Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-15, 23:08
  #1
Medlem
Är det någon här ute som har sett den nya och brutala dokumentären "Cowspiracy: The Sustainability Secret"? Till er som inte sett den är det verkligen en film att rekommendera.
På ett lysande sett förklaras hur jordens ohållbara utveckling blir mer och mer omfattande, vi alla vet om att den sker precis just nu, men också inte. "En obekväm sanning" har vi alla sett, men gav den oss verkligen sanningen?
Kip Andersen och Keegan Kuhn ger oss en chans att förstå hur jävla sinnessjuk vår värld är, men också hur lätt det kan vara att stoppa den dramatiska förstörelsen av planetens hälsa.
Citera
2015-02-15, 23:19
  #2
Medlem
Conspiracy menar du? Jo jag har sett den. Den är väll från 2013?
Citera
2015-02-15, 23:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Conspiracy menar du? Jo jag har sett den. Den är väll från 2013?
Den heter "Cowspiracy", alltså konspirationen om kor, och jag tror den gjordes en bra bit in på 2014.
Citera
2015-02-16, 07:01
  #4
Medlem
Yosoytus avatar
Jag såg den nu. Ja vad ska man säga?

Själv hoppas jag på generationen barn som nu växer upp.
Citera
2015-02-16, 09:00
  #5
Medlem
ChuckHagels avatar
Det tråkiga är att man har gett upp lite och accepterat att problemen kommer. Det jag är rädd för är att man fortfarande tror och arbetar i stor mån med att förhindra klimatförändringarna snarare än att anpassa oss efter det som komma skall.

Energisystem: Klarar energisystemen av klimatförändringarna (vind, våg, sol, kärnkraft påverkas alla av dem, inte minst det sistnämnda som nästan uteslutande ligger vid kusterna och även om kraftverken i sig klarar sig för enskilda händelser- hur mycket förvaring av använt bränsle kan världen gömma undan i säkerhet, inklusive byggnaderna själv som är förorenade).

Infrastruktur: Vägar, järnvägar, hamnar, fastigheter-hur kommer dessa att påverkas i olika regioner.

Matförsörjning: Jag misstänker att både områden för skörd och vad man skördar kommer att påverkas i hög grad. Dags att börja göra upp alternativa planer.

Sjukdomar: Malaria kommer att spridas norrut och säkerligen andra sjukdomar-är vi förberedda på det.

Immigration: Brist på vatten, mat eller tom land kommer att öka trycket på immigrationen.

Listan fortsätter, notera att vi och Ryssland troligen kommer att få det något bättre med tanke på landhöjning & varmare klimat. Men resten av världen?
Citera
2015-02-16, 09:52
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Det blir ju rätt tråkigt med en trådstart där man bara hänvisar till en film utan att ta upp några av argumenten i filmen. Man ska inte behöva glo på en film, inte ens läsa den minsta lilla korta artikel för att hänga med i en trådstart utan argumenten ska framgå i denna.

Har TS då lust att lägga fram några argument från denna film?
Citera
2015-02-16, 11:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir ju rätt tråkigt med en trådstart där man bara hänvisar till en film utan att ta upp några av argumenten i filmen. Man ska inte behöva glo på en film, inte ens läsa den minsta lilla korta artikel för att hänga med i en trådstart utan argumenten ska framgå i denna.

Har TS då lust att lägga fram några argument från denna film?
Jag ville inte starta en tråd där jag trycker ner allting, många "bortträngde" ju "En obekväm sanning" då det helt enkelt blev för mycket. Jag tycker inte att alla människor helt plötsligt efter "Cowspiracy" ska flytta ut på landet och ha egen självhushållning. Däremot lever vi i en ohållbar framtid just nu, vi måste kämpa för en hållbar utveckling. Skolor lär ut oss det gamla sättet att se på miljöproblem, när den stora orsaken faktiskt handlar om att vi föder upp och dödar 70 miljarder djur, vi måste sluta äta kött. Vi måste i varje fall minska köttförbrukningen avsevärt.
Det har blivit en förvriden sanning på miljöproblemen helt enkelt. Det var svårt att veta om man skulle skratta eller gråta när Kalifornien rekommenderar oss ett gäng sätt att rädda vår planet, t.ex. duscha mindre. Sammanlagt kunde vi på det spara in 47 gallons per dag (1 Gallon= 3,78 liter), när det produceras 660 gallons vatten att äta en fjärdedels hamburgare.

Det börjar dock bli fler och fler som försöker att försörja sig själva, naturligtvis inte många, men det är en grupp som jag tror kan växa. När det dessutom börjar bli vanligare med solfångare så kommer det inte bli särskilt svårt att utvinna tillräckligt med energi för egen försörjning. I Tyskland till exempel är det många hus som byggs på det sättet just nu.
Jag tror att vi börjar gå mot en liten förändring, att bo i en storstad och ständigt gå med shoppingkassar och hårgelé i hjässan är inte längre så tufft, att däremot kunna praktiska saker och inte vara rädd för lite skit börjar bli en unik egenskap som jag tror fler och fler söker. Vi har en hög arbetslöshet som lever på inkomster i form av bidrag som vi ju faktiskt inte har råd med! I Afrika finns det minsann inga arbetslösa, där kommer det inte in några bidrag. Jag bodde i en självhushållande familj i Afrika och det gick hur bra som helst.
John Seymour reste runt i världen och skrev om hur hushållning går till i olika delar av världen, han släppte därefter en legendarisk bok som jag tror kan komma att bli viktig framöver.

Då ger jag väl dig några frågor "Skunkjobb". Kan du tänka dig att ha ditt eget självhushållningshem?
Skulle du kunna sluta äta kött och bli vegetarian? Kanske till och med vegan? Eller kan du tänka dig att själv döda en ko, eller kyckling och sedan äta den? (Då tycker jag att det är moraliskt sett mer
rätt).
Vad fick du själv för tankar efter filmen? Borde den kanske visas i skolor framöver?
Citera
2015-02-16, 16:34
  #8
Medlem
Shintas avatar
Tycker han slår in öppna dörrar, det har ju varit känt sedan ganska länge vilken påverkan köttproduktion har. Meatless monday har sedan 2009 haft en klimatinriktad argumentation och samma år ställde Paul McCartney upp på en reklamkampanj med samma budskap just för att öka uppmärksamheten.

Intervjuerna klipps det hej vilt i för att ge en bild av besvärade intervjuobjekt, som för att visa att de minsann sitter där och aktivt försöker dölja något. De är helt enkelt dåligt informerade och pålästa (vilken statligt anställd har någonsin utmärkt sig med sin relevanta kunskap och intresse?). Han behandlar dem också väldigt olika, säger de nåt han inte är ute efter låter han kameran rulla och visar de pinsamma tystnaderna men om de håller med honom anstränger han sig för att få de framstå i bästa möjliga ljus.

Anledningen till att många organisationer inte tagit upp det har nog i mångt och mycket populistiska skäl, tyvärr. Det gäller att inte ligga före sintid, innan folket är redo för att anamma det, utan att lägga fram infon precis i början av en rörelse. Sen är det nog samma här med kunskapen, tyvärr ibland felriktad och generellt lite för lite.

Det känns löjeväckande att han drar på de stora växlarna att det här skulle vara någon typ av konspiration och att alla miljöorganisationer skulle vara köpta av köttindustrin och gå deras ärenden. Skrattretande...

Att sedan jämföra jordbrukets vattenkonsumtionen med den personliga känns inte helt hundra med tanke på att det till stor del är regnvatten som grödor och boskapsdjur har tillgång till, vilket får ses som en helt naturlig kretsloppsresurs.

Lite osakligt också att han helt plötsligt drar upp att haven fiskas sönder, vad det nu har med metanutsläppen från köttindustrin att göra...Försöker han förstärka bilden av att alla ingår i den stora konspirationen? Sen blir det nån veganhistoria mot slutet.

Visst, han saknar inte helt poänger, men man måste förstå att de allra flesta dokumentärer är tämligen vinklade och statistik kan verka vara något bestämt men är ganska flexibelt beroende på vilket syfte du har.

Kanske måste också lägga till att jag är helt på att vi måste börja göra förändringar i våra liv, inklusive att dra ner på köttkonsumtionen. Men jag tror att såna här typer av vinklade dokumentärer snarare stjälper än hjälper och får många att bli väldigt anti eftersom den är så predikande. Den känns väldigt obalanserad helt enkelt. Och jisses vilket offer/hjälte han gör sig själv till...
Citera
2015-02-16, 16:48
  #9
Medlem
Yosoytus avatar
Det filmen tar upp är det faktum att djuruppfödning är den enskilt största miljöförstöraren. Människors köttätande är det som dödar våra hav, skövlar våra regnskogar och leder oss mot en global apokalyps med klimatsystemen satta ur balans.

Sen pekar den på att detta faktum inte diskuteras av politiker eller ens miljöorganisationerna. Det är som en konspiration. Ingen vill ta upp tabuämnet nummer ett. Politiker skulle tappa röster och miljöorganisationer skulle tappa bidrag. Detta eftersom "alla" äter kött och "ingen" vill sluta.

Lösningen är så lätt. Folk måste sluta med att äta kött. Vi behöver inte prata om självhushållning eller minskad bilkörning eller något annat. Om eu skulle slopa bidragen till kött- och mjölkproduktion och istället lägga en liten liten del av pengarna på utveckling av vegetariska alternativ så skulle problemen vara lösta över en natt. I varje fall i Europa. Så enkelt, men tydligen helt otänkbart.

Att övertyga någon att ändra beteende är extremt svårt och jag tror att få någon att ändra diet är det svåraste av allt. Om jag kan bevisa följande argument för en köttätare kommer hon troligtvis ändå inte sluta. Låt oss inte diskutera om de är sanna. Min poäng är även om jag kan övertyga någon att de är sanna så kommer den att välja kött ändå. Valet är inte rationellt.

Köttätande gör dig sjuk.
Köttätande förstör jorden.
Köttätande är onödigt dyrt.
Köttätande är mord på oskyldiga kännande varelser.
Det går att laga lika god vegetarisk mat.

Därför tror jag bara katastrofer kan ändra folks beteenden. Vi får hoppas att dessa katastrofer blir "pedagogiska" med maximal beteendeförändring per kvanta lidande.
Citera
2015-02-16, 21:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu

1. Köttätande gör dig sjuk.
2. Köttätande förstör jorden.
3. Köttätande är onödigt dyrt.
4. Köttätande är mord på oskyldiga kännande varelser.
5. Det går att laga lika god vegetarisk mat.

1. Tror jag inte på.
2. Återstår att bevisa, särskilt i den här tråden
3. Håller jag med om. Svindyrt, kan man säga.
4. Oskyldiga, ja. Kännande , ja. Mord, absolut inte.
5. Smakfråga.
Citera
2015-02-16, 22:08
  #11
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toz
Är det någon här ute som har sett den nya och brutala dokumentären "Cowspiracy: The Sustainability Secret"? Till er som inte sett den är det verkligen en film att rekommendera.
På ett lysande sett förklaras hur jordens ohållbara utveckling blir mer och mer omfattande, vi alla vet om att den sker precis just nu, men också inte. "En obekväm sanning" har vi alla sett, men gav den oss verkligen sanningen?
Kip Andersen och Keegan Kuhn ger oss en chans att förstå hur jävla sinnessjuk vår värld är, men också hur lätt det kan vara att stoppa den dramatiska förstörelsen av planetens hälsa.

Fel forum hör hemma på foliehattarnas marknad.

Det enda Kim Andersen och Keegan Kuhn ger oss chansen att föstå är hur lätt det är att fylla sina fickor på Idioternas bekostnad.
Citera
2015-02-16, 22:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Fel forum hör hemma på foliehattarnas marknad.

Det enda Kim Andersen och Keegan Kuhn ger oss chansen att föstå är hur lätt det är att fylla sina fickor på Idioternas bekostnad.
"Foliehattarnas marknad", du måste skämta. Du förnekar alltså problemet?
Ser du överhuvudtaget något problem med att miljarder människor lever som du? (Jag utgår från att du tar avsevärt mer från planeten än vad du ger tillbaka)
Visst kan jag hålla med om att det finns tvivelaktiga redigeringar och frågeställningar i filmen, men att ämnet på något vis skulle vara en konspiration är ju sjukt att påstå. Du skulle verkligen behöva se världen, läsa böcker och inte förneka framtida problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback