• 1
  • 2
2005-09-28, 14:47
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna...705299,00.html

Själv har jag aldrig tänkt på firgurerna så som män.
Trodde de var neutrala.

Herr gårman var rätt rolig iom att det ska låta som Här går man.

Nu ska det bli fru gårman vilket är helt jävla ologiskt.

Någon som kan förklara hur man ser vilket kön det är på en skidåkare?

Är det här ännu ett slag för att få mer publicitet eller menar de här tjejerna allvar?

Fördel eller nackdel för feminismen?
Är det dessa svåra jämställdhetsfrågor vi ska arbeta med?
Citera
2005-09-28, 15:03
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
Själv har jag aldrig tänkt på firgurerna så som män.
Trodde de var neutrala.

Herr gårman var rätt rolig iom att det ska låta som Här går man.
Här säger du ju emot dig själv. Om du tänkt på honom som Herr Gårman har du ju tänkt på honom som man. Precis som jag.

Citat:
Någon som kan förklara hur man ser vilket kön det är på en skidåkare?
Är det en gåta? Skidåkare? Eh?

Men att Herr Gårman är man syns ju ganska tydligt eftersom han har en manskropp, vilket syns på kroppen (bröstkorg, rumpa). Han är ingen streckgubbe som man undermedvetet könsbestämmer.

Citat:
Är det här ännu ett slag för att få mer publicitet eller menar de här tjejerna allvar?

Fördel eller nackdel för feminismen?
Är det dessa svåra jämställdhetsfrågor vi ska arbeta med?
Det är nog ingen som hävdar att det är jättejätteviktig heller. De försöker ju komma åt att mannen är norm i så många sammanhang, vilket han ju är. Jag tycker det kan vara helt rätt att titta på och kritisera sånt. Sen är ju frågan om det kanske vore bättre med en könsneutral figur än att ge varannan bröst och höfter. En streckfigur (-gubbe) kommer nog fortsätta heta Herr Gårman.

Jag skyller på Anita och Televinken!
Citera
2005-09-28, 15:12
Medlem
Squalos avatar
Men herre gud. Feminister.

Titta runt, hur många kvinnor har byxor och hur många kvinnor har kjol? Varför ska den skylten då ha kjol?

Här mobbar ju kvinnorna nästan ner sig själva genom att kräva att trafikmärken bär kjol. Var är nästa? Två blonda flätor? Klubba?

Små bröst och byxor. Det är de skyltmärken vi ska ha, och det funkar för flertalet, både män och kvinnor.

Även om man inte ska förglömma att kravet egentligen är ett krav på publicitet.
Citera
2005-09-28, 15:26
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men herre gud. Feminister.

Titta runt, hur många kvinnor har byxor och hur många kvinnor har kjol? Varför ska den skylten då ha kjol?

Här mobbar ju kvinnorna nästan ner sig själva genom att kräva att trafikmärken bär kjol. Var är nästa? Två blonda flätor? Klubba?

Små bröst och byxor. Det är de skyltmärken vi ska ha, och det funkar för flertalet, både män och kvinnor.

Även om man inte ska förglömma att kravet egentligen är ett krav på publicitet.
Det är ingen som har krävt att vägmärken ska ha kjol. Har du ens bemödat dig med att läsa artikeln?

Min personliga åsikt är att jag inte bryr mig det minsta om vilket kön figuren på ett vägmärke har. När det ska sättas upp nya vägmärken så är det helt ok med mig att göra dessa kvinnliga. Som ett inslag i feministdebatten är det här på sandlådenivå men för att skapa lite omväxling tycker jag att det skulle kunna vara rätt så kul.

Att byta ut befintliga vägmärken, som det faktiskt talas om i artikeln, är däremot helt åt helvete fel. Skulle man byta ut varannan Herr Gårman så skulle det kosta allt för mycket. De pengarna kan göra mer nytta om de läggs på något vettigare.
Citera
2005-09-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Här säger du ju emot dig själv. Om du tänkt på honom som Herr Gårman har du ju tänkt på honom som man. Precis som jag.

Jag tänker inte honom som en man dock tycker jag namnet som de gett honom är roligt. Att då förespråka en "fru gårman" är att missa ordvitsen.

Citat:
Är det en gåta? Skidåkare? Eh?
De vill ersätta alla skyltar som visar män med nya jämlika skyltar.
Det finns skyltar med folk som åker skidor. Hur gör man om dem?

Citat:
Men att Herr Gårman är man syns ju ganska tydligt eftersom han har en manskropp, vilket syns på kroppen (bröstkorg, rumpa). Han är ingen streckgubbe som man undermedvetet könsbestämmer.
För mig är det inte lika självklart. Hade han haft hatt och portfölj så hade jag kanske hållt med lite mer. Visst ser den klart maskulin ut men inte så att skulle säga med 100% säkerhet att det var en man om jag blev tillfrågad.

Citat:
Det är nog ingen som hävdar att det är jättejätteviktig heller. De försöker ju komma åt att mannen är norm i så många sammanhang, vilket han ju är. Jag tycker det kan vara helt rätt att titta på och kritisera sånt. Sen är ju frågan om det kanske vore bättre med en könsneutral figur än att ge varannan bröst och höfter. En streckfigur (-gubbe) kommer nog fortsätta heta Herr Gårman.

Jag skyller på Anita och Televinken!

Hur ska vi kunna veta om en figur är könsneutral? Mannen är norm i många fall vilket är fel dock ska man inte glömma de fall då kvinnan verkar vara norm.

Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det är ingen som har krävt att vägmärken ska ha kjol. Har du ens bemödat dig med att läsa artikeln?

Tja det är ju en tjusig bild de har i artikeln... Antar det är en långhårig skotte som är på bilden

Citat:
Min personliga åsikt är att jag inte bryr mig det minsta om vilket kön figuren på ett vägmärke har. När det ska sättas upp nya vägmärken så är det helt ok med mig att göra dessa kvinnliga. Som ett inslag i feministdebatten är det här på sandlådenivå men för att skapa lite omväxling tycker jag att det skulle kunna vara rätt så kul.

Att byta ut befintliga vägmärken, som det faktiskt talas om i artikeln, är däremot helt åt helvete fel. Skulle man byta ut varannan Herr Gårman så skulle det kosta allt för mycket. De pengarna kan göra mer nytta om de läggs på något vettigare.

Ska jämlikheten bara gälla människor?
Vad sägs om att ändra älgskyltarna?
Eller varningsskyltarna för hästar. Det är definitivt ston... ser inga dinglande snorrar...
Jämlikt jämlikt...
Citera
2005-09-28, 15:52
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Tja det är ju en tjusig bild de har i artikeln... Antar det är en långhårig skotte som är på bilden

Nu var det Squalos oförmåga att läsa eller att förstå som min kommentar gällde men då du tydligen lider av samma problem som han gör så får jag väl förklara antar jag. Vägmärket med kjol, som syns på bilden i artikeln, skapades 1979 av Karl-Gustaf Gustafsson. Det här vägmärket har ingenting att göra med motionen som Maria Wetterstrand och Karin Svensson Smith har lagt fram.

Citat:
Ska jämlikheten bara gälla människor?
Vad sägs om att ändra älgskyltarna?
Eller varningsskyltarna för hästar. Det är definitivt ston... ser inga dinglande snorrar...
Jämlikt jämlikt...
Efter det här sluter jag mig till att du antingen helt saknar förmåga att läsa eller så är du riktigt jävla dum i huvudet. Varför skriver du det här till mig? Har jag sagt att det ska var någon jämlikhet inblandad i designen av vägskyltar över huvud taget? Jag skiter fullständigt i vilket kön figuren på ett vägmärke har!
Citera
2005-09-28, 15:53
Medlem
Katarsiss avatar
Men hur ska vi då göra med bröststorleken? Ska det vara varannan storbystad/varannan plattbystad?
För att det ska synas på en skylt att det är en kvinna, måste hon ju ha tydliga bröst...

Nej, men allvarligt. Lägg pengarna på något annat. Den som stör sig kan klippa ut en vit reflexskylt och klistra dit alldeles själv.
Citera
2005-09-28, 15:59
Medlem
god mats avatar
Citat:

Läs bildtexten. Det är ju en bild som Karl-Gustaf Gustafsson ritade 1979 som Aftonbladet grävt fram för att deras läsare föredrar artiklar med bilder till. Det har ju inget med det nuvarande förslaget att göra.

"Herr Gårman" måste ju vara en efterhandskonstruktion. Men det begriper du väl? Jag kan förstå att de som vuxit upp med Anita och Televinken vill bevara den nuvarande av nostalgiska skäl.

Visst kan det ha att göra med att jag lärt mig att det är en Herre, men jag tycker i alla fall tycker jag det är uppenbart att det rör sig om en halvatletiskt byggd man. Bilder:

http://www.vv.se/filer/bilder/vagmarken/1_4/1_4_28.gif

Och större format:

http://www.vv.se/vagmarken/tif/1_4_28.tif
http://www.vv.se/vagmarken/ai/1_4_28.ai
http://www.vv.se/vagmarken/wmf/1_4_28.wmf
Citera
2005-09-28, 16:11
Bannlyst
Man bör ju inse att det skulle kosta massvis att byta ut HerrGårman-skyltarna mot Herrgårhon-diton.

Sen kan man ju fundera över följande också:

Ska vi män kräva att man från och med nu även börjar döpa båtar efter mansnamn? Idag kallar man ju båtar för "hon" samt ger dom ett kvinnonman.
Citera
2005-09-28, 16:19
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ska vi män kräva att man från och med nu även börjar döpa båtar efter mansnamn? Idag kallar man ju båtar för "hon" samt ger dom ett kvinnonman.
Nu är det ju tack och lov inte en statlig myndighet som namnger privatägda båtar i Sverige. Jag hoppas inte nån vill tvinga privatpersoner i den frågan. När det gäller de skyltar STATEN sätter upp över hela landet ska däremot vi alla (i förlängningen) gemensamt ha nåt att säga till om. Som det bör vara med all statlig verksamhet.

Observera att jag inte tycker att en massa skyltar ska bytas ut, men de byts ju ut i långsam takt hela tiden, och nån gång kan man ju behöva se över utseendet på skyltar. Då kan man ju ta en funderare på om en könsneutralare skylt eller varvade skyltar eller nåt i stil med de nuvarande är vettigast.
Citera
2005-09-28, 16:43
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Jodå, jag läste hela artikeln, och ja, jag vet att den skylten är gammal.

Jag lägger helt enkelt ihop A+B+F. Om man ska kunna göra mer feminina sådana skylltar så måste dom vara ganska avvikande från originalen för att folk ska lägga märke till dom. Man kan helt enkelt inte bara minska axelpartiet med 5 mm och öka bröstens storlek. Desutom kommer stora pattar resultera i gnäll från feminister.

Det var även för ett tag sedan uppe på tapeten att man skylle byta ut själva ljusen vid övergånsställena. (se, detta är ju inte ett speciellt originell förslag) I feministernas prototyper hade man kjol på den kvinnliga personen. Jag antog, att något sådan skulle behövas här också.
Citera
2005-09-28, 16:45
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Nu var det Squalos oförmåga att läsa eller att förstå som min kommentar gällde men då du tydligen lider av samma problem som han gör så får jag väl förklara antar jag. Vägmärket med kjol, som syns på bilden i artikeln, skapades 1979 av Karl-Gustaf Gustafsson. Det här vägmärket har ingenting att göra med motionen som Maria Wetterstrand och Karin Svensson Smith har lagt fram.

Baah! Jag lider inte av några problem med att fårstå texten.

Jag drar bara slutsaters utifrån tidigare debatt och vad som skulle krävas för att kunna se att det är en kvinna rent visuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in