är ett hackande ljud inne i själva burken, där det låter som om någonting sitter fast. Jag är ingen expert själv men det enda jag kan tänka på är att fläkten fastnar och att någonting blir för varmt och att datorn därmed hänger sig, men jag vet inte. Samtidigt tyder det inte på det då jag har kollat temperaturerna medan jag har haft dator igång och de har sett riktigt bra ut. Det hackade ljudet har inte heller kommit innan datorn har fryst utan efter/i samband med, så då verkar det ju inte som om fläkten har stannat innan datorn fryser.
Det blev väldigt mycket text nu om några fläktar, men men. Jag öppnade även upp datorn och städade ur den efter det här hände första gången och kollade även fläktarna och de var inte tröga eller något motstånd.

Nog om fläktar. Vad finns det mer inne i en dator som kan göra ett sådant ljud? Ett hack-ljud i princip en gång varannan sekund.

Skriver från mobilen för tillfället så det blir lite dåligt med info, samt dåligt upplagd text.

Någon som har några idéer/tankar? Det jag är mest fundersam över är ju att det kommer ett fysiskt ljud inne i burken.

MVH
Citera
2015-02-16, 12:42
  #2
Medlem
OnTheWeeds avatar
Min dator är ungefär likadan med ett hackande ljud. Har kommit fram till att det är hårddisken som ger ifrån sig ljudet på min.
Citera
2015-02-16, 12:47
  #3
Medlem
Detta är helt enkelt ljudet av en döende hårddisk.
Det du hör är läshuvudets arm som tickar/slår emot inne i hårddisken.

Koppla genast ut den och hoppas att den håller ihop tillräckligt länge för att du ska hinna göra backup av den vid ett senare tillfälle.

Jag har varit med om en sån här hårddisk som har tuffat på som om inget hade hänt och det var en 20 gigs IBM som höll två år extra med tickande.

Normalt sett dör moderna hårddiskar inom dagar när detta ljud uppstår.
Citera
2015-02-16, 12:52
  #4
Medlem
OnTheWeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blasting_Corpse
Detta är helt enkelt ljudet av en döende hårddisk.
Det du hör är läshuvudets arm som tickar/slår emot inne i hårddisken.

Koppla genast ut den och hoppas att den håller ihop tillräckligt länge för att du ska hinna göra backup av den vid ett senare tillfälle.

Jag har varit med om en sån här hårddisk som har tuffat på som om inget hade hänt och det var en 20 gigs IBM som höll två år extra med tickande.

Normalt sett dör moderna hårddiskar inom dagar när detta ljud uppstår.
Fy fan, dags att spara allt man har på datorn nu då.
Borde lösa sig med en annan hårddisk väl? Hade varit surt att behöva skaffa en ny.
Min blir ungefär likadan, hänger sig när jag hämtar en bild, knackar i hårddisken osv.
Citera
2015-02-16, 15:05
  #5
Medlem
3TTONs avatar
Tackar för svar. Det verkar ju vara hårddisken. Nu kommer frågan om att köpa en ny. Jag är väldigt okunnig vad det gäller datorer i stort men hårddisken jag har nu är SATA vad det nu innebär, kan jag få köpa en sån här, tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882 och bara plugga in o köra?
__________________
Senast redigerad av 3TTON 2015-02-16 kl. 15:23.
Citera
2015-02-16, 17:10
  #6
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3TTON
Tackar för svar. Det verkar ju vara hårddisken. Nu kommer frågan om att köpa en ny. Jag är väldigt okunnig vad det gäller datorer i stort men hårddisken jag har nu är SATA vad det nu innebär, kan jag få köpa en sån här, tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882 och bara plugga in o köra?

Skulle undvika just den disken då de har problem med livslängden skulle gå på en Hitachi eller WD
Citera
2015-02-16, 20:57
  #7
Medlem
3TTONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInnocent
Skulle undvika just den disken då de har problem med livslängden skulle gå på en Hitachi eller WD

Alright, tack! Löste dock hela problemet med att köpa en ny dator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback