Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Här säger du ju emot dig själv. Om du tänkt på honom som Herr Gårman har du ju tänkt på honom som man. Precis som jag.
Jag tänker inte honom som en man dock tycker jag namnet som de gett honom är roligt. Att då förespråka en "fru gårman" är att missa ordvitsen.
Citat:
Är det en gåta? Skidåkare? Eh?
De vill ersätta alla skyltar som visar män med nya jämlika skyltar.
Det finns skyltar med folk som åker skidor. Hur gör man om dem?
Citat:
Men att Herr Gårman är man syns ju ganska tydligt eftersom han har en manskropp, vilket syns på kroppen (bröstkorg, rumpa). Han är ingen streckgubbe som man undermedvetet könsbestämmer.
För mig är det inte lika självklart. Hade han haft hatt och portfölj så hade jag kanske hållt med lite mer. Visst ser den klart maskulin ut men inte så att skulle säga med 100% säkerhet att det var en man om jag blev tillfrågad.
Citat:
Det är nog ingen som hävdar att det är jättejätteviktig heller. De försöker ju komma åt att mannen är norm i så många sammanhang, vilket han ju är. Jag tycker det kan vara helt rätt att titta på och kritisera sånt. Sen är ju frågan om det kanske vore bättre med en könsneutral figur än att ge varannan bröst och höfter. En streckfigur (-gubbe) kommer nog fortsätta heta Herr Gårman.
Jag skyller på Anita och Televinken!
Hur ska vi kunna veta om en figur är könsneutral? Mannen är norm i många fall vilket är fel dock ska man inte glömma de fall då kvinnan verkar vara norm.
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det är ingen som har krävt att vägmärken ska ha kjol. Har du ens bemödat dig med att läsa artikeln?
Tja det är ju en tjusig bild de har i artikeln... Antar det är en långhårig skotte som är på bilden
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Min personliga åsikt är att jag inte bryr mig det minsta om vilket kön figuren på ett vägmärke har. När det ska sättas upp nya vägmärken så är det helt ok med mig att göra dessa kvinnliga. Som ett inslag i feministdebatten är det här på sandlådenivå men för att skapa lite omväxling tycker jag att det skulle kunna vara rätt så kul.
Att byta ut befintliga vägmärken, som det faktiskt talas om i artikeln, är däremot helt åt helvete fel. Skulle man byta ut varannan Herr Gårman så skulle det kosta allt för mycket. De pengarna kan göra mer nytta om de läggs på något vettigare.
Ska jämlikheten bara gälla människor?
Vad sägs om att ändra älgskyltarna?
Eller varningsskyltarna för hästar. Det är definitivt ston... ser inga dinglande snorrar...
Jämlikt jämlikt...